Vad var det lyxigaste och godaste när ni var små?

Min unge dekorerade som liten en tårta så att den såg ut som innehållet i en skattkista. Alltså TÄCKT av guld- och silverkulor. Det bestämdes att alla som fyllt 35 fick peta bort kulorna för att skona sina plomber.

Om man var under 35 men med den stora äran att ha urusla tänder då?
Glad att jag aldrig blivit bjuden på skattkistetårta, även om det onekligen låter tjusigt :D
 
När jag var liten var smörgåsrån mycket ovanligt i hemmet (Mamma bakade ju det mesta själv likt de flesta andra. Köpekakor var lite skämmigt...). När det vankades sådana var det således lite speciellt. Helt vanlig ost eller ibland räkost på tub. Yummie! Har fortfarande en stor svaghet för smörgåsrån, även om de numera ackompanjeras av en stilton eller shropshire bleu och en flaska portvin (till priser som salig far svimmat om han hört...).
ÅH, smörgåsrån med smör och ost, det var grejer :love:
 
Spagetti och köttfärssås önskade jag mig alltid när jag fyllde år. Det serverades aldrig annars, för min mamma gillade inte pasta och påstår än idag att hon "inte kan laga det" :confused:
Köttfärs serverades normalt med ris (paraboiled :wtf:) och i övrigt var det potatis som gällde, alternativt konstiga rätter med tex rödbetor.
Hemlagad pizza fick jag ibland hos kusinerna och köpepizza åt jag nog första gången i tonåren. McDonalds bjöds det på när jag hälsade på moster i Malmö, det var också lyx.
Född 86.
 
Lyxigt är inte alls mitt ord, och har aldrig varit.

Men jag kommer till min förvåning inte ihåg vad jag valde till mina födelsedagar.

Pommes frites serverades dock inte hemma en enda gång under min uppväxt. Inte heller hamburgare.
Jag förstår inte, vad menar du med det fetade? :o
 
Rostad hönökaka med smör på som.smälte, gillade jag.

Jaaa, smält smör :love:
Det var också lyx! Minns när jag blev lite "äldre" och skulle fixa mellanmål till mig själv efter skolan. Macka med smält ost eller snabbnudlar var ju höjden av kulinariska fröjder, tyckte jag då :D
Precis så var det för mig med! Mamma och pappa hade typ alltid fixat så jag bara kunde värma riktig mat men Killaloe 13 år bara ”nä, jag vill hellre ha snabbnudlar med buljong kryddad med medföljande kryddpåse” :o
 
Haha, pulverbea!! Och pulver Brylépudding som man kokade med mjölk :d
Min mamma bjöd gärna på Glace au four om vi hade gäster, men det gillade jag inte.
Jag var väldigt kräsen som barn, så jag vet faktiskt inte vad jag ansåg som lyx.

Jag minns dock en gryta, typ boeuf bourguignon som min mamma hade lagat till mig för hon skulle resa bort ett tag, minns inte exakt, men det var på sommarlovet, jag var väl 15 tror jag. Hon hade lämnat den framme för att svalna. Jag var inte inne speciellt mycket, man var ju ute med kompisar dygnet runt typ. Min storasyster kom och hälsade på, bodde med sin pojkvän, och ser grytan på spisen och undrar vad det vad för härlig gräddig gryta och när hon rör om så inser hon att det gräddiga var ett mögeltäcke :yuck:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp