Vad var den äckligaste/hemskaste maten när ni var små?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare MiaMia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 162
  • Visningar Visningar 11 137
Jag var ett kräset barn men det värsta var och är gröt. Jag fixar det inte alltså. Konsistensen är fruktansvärd och lukten är hemsk.

Har alltid haft svårt med mat, värre som liten men finns kvar även nu.
Som liten hade jag väldigt svårt för kokt potatis. Fick max i mig en liten. Men det tog tid och oftast hann den bli kall = ännu otäckare.
Nu älskar jag potatis, vet inte när det ändrades.

All hemsk mat var i skolan.

Lappskojs som var sönderkokt kött som delats i långa trådtunna strimlor och ihoprört med potatismos. Plus något mer som gjorde att det var lite rosafärgat.

Risotto. Som uttalades ris-Otto. Parboiled ris blandat med ärtor och skinktärningar. Gör att jag har svårt för ALLT ris än idag.

Leverbiffar. Gjorda av mald lever och hårdstekta. Jag älskade normalt all lever. Men de där leverbiffarna mådde jag illa av.

Skolans kålpudding! :wtf: :yuck:
Det var en brun-grå-grön kokt sörja som serverades utan tillbehör.
Kan än idag inte med att äta kålpudding!

Annars är jag öht inte matkräsen och tycker det mesta jag smakat varit minst 3/5 i smak :)

Jag har tvingats sitta kvar varenda lunchrast i skolan eftersom jag inte åt upp maten. Jag bad alltid om "lite" men maten var oftast oätlig så jag kunde inte äta upp. Ibland lyckades jag smita och kasta maten men oftast blev jag sittande i matsalen under hela rasten. Punktbevakad av en mattant.

Hemma försökte min mamma tvinga i mig gubbröra och jansson och det kunde jag bara inte äta. Familjen försökte lura i mig gubbröra men ansjovis är totalt oätligt.

Klarar inte kalla ägg. Antagligen har jag blivit dålig som barn av det. Blomkålslukt kan få mig att kräkas.

Sill och övrig fisk (förutom lax) är omöjligt för mig. Som barn åt jag inte ketchup eller ost. Inget kladd!

Vi åt ofta framdelskött när jag var barn. Kalops...sjömansbiff. Köttfärslimpa. Kryddat med vitpeppar. Inte min smak.

Stuvade, klistriga, slemmiga halvkalla makaroner, och falukorv som vare sig var kokt eller stekt, dessutom med läskiga broskbitar i...
Det var min största fasa av all mat i skolmatsalen...

De andra mindre goda rätterna klarade jag av hantera, men inte den fasansfulla rätten.

Jag fick, liksom andra berättat om, sitta kvar och försöka pina i mig eländet trots kväljningar, rätten blev ju kallare, och klistrigare, och broskigare, ju mer tiden gick.

Än i denna dag, så äter jag inte pasta i form av traditionella makaroner oavsett tillagning och tillbehör (äter gärna alla möjliga slags pastarätter för övrigt), och "vanlig" (industriell) falukorv flyr jag från den med. Hantverksmässigt tillverkad falukorv har jag dock kunnat uppskatta vid ett flertal tillfällen.

Så här som vuxen, så undrar jag faktiskt varför man var tvungen att "förstöra" matlusten hos barnen, med hjälp av billiga usla råvaror (korv med broskbitar och annat äckel i t.ex.), och dessutom ägna sig åt värdelös tillagning av samma råvara? Hade en något bättre (falu-)korv serverats t.ex. som en vällagad korv stroganoff, med lite god smak och stuns i såsen, så hade ett livslångt undvikande av Falukorv avvärjts.
Och hade åtminstone de där makaronerna varit vettigt stuvade (alltså med urskiljbara makaroner i en god sås), och dessutom varit ordentligt varma när de hamnade på tallriken, så hade jag antagligen haft någon som helst förståelse för alla dem som säger att de "älskar stuvade makaroner"...

I princip allt som har med fisk att göra. Broccoli och andra kokta grönsaker. Har ett trevligt minne av att dagispersonalen tvångsmatade mej med broccolistuvning och slog ut en flis i min framtand. Jag fick inte berätta nått hemma :meh: kokt höns i currysås var heller ingen höjdare. Risgrynsgröt spyr jag av. Mår illa av bara lukten

All form av lever avskydde jag, kunde inte ens hantera lukten. Familjen åt lever ofta, men jag vägrade. Mamma försökte lura mig en gång att det var vanlig köttfärsbiff, men jag kände direkt på lukten att det var leverbiff.
Även färdigköpt pölsa tyckte jag illa om, hemgjord pölsa gick an, men inte den köpta.
Är från norrland, åt generellt mycket inälvsmat alltså.

I tonåren blev jag vegetarian och har varit det sedan dess, kanske berodde det på levern..

All form av lever avskydde jag, kunde inte ens hantera lukten. Familjen åt lever ofta, men jag vägrade. Mamma försökte lura mig en gång att det var vanlig köttfärsbiff, men jag kände direkt på lukten att det var leverbiff.
Även färdigköpt pölsa tyckte jag illa om, hemgjord pölsa gick an, men inte den köpta.
Är från norrland, åt generellt mycket inälvsmat alltså.

I tonåren blev jag vegetarian och har varit det sedan dess, kanske berodde det på levern..
Hur kunde jag glömma lever. Och blodpudding..

Kokt potatis. Hade en hel del diskussioner med mamma om huruvida det var ätbart.

Falukorv i ugn, med tomatklyftor och smält ost. Parisare.

Samtidigt tyckte jag ex. att potatismos och köttkorv var smaskens. Eller stekt falukorv och pasta.

I skolan var det potatisbullar.

Kött. Men eftersom jag nästan slutade äta helt fick jag bli vegetarian istället när jag var 8 år. Jag satt t.ex. och försökte peta bort köttfärsen ur köttfärssåsen :D.

Sen var väl snabbmatsställen det värsta jag visste. När vi varit iväg och kollat på hästar och sånt och jag blev tvingad att äta typ äckliga pommes frites från mc donalds :yuck:. Numera har jag dock ätit på Max vid några tillfällen och tyckt det var ok.

Som alla förstår inspirerad av en annan tråd...

Julkorv med vattning kokt potatis. Av någon anledning traditionell julaftonslunch hos oss. Jag åt mig mätt på eftermiddagsfikat till Kalle och julgröten till Karl-Bertil. Men hörde klasskompisar som talade om att de fick god mat den dagen, inte den hemskaste lunchen på hela året...

Skolans spenatstuvning. Kunde inte stoppa den i munnen utan att få kväljningar. Som vuxen har jag lärt mig att spenat kan vara riktigt gott, om man använder hela blad och låter bli att blanda dem med stabbigt vetemjölsklister. Och att stuvning kan spädas till i vart fall hanterbar konsistens.

Typ allt animaliskt som inte var well done/med stekyta. Räkor mådde jag rent illa av om jag tvingade i mig. Samma med gravad lax, sill etc.
Lever var jag inte förtjust i heller.

Har än idag lite svårt för gravad fisk, sill etc. Men räkor älskar jag!

Gud, jag var så kräsen som barn 🙄

Åt inte potatisgratäng, köttbullar(kunde äta om dom plattade till dom och det blev biffar🙈), smörgåstårta, yoghurt med bitar i, marmelad med bitar i, lövbiff som råkade bli lite blodig och så vidare och så vidare.

Den värsta dagen i skolan var de med potatisbullar och blodpudding.
Och man blev ju tvingad att äta lite grand.
Jag vet hur jag smusslade och försökte komma undan genom att ta en potatisbulle, petade i den, gömde den under servetter o sallad och allt möjligt för att Kunna slänga.

Jag fick alltid sitta längst dom dagarna eftersom jag inte förmådde äta. 😕
Dessutom kunde de visst inte servera nåt snitsigare än riven vitkål med lingon. V a r j e gång... Den kulinariska upplevelsen blev ju inte bättre direkt....

Idag äter jag det mesta, smakar på allt.
Älskar potatisbullar 😇

Levergrytan i skolan.

Och all mat med varm frukt typ banan och ananas.

(Fiskpudding och blodpudding var favvorätter i skolmaten.)

Hummer, kräftor, räkor - allt med ögon, ben, klor, antenner. Som stora insekter på bordet, hu. Fortfarande vidrigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka