Vad väljer jag?

Boj

Trådstartare
Vad väljer jag? Hjälp till med förslag alla kloka bukefalister

Så har man blivit av med transporten, fast inte på det sätt som jag hade tänkt från början utan under mer tumultartade former. Tråkigt för jag dyrkade denna låda något kopiöst, dessutom var den utformad efter mina behov och förutsättningar förutom att den var i ett mycket bra skick.

Så nu skall jag försöka söka en ny låda, men vad skall jag söka? Jag vill ju så gärna ha en 2-axlad eller boggie, samt om möjligt även en sadelkammare. Jag vet att detta kostar på lastvikten, nu har jag inte så stora pållar utan det är islänningar som åker. Men bilen får bara ta 1300 kg i total, så vilket släp skall man välja? Jag tänker mig att tjänstevikten måste vara så liten som möjligt, med 4 hjul och en sadelkammare vilka transporter har det och hur mycket väger de då?

Senast ändrad:
Sv: Vad väljer jag? Hjälp till med förslag alla kloka bukefalister

Umes tvåaxlade ligger på 1350 kg, finns med och utan sadelkammare.
Boj och star ligger på 1500 kg, star, dala och ekerö har enaxlade på 1300 kg samt tvåaxlade på 1500 kg.
VV har tvåaxlade på på 1500 kg som kan typas om från 990 - 2000 kg om jag förstod det rätt.

Sv: Vad väljer jag?

Vet du tjänstevikten på dessa vagnar? För mig är det ju viktigt för att veta hur mycket lastvikt jag har kvar.
Tack för tipesen förresten. :bow:

Sv: Vad väljer jag? Hjälp till med förslag alla kloka bukefalister

Måste du ha en tvåhästars? Annars har du Henra Amazone (som går att få med sadelkammare på insidan av skötardörren). Det är en enhästars (eller 1½ hästars om man ska vara korrekt) boogie. Nu minns jag inte exakta lastvikten men på 1200 kg totalvikt har du över 500 kg lastvikt. De är nog dock knepiga hitta begagnade än.

Helst vill jag ha en 2-hästars, nu kan det säkert bli knepigt att köra 2 st hästar lagligt i de alternativ jag tänker mig. Mina pållar är islänningar, men däremot vill jag gärna har möjlighet att lasta även annat än just 2 hästar. När jag åker på kurser skall ju mat och en massa annat krafs med, istället för att lasta allt i bilen, så vill jag helst få in det i transporten.

Jag har tittat på en Henra, och den var fiiiiin. Men som sagt ganska kostsamma och inte så lätta att få tag på begagnat, och jag känner väl att det är lite väl mastigt i priset för min plånbok just nu. Sen vet jag inte vad försäkringsbolaget bedömer min transport som, har just ingen kontakt iom detta skedde utan min medverkan så försäkringsbolaget handlägger detta med en annan person.

Det går iofs att köpa till mellanvägg till 1½hästars Henra. hur det blir vet jag inte, aldrig sett det. Men då borde man kunna lasta på andra sidan.

Men priset är ju svårt att komma undan ja =/ Jag blev ju tvungen att sälja min ääääälskade transport, och vetefan vad jag ska skaffa för ny =/ Jag har också en pluttbil som inte får dra direkt mycket. Vill gärna ha boogie jag med men är beredd att slopa det om det krävs (och det gör det nog om jag inte kan hosta upp för en Henra eller en Cheval Liberte..tror jag det var.. Jag har sett en annan lättviktare med boogie... Hmmm... Ska kolla vaddet var för ett. Återkommer!)

Cheval Liberte var det som hade en lättviktsboogie ja!

http://www.hast-slap.se/cheval.htm

"Cheval Liberté 2002L

Fullutrustad lättviktsboggie som även de minsta bilarna kan dra, ha häst i och ändå köra lagligt! Vikten är endast 700 kg och totalvikten väljer du mellan 750-1400 kg. Finns i färgerna blått, grått, vitt eller grönt.

Invändiga mått: längd 303 cm, bredd 165 cm och höjd 226 cm. "

Det finns flera släp där, och de skriver oftast ut vikten på släpet så man kan räkna själv vad man får för lastkapacitet på olika totalvikt.

Priset är väl dock inte så himla lågt heller, billigare än Henra dock, men ändå en rejäl sudd pengar. Vet inte hur det är med begmarknaden för dem dock, dvs om de finns där än.

Men det där är ett av de släp jag ska kika på sen i vår när jag ska ta tag i nyinköp av släp..

Och Ekerö Trailer har också boogie som är hyfsat lätta´, dock vet jag inte om man kan välja totalvikt, det står 1500 kg som färdig totalvikt på 2-axlad. Men vagnen i sig påstås bara väga 650 kg, vilket på en totalvikt på 1300 kg ger 650 kg lastkapacitet. Exakt samma sak gäller för dalavagnen.

http://www.le-transportfordon.se/

Och nu är du nere i pris en bra bit under Henra.

(Märks det att jag hittade mina länkar? ;))

Jag är chockad, men tackar och bugar för all info. :bow:
Jag vet ju inte på rak arm vad vi kan orka med kostnadsmässigt, hoppas att inte försäkringsbolaget ger oss en chock också. Tyvärr var det så att vårat släp var från -84, men 2000 byggdes hela släpet nytt. Det enda som fanns kvar i original var taket och rampen samt ramen då, resten var utbytt till helt nytt av allt. Vi hade dessutom förbättrat den ytterligare, och att hitta en vagn i samma skick hade säkert kostat lite grann fast vi vet ju inte hur försäkringsbolaget tänker här ännu. :confused:

Boj skrev:
Jag är chockad, men tackar och bugar för all info. :bow:
Jag vet ju inte på rak arm vad vi kan orka med kostnadsmässigt, hoppas att inte försäkringsbolaget ger oss en chock också. Tyvärr var det så att vårat släp var från -84, men 2000 byggdes hela släpet nytt. Det enda som fanns kvar i original var taket och rampen samt ramen då, resten var utbytt till helt nytt av allt. Vi hade dessutom förbättrat den ytterligare, och att hitta en vagn i samma skick hade säkert kostat lite grann fast vi vet ju inte hur försäkringsbolaget tänker här ännu. :confused:

Kanske inte vad du vill höra, men mitt bolag frågade jag om just det där när jag helrenoverat min transport (nya väggar, nytt golv, ny matta, ny el, ny axel, nya bromsar. Dvs som dig,. ramp, ram och tak orginal, resten bytt i princip). Det var från 1973. Men de tyckte bara kallt att de går på normalskick för åldern, de har tydligen 'listor' med värdeminskning.

Samma med mammas bil som försäkringsbolaget skulle lösa in, de gick på årsmodell och bilmärke och struntade helt i att det fanns en massa nya grejer på bilen, att den var väldigt välrenoverad etc.

Men jag HOPPAS att du får en vettig skadereglerare så de beömer verkligt värde och inget jävla listvärde =/

Ja vi hade ju fått ett inbytespris på kärran, men detta pris gällde för köp av nytt släp. Och här var man beredd att ge 17000 kr för våran kupé, så här någonstans hade vi kunnat sälja det för utan att skämmas.

*Suck* Jag håller tummarna att det löser sig smidigt, och är himla glad att ingen person/liv kom till skada utan endast matriella ting.

Boj skrev:
Ja vi hade ju fått ett inbytespris på kärran, men detta pris gällde för köp av nytt släp. Och här var man beredd att ge 17000 kr för våran kupé, så här någonstans hade vi kunnat sälja det för utan att skämmas.

*Suck* Jag håller tummarna att det löser sig smidigt, och är himla glad att ingen person/liv kom till skada utan endast matriella ting.
Törs man fråga vad som hänt?

Det var med i en olycka, lyckligtvis utan personskador även hästen som var i klarade sig utan skador.

Det finns ett släp som heter Horseliner... Ganska nya, finns nog inte så många begagnade än... Boggiesläpet har en totalvikt på 1500 kg och orginal en lastvikt på 800 kg... Det finns mer info Trailergruppens hemsida...

Sadelkammare och annat finns att köpa till... 2 isisar ryms gott och väl i det...

/Linda

Liknande trådar

Utrustning Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny! Jag har funderat på detta i ca två...
Svar
15
· Visningar
2 333
Senast: Fredag
·
Utrustning Okej, inte drömmen, men bästa tänkbara i nuläget. Vad jag vill ha: * Boggie (såklart) * Max totalvikt 1400 * Får lasta minst 650 * Gärna... 2
Svar
23
· Visningar
4 377
Senast: Jeps
·
Utrustning Det börjar bli dags att fundera på en ny och större transport. Frågan är om det ens finns någon transport som uppfyller mina önskemål... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 422
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 858
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka