vad tycker ni?

nej, det är jag inte säker på om de fått. man ändrar ju på foderstater om hästen arbetar mer/mindre, behöver någonting extra i fodret etc...
Ingen utav hästarna i stallet arbetas speciellt hårt. Vi har två äldre hästar som inte rids alls, "mitt" sto som jag mest rider i skogen och hoppar på någon gång då och då. och så har vi unghingstarna, och hingsten som inte heller jobbar jättehårt. Nej, självklart kan vi inte vara säkra om att foderstaten är i sin ordning, men vi tror, och det har inte visats någon motsats till detta. det är klart att det kanske blivit någon miss då och då, kan tänka mig att de flesta har haft nåt fel med sin foderstat. ägarna i stallet bytte foderstat till deras gamling förra vintern, när hon började bli mycket bättre i sina leder. allt hände lite för fort i deras entusiasm och glädje över att hon var bättre, så hon fick ju fång och mådde inte så bra. det är ju en självklar idiotisk sak att byta foderstat så snabbt som de gjorde. men alla gör vi misstag.
i övrigt, t.ex. med min pålla, har jag inte kännt eller sett några saker som inte är i sin ordning. vi ger ju alltid samma mängd av kraftfoder, mineraler, kalk och sådant, men vi väger det inte.
i och med att hästarna inte jobbar speciellt hårt, tycker inte jag att vi måste hålla på med att väga och greja när vi inte gjort det förut. förstår om man vill vara jättenoga om man har hästar som presterar mycket och jobbar hårt. det skulle jag själv kolla upp så att de fick det bästa och rätt mängd. men våra hästar får absolut inte för lite hö, och de verkar inte få för mycket heller. de har ju inte hängbukar och de är alltid belåtna efter en måltid.

nej, varför skulle jag vara stolt över att ägarna inte analyserar höet? jag skäms inte för det, men jag är inte stolt över det. bara för att vi inte analyserar höet betyder väl inte det att analys inte kan vara ett kompliment som man har som säkerhet! självklart kan det vara det! men bara för det behöver man ju inte analysera sitt hö! :bump:

som jag sa tidigare så har ägarna självklart haft brister med sina foderstater. jag tycker inte att de sköter sina hästar perfekt överhuvudtaget, tror inte någon gör det. och de skötte inte min häst bra alls när hon var dålig. men som jag sagt en gång så hade de det väldigt jobbigt vid det tillfället. de hade ingen energi att göra någonting, därför orkade de inte ta tag i att hålla min pålla frisk.

så jag säger absolut INTE att ägarna sköter hästarna och stallet perfekt. men jag tycker att hästarna har mått bra att foderstaterna de har haft, och jag ser personligen ingen anledning till varför vi skulle väga fodret. höanalys förstår jag, men det är inte min sak att bestämma.
 
Jag vill bara komma med några stilla små funderingar...

Nej, självklart kan vi inte vara säkra om att foderstaten är i sin ordning, men vi tror, och det har inte visats någon motsats till detta. det är klart att det kanske blivit någon miss då och då, kan tänka mig att de flesta har haft nåt fel med sin foderstat.
- Om nån gör fel med sin foderstat, ger det då er "rätten" att göra detsamma eller har det att göra med ambitionen hos er i er hästhållning? Det är inte så att allt som är värt att göras då kan utföras väl, i stället för "så gott det går"?

i och med att hästarna inte jobbar speciellt hårt, tycker inte jag att vi måste hålla på med att väga och greja när vi inte gjort det förut. förstår om man vill vara jättenoga om man har hästar som presterar mycket och jobbar hårt.
- Enligt mitt sätt att se det är det fråga om grundläggande friskvård lika mycket som att se till att hästens behov är tillgodosedda. Och just ett gott immunförsvar och foder anpassat efter hästens levnadsvillkor i övrigt har aldrig direkt skadat någon vilket du ju själv konstaterar då du berättar om fånget som uppkom.


men våra hästar får absolut inte för lite hö, och de verkar inte få för mycket heller. de har ju inte hängbukar och de är alltid belåtna efter en måltid.
- Läs min tråd om "hömage" som du hittar om du söker här, den säger ganska mycket om uttrycket i sig. Det handlar nämligen mera om BALANS i foderstaten än just vad höet åstadkommer.

höanalys förstår jag, men det är inte min sak att bestämma.
- Nehej? Du bestämmer alltså inte vad din häst äter, och vill inte veta vad du betalar för (även om höet ingår i stallhyran)?!
Det är till syvende och sist du som har ansvar för din hästs väl och ve även rent juridiskt, och om du väljer att inte ta analys så är det ditt val, men det är fortfarande du som bestämmer. Du kan välja, men du kan inte avsäga dig ansvaret för valet.
 
jo visst, men som jag sagt innan ser jag helt ärligt talat ingen anledning till att börja väga foder och så, när allt gått så bra innan och hästarna mår bra.

nej, jag bestämmer INTE vad hästen ska äta, betalar inte för maten, det är inte min grej att bestämma om vi ska analysera höet eller om vi ska väga det - hon är inte min häst på papper. jag får ha henne som min egen häst, men jag betalar inte för foder och bestämmer inte om foderstat eller om höanalyser. däremot står jag för ridningen av hästen och skötseln. sedan pratar vi ihop allt så att det skall bli så bra som möjligt för pållen.
 
Ja det tycker jag. Vi har tre hästar med oerhört skilda behov. Den ena ska gärna inte ha för mycket och de två andra ska ABSOLUT inte få för lite. Höet är analyserat och foderstaten är uträknad efter ålder och behov. Att man sen dessutom fodrar med ögonen och ser och känner hur hästarna ser ut och beter sig är en självklarhet i mitt stall.
En sak jag funderar över i ditt resonemang är ju att höet är olika från år till år. En ev felaktig utfodring ser du sällan konsekvenserna av över en natt. Ökar/minskar hästen i vikt tar det oftast ett tag att se. Lika om hästen tappar muskler tex.
Dessutom är det oerhört praktiskt med IKEA-kassar då det minskar spillet i stallgången och går väldigt mycket fortare att fodra på morronen. Och när jag ändå har lagt höet i kassen är det självklart att väga. Oftast skiljer det inte mycket.
Nåja det var mina åsikter.
 
Sv: vad tycker ni?

Alla våra hästar har i stort sätt fri tillgång på hö och det har funkar jättebra! vi lägger ut höet tre gånger på dagen oftast är det alltid kvar hö till nästa gång vi fodrar, hästarna äter tills dem blir mätta sedan går dom till skogen! så länge hästarna ser/är friska, fina i hull/hårrem med mera så kommer vi inte att börja väga höet. till hösten ska vi ställa ut storbalar i hagarna och då får dom alltid tillgång till hö.
ser inget negativt till att väga eller att inte väga hö så länge hästen mår bra :banana:
 
Sv: vad tycker ni?

Vilken gammal tråd som dykt upp. Jag brukade alltid väga höet men nu verkar vågen som fanns i stallet vara spårlöst försvunnen så nu blir det till att gissa
 
Sv: vad tycker ni?

Jag väger alltid, har ett ganska gott hum och det är sällan jag får lägg på/dra av. Men jag väger det alltid ändå.

När jag jobbade på ridskolan så vägde vi aldrig höet, Man gav ungefär, det fanns liksom inte tid till att stå o väga 30 hästars hö varje dag..
 
Sv: Re: vad tycker ni?

Ni som räknar foderstater på punkt o pricka.....har ni mer än en häst att ge mat?? Får ni ångest när hästen petar i sig grässtrån för att det "stör" foderstaten?? Funkar den uträknade foderstaten på två lika hästar(vikt/arbete)
Jag räknar aldrig, väger aldrig däremot har jag analys....
 
Sv: vad tycker ni?

väger aldrig, eg är det väl smarast så ska väl börja göra det, vill veta exakt vad min häst får i sig. (dock är det inte det lättaste att övertala päronen som också är i stallet om den saken, men men, förösker övertala dom ang fördelarna med analys också, går inte heller så bra ;) men en analys blir det i vilket fall)
 
Sv: vad tycker ni?

Wow, två år gammal tråd :D

Vi väger alltid vårt hö. Använder IKEA-kasse och en hövåg, superenkelt.
 
Sv: vad tycker ni?

Barnardo skrev:
Tycker ni att det är så jäääätteviktigt att väga upp exakt mängd hö som skall ges till hästen?
jag känner på mig att jag kommer få en massa utskällningar eller inga alls för detta... :crazy:

vi väger inte upp det hö vi ger till våra hästar. Vi känner efter. Då menar jag inte att vi känner efter och så tror vi att det är en mängd kilo, och sedan ger vi det, utan vi känner efter och när man gjort det så länge som vi gjort det, känner man att man ger samma mängd varje gång, åtminstone på ett ungefär.

vad tycker ni om detta? är det hur fel som helst enligt er? våra hästar mår kanon, inga problem. ingen häst som verkar ta skada av att vi inte mäter upp höet i exakt mängd varje gång de ska få. :bump:

Vi väger inte upp vårat hö (inte jag som utfodrar) men hon som äger hästen jag lånar undervisar om foderstater på ridskolan så hon vet vad hon håller på med iaf.
 
Sv: vad tycker ni?

Jag väger inte höt till mina hästar, dom har fri tillgånng.

Men jag tar analys på höt, mäst för att se hur man lyckats detta år (tar eget hö) men även för att vara beräd på att ge mer eller mindre av övrigt foder.

Ja har inte häller uträknad foderstat till hästarna då dom går ute i hagen och pillar i sig en massa med löv, bark, gräss, sly mm som man kan hitta i en hage och ja vet innte vad och hur mycket dom äter av det.

Kram
 
Sv: vad tycker ni?

Men tror du att lite löv, bark och sly förstör foderstaten? För i såfall är dte väl inte många som kan räkna ut en sådan. Förhoppningsvis så får de flesta hästar lite hagstund varje dag och de kan pilla i sig allt möjligt. Däremot är jag nyfiken på hur ni med jättenogran foderstatsuträkning gör när gräset vuxit upp ordentligt. Jag väger alltid höet för jag vill veta ungefär hur mycket han äter och får i sig.
 
Sv: Re: vad tycker ni?

Oj vilken gammal tråd ... Jo, vi väger fortfarande. Och har uträknade foderstater som naturligtvis kollas mot hur hästen ser ut.

Och jag tycker fortfarande det är viktigt. Jag vet inte om skillnaden kan ligga i att många "hobbyhästägare" verkar sakna tillräckliga grundkunskaper eller "öga" för att det skall bli riktigt lyckat att fodra lite mera på känn. Och det är därför jag räknar och kollar, för att jag inte anser mig vara skickligare än så. Sen blir det lite lättare att improvisera om du verkligen KAN "grundreglerna" och förstår teorin bakom det praktiska. Där jag bor är grovfoderanalys fortfarande inte särdeles vanligt t ex.

Ju fler hästar man ser och har erfarenhet av att fodra desto lättare borde det bli för övning borde ju ge en viss färdighet. Så länge mina hästar är friska och mår bra så har jag noll ångest över vad de petar i sig - däremot vill jag inte heller ha några små rullande tunnor i hagen heller ...
 
Sv: vad tycker ni?

Jag väger varje påse och har alltid gjort... mest som kontroll då jag egentligen har rätt bra koll på hur mycket jag lagt i påsen. Hade en kompis som inte kunde förstå varför hennes hästar var så feta fast de bara fick vad de skulle ha, när hon efter mycket tjat från mig äntligen kontrollvägde vad hon egentligen gav så visade vågen att hennes 1 kg motsvarade ca 2 kg...

Jag väger även kraftfodret och räknar om till dl/l för att kunna ge rätt mängd.
//marti
 
Sv: vad tycker ni?

Mysaan skrev:
Däremot är jag nyfiken på hur ni med jättenogran foderstatsuträkning gör när gräset vuxit upp ordentligt.
När gräset vuxit upp ordentligt är det inga problem! Då får de inget hö! Men under tiden som gräset växer vänjer jag in mina ponnier sakta och försiktigt på sommarbetet med början redan i april. De första dagarna får de bara gå någon timme och sedan ökar jag på tiden mer och mer under 2-3 veckor för att de i maj ska kunna gå hela dagarna. Ju mer det finns att äta ju mindre hö får de. Även om mina ponniers foderstater är uträknade så måste ju matte använda ögonen...
//marti
 
Sv: vad tycker ni?

*lånar...*
Inbillar jag mig eller är det så, att det verkar vara lite hysteri kring att ha analyserat hö när man väger det, men inte om man har fri tillgång????
Är det inte lika "illa" att ha fri tillgång, vare sig man har analyserat eller inte, som att väga kilon?????
Fri tillgång innebär väl om nått, att man inte har kontroll. Man kan ju då omöjligt veta hur mycket varje häst får i sig.
Fast samtidigt att då väga oanalyserat hö är väl oxå "onödigt".
Ja, som ni ser går detta att vrida och vända på från alla vinklar.
Själv har jag analyserat hö och uträknad foderstat och fet häst......
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 187
Senast: Blyger
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 282
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 380
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
641
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp