Vad var den äckligaste/hemskaste maten när ni var små?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare MiaMia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 162
  • Visningar Visningar 11 131
Jag gillade nästan all mat, utom mat med lever i, mat med kål i (rysaren var brysselkål) och korvkaka. Obegriplig maträtt som mina föräldrar ibland lagade (helfabrikat som värmdes).

Levermotståndet har hållit i sig. Kål älskar jag dock idag om det är vällagat. Brysselkål är fantastiskt!

Skolans leverstuvning, blodpudding och lappskojs. :yuck:

Lite mer udda äckelrätter: Ris à la Malta och Trifle. Tror det är kombon vispgrädde/gröt resp vispgrädde/blöt sockerkaka som gör det. Jag väljer nog hellre blodpudding än Trifle.

Fiskgratäng. Den kom upp fortare än den gick ner.
I dag äter jag ingen fisk.

Mannagrynsgröt :yuck: har minne av dagis fröknar som vaktar mig som hökar å tvingar det i mig, klarar det fortfarande inte :wtf: varför måste man tvinga i folk saker dom mår dåligt av? Min svigerinna försökte få mig å smaka det för inte så länge sen, fick nästan lust att bita henne kände mig så trängd i situationen :wtf::arghh:

Hemma tvingades vi aldrig äta äcklig mat, ville man inte äta något visst så slapp man, men man fick inget annat utan fick tex äta potatien.

Med ett enda undantag, juldagsmiddagen tvingades vi av pappa äta två brysselkål var.
Oklart varför det var en så fix idé. Jag är den enda av 4 barn som gillar brysselkål.

Jag minns ännu hur personalen när jag låg på sjukhus en gång försökte ge mig välling.
Fy fasiken. De trodde väl alla barn var uppfödda på sånt. Inte jag. Jag provade en gång till i vuxen ålder och det var lika äckligt då.

Jag slutade även att dricka mjölk när jag var runt 4.

Stekt falukorv, varmkorv,sill och blodpudding Serverades dock aldrig hemma utan i skolan, läger eller när vi var på sommarhem.

Fiskgratäng! Jag var ofta i stallet sent flera dagar i veckan och då sparades en portion till mig att värma i mikron. På bussen hem kunde jag fundera på vad det var för mat den dagen (mat är ju livet liksom :love::D) och besvikelsen då när det var fiskgratäng var inte nådig... och tyvärr älskade mamma och pappa just fiskgratäng så det åt vi ganska ofta :cautious:

Något som ofta bjöds på när man var barn var ju nyponsoppa. Vidrigt! Har aldrig kunnat äta, både stinker o smakar något fruktansvärt.

Men jag lider med er som fick lever i skolan! Vi hade god mat i skolan, inget fel på den direkt. Skulle vara citronsej då som inte var någon favorit , men den gick att få ner.

Allt som serverades i skolmatsalen i grundskolan. Jag åt inte en enda portion av något av det där och mina föräldrar fick alltid höra det på utvecklingssamtal från att jag började förskolan. I högstadiet åt jag bubbelknäcke (Falu rågrut) med smör och piffi allkrydda på om jag ens bemödade mig med att gå ner till matsalen.

I princip allt som var helfabrikat gjorde mig kräkfärdig. Pulvermos, mamma scan köttbullar, färdigrätter och sådant, helt vansinnigt vidrigt!

Jag kunde heller inte äta någonting med bitar i, typ yoghurt, sylt eller marmelad, klöktes direkt. Har fortfarande problem med det.

I vuxen ålder är jag mindre kräsen men ogillar fortfarande allt helfabrikat man hittar i affärerna. Något av det värsta jag vet är bullens pilsnerkorv på konserv. Det luktar och smakar så jäkla vidrigt att jag mår illa bara av tanken!

Tunga med rödvinssås!! :wtf:
Morfars favoriträtt och något mamma var tvungen att bjuda på någon gång per år.

När jag var liten älskade jag blodpudding ända tills jag fick den serverad i skolan, sedan var det slut på den kärleken....

Ett riktigt hatobjekt var spenatsoppa som vi fick serverad i skolan en gång. Det blev bara en gång för en av mina kamrater spydde upp den i matsalen och sedan var det kört för oss andra....

Blomkålsstuvning. Har fortfarande aversion mot blomkål... :nailbiting:

Som många andra i tråden var jag inte heller så förtjust i levern som serverades i skolan. Är därför en smula förvånad över att en av mina stora favoriträtter nuförtiden är Kalvlever Anglais. Hur gick detta till... :confused:

I skolmatsalen var det absolut värsta stekt strömming med potatismos och torsk med dill och äggsås. Jag mår illa bara jag skriver om det och äter ingen fisk idag. Spenatstuvningen var ingen hit den heller.

köttfärs, konsistensen var vidrig. Korv lika vidrigt. Det mesta var äckligt utom bröd med ost. Jag hade och har svårt för vissa konsistenser.

Inälvsmat räcker med tanken, jag har aldrig ätit det, bortsett från gåsleverpaté. I skolan fick vi inte heller sånt.

Mina stora hangups är skogaholmslimpa med medwurst (dagmammetrauma) och mimosasallad. Två helt oätliga ting.

Sen finns det grejer typ blodpudding, bruna bönor, isterband mm vilka jag aldrig ätit typ eftersom jag var en ätstörd ungdom och innan dess var skolmaten rätt okej.

Jag hoppas skolan har slutat med detta tvinga barn att sitta kvar å äta om dom inte tycker om maten.
Har hänt mig en gång å ligger på mina värsta barndomsminnen lista. Var kallskuren hare (i mina barnögon kallskuren kanin) med potatis å gelé.

I vårt hem så har det aldrig serverats blodpudding eller levergryta. Enligt pappa så var det inte mat till människor ;) Så det har jag aldrig medvetet smakat. Tyvärr tvingades jag att äta fläsk och bruna bönor och grönsakssoppa som barn. Har idag jättesvårt att smaka just soppa, förutom ärtsoppan som jag med glädje slevar i mig. Provade dock pumpasoppa med vitkål, äpple och viltkorv i förra veckan som jag blev rätt såld på!

Köttkorv! Ni vet den där bleka jävla äckelkorven med svarta prickar som man envisades med att servera i skolan.
Jag fick helt seriöst ta med en lapp från mamma om att jag inte behövde äta korven varje gång den stod på matsedeln.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • kattförsäkring

Hästrelaterat

Tillbaka