Vad var det lyxigaste och godaste när ni var små?

Varm choklad och rostat bröd några fredagar om året
”Riktig” kakao
Pizza var oerhört sällsynt hos oss och donken fanns inte ens
Clock däremot
 
Jag har inget sådant minne utöver att spagetti och köttfärssås var en favorit. Men vi har aldrig haft ngn standardrätt på viss dag. Ej heller kan jag minnas att jag önskat ngn speciell mat till födelsedag. Från tidiga tonår har jag dock minne av hur lyxigt det var att få köpa pizza. Det skedde kanske 1-2 ggr/år. Därav det lyxiga.
 
Hos pappa var det typ slogsduva eller vaktel. Han har alltid varit svag för klassisk finmat. Sparrispotatis till. ”Ingen jävla mjölig potatis. Der ger vi till grisarna i Danmark!”.

Hos mamma var det något indiskt, eller när jag var tillräckligt stor att börja laga själv; stekt ris med räkor.

Jag är född -81.
 
När vi köpte pizza! Skolavslutningen brukade det ske, typ aldrig annars, så det var jättelyxigt! Annars tror jag inte att jag tänkte lyx, men sånt som var speciellt var när vi åt hemmagjord pizza :)
 
Lyxigt har aldrig funnits i mitt vokabulär i den bemärkelsen.
Men två maträtter jag verkligen uppskattade som barn, som pappa sällan tog sig tid att göra var:
- Fläskpannkaka
- Grillad fläskkarré med sötsur marinad och kroketter
- (Efterrätt): Marängsswiss bananasplitt.
Drömmenny anno 2002 typ.
:love:
 
Fast jag var som barn förtjust i lite pyssliga måltider, gärna i vardagsrummet istället för köket. Scones med tillbehör gillade jag, och rostade kastanjer och räkor. Sånt msn pysslar med.

Min mamma serverade gärna oxfilé provençal eller boeuf bourgignone som festligare middagar. Jag gillade det festliga, och gäster och sånt, men jag kan inte minnas att jag tyckte att den maten var nåt vidare.
 
Vad åt ni när ni var små som var den ultimata mysrätten.

När jag var liten var smörgåsrån mycket ovanligt i hemmet (Mamma bakade ju det mesta själv likt de flesta andra. Köpekakor var lite skämmigt...). När det vankades sådana var det således lite speciellt. Helt vanlig ost eller ibland räkost på tub. Yummie! Har fortfarande en stor svaghet för smörgåsrån, även om de numera ackompanjeras av en stilton eller shropshire bleu och en flaska portvin (till priser som salig far svimmat om han hört...).
 
När jag var liten var smörgåsrån mycket ovanligt i hemmet (Mamman bakade ju det mesta själv likt de flesta andra. Köpekakor var lite skämmigt...). När det vankades sådana var det således lite speciellt. Helt vanlig ost eller ibland räkost på tub. Yummie! Har fortfarande en stor svaghet för smörgåsrån, även om de numera ackompanjeras av en stilton eller shropshire bleu och en flaska portvin (till priser som salig far svimmat om han hört...).
Påminner mig om lyxen i de få gånger vi hade köpebröd hemma istället för min mammas hembakta hålkakor. En fluffig limpmacka med leverpastej :d
 
När jag var liten var smörgåsrån mycket ovanligt i hemmet (Mamman bakade ju det mesta själv likt de flesta andra. Köpekakor var lite skämmigt...). När det vankades sådana var det således lite speciellt. Helt vanlig ost eller ibland räkost på tub. Yummie! Har fortfarande en stor svaghet för smörgåsrån, även om de numera ackompanjeras av en stilton eller shropshire bleu och en flaska portvin (till priser som salig far svimmat om han hört...).

Just smörgåsrån (med smör och ost, och oboy till :love:) var visserligen vardagsmellis hemma hos oss, och jag och brorsan kunde lätt klämma i oss ett halvt paket på en eftermiddag :angel:
Men såna rån/kex som man köper/köpte i påse, med typ vanilj eller chokladkräm i, DE är lite speciella i mitt minne! Såna köpte vi ofta på sommaren och hade med till stranden, tillsammans med jordgubbssaft :d
 
En köttbit (fläskkotlett eller ibland lövbiff), pommes på påse, en grönsallad med tomat och gurka och PULVERBEARNAISE! :love: Det var min allra bästa fredagsmat när jag var liten. Och en 33cl läsk, typ sockerdricka eller blodapelsin.

Är du min syster :)
Nästan varje fredag at vi lövbiff med pommes, pulverbea och isbergssallad med gurka och tomat.
När vi blev ngt äldre fick vi välja varsin 33cl läsk. Det at vi framför Tv´n. Till efterrätt varsin liten mugg med ostbagar.
 
Potatisgratäng och fläskfilé! Mamma marinerade och hällde grädde i stekpannan som sås. Så gott!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp