Bukefalos 28 år!

Vad väljer man??

G

GaurdianAngel

Uppfödaren ringde.

Hon har fått tillbaka två av sina uppfödningar (pga oseriös ägare och allergi)och söker nu nytt hem. I tankarna hade hon mig.

Hund 1. 4 år hane. Genomfört MH, grundlydnad och tränad i spår. Kan blir riktigt bra om han får möjlighet till regelbunden träning och sånt han inte fått i sitt gamla hem. Syskonen till denna är väldigt duktiga. Röntgad ua. Snäll kille utan problembeteenden.

Hund 2. 11 mån. Ägarna har tröttnat och vill inte ha den kvar. Han har knappt fått någon uppfostran och det ligger en hel del jobb om man skulle välja honom. Vilket jag iof inte ser som någon strörre nackdel. Beroende lite på vad han pysslar med då förståss. Dock ej röntgad ännu, men jag tar han på låns tills han är röntgad. Syskonens ägare är mkt nöjda med sina hundar. Fördel är ålder bla

Tänker int gå in på ras.

Vad tror ni? Jag har nästan bestämt mig men tänkte om ni har några vinklar som jag inte har tänkt på
 
Sv: Vad väljer man??

Om jag ska utgå helt ifrån vad jag själv skulle ha valt....

Jag hade nog valt nummer 2 trots mer jobb men det förutsätter följande:

1) Att man är kunnig
2) Villig att lägga ner en massa tid

& Att du inte har en annan hund som är i 2-5 års åldern, eftersom de hundarna fortfarande kräver mycker från matte/husse
 
Sv: Vad väljer man??

Svar på dina frågor är Ja, ja och nej. Jag anser mig tillräckligt kunnig, ja jag vet att jag har tid. Men jag har hundar mellan 2-5 års ålder. Men de är färdiga och skulle bara vara gott föredömme för en slyngel. :D

Men tack för ditt svar! :) Som sagt, det är svårt och jag vill träffa dem först innan jag avgör OM jag överhuvudtaget ska ha behålla någon.
 
Sv: Vad väljer man??

Vad menar du med färdig ?

Det är svårt att veta när man inte veta rasen och heller inte vad ditt mål med hundar är.

Men om du har en hund som är mellan 2-5 år och som du tävlar med ( utgår i från mig ) så tar det tid,träning och engagemang även om hunden är utbildad .

Jag vet ju heller inte vad du gör om dagarna.

Jobb? eller inte ...

Så det är ju mycket som spelar in .

Jag har väntat med att skaffa hund just för dessa anledningar, den hund jag har krävt för mycket för att jag skulle ha orkat med två och fortfarande tyckt att det var roligt att hålla på.

Nu känner jag mig mer taggad än någonsin med den nya eftersom gammel vovven har lagt tävlandet på hyllan ..
 
Senast ändrad:
Sv: Vad väljer man??

Jobbar med hundar och har mina med mig. De är färdiga, men behöver ju fortfarande hållas igång och tränas. Men jag menar. De är hundar som inte kommer föra över något negativt på den ev. blivande. De är väldigt lättränade och behöver inget nötande. De blir mest några genomkörare i veckan och så.

Tävlar ja, och det är tanken med den nya. Och ja...många timmar blir det. Men har man intresse så.... :D
 
Sv: Vad väljer man??

Okej om du inte har något " vanligt" jobb kan nog tiden räcka.

Men för "vanliga arbetare" :p så blir nog tiden knapp.

Som sagt, det sista inlägget är utifrån min syn och min tid.

/ C som otåligt väntar på valpen
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 844
Senast: Cilla
·
Hundavel & Ras Jag har nu passat en staffe över några månader och intresset för rasen har väckts rejält. Ju mer jag umgås med honom ju mer nyfiken blir...
Svar
11
· Visningar
2 285
Senast: Pancakes
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 782
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Jag har en chinese crested powderpuff. Han är omplacering och kom till mig i januari, han var då 1.5 år. Han hade då, förutom...
Svar
12
· Visningar
1 028
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp