Bukefalos 28 år!

Vad var det lyxigaste och godaste när ni var små?

Jag var ett väldigt lillgammalt barn. Ärtsoppa var en storfavorit i skolan och på födelsedagar ville jag ha skaldjurssoppa. Lukten av stekt smör kommer alltid att få mig att hoppas på pannkakor (med socker och citron) :love:

De här tråden är rena nostalgitrippen! Mormors våfflor med smör och brunost, farmors makaroner med ost- och skinksås. Pappa som kom hem med en hel grillad kyckling, butiksbakad baguette och coleslaw. Små skålar chips och glas med zingo före maten på fredagar. Och det väldigt exotiska vita brödet med bregott, ost och tomat hemma hos bästa kompisen.
 
Frikadeller :love: Jag kunde äta hur många som helst!

Min pappa gjorde en låt till mig om frikadeller när jag var liten, men mest för att han slitit med dom och jag spottade ut, sen dess har mina päron aldrig gjort frikadeller och jag har aldrig fått möjligheten att smaka någonannanstans heller (och inte tagit mig för att göra själv)!
 
Jag kommer inte riktigt ihåg vad ”lyxigaste” var för mig, vi bodde rätt nära både donken och pizzeria, så köpemat blev det i alla fall 1-2 ggr i månaden. Mina föräldrar har ofta lyxat till till det även på vardagarna. Jag äääälskar tacos, men vi kunde äta tacos både onsdag och lördag. Så det blev ju inte sådär att man lyxade till det och åt tacos, även om det är väldigt gott! Min bror är dock äggallergiker, så när han var borta gjorde pappa torsk med äggsås, så det får jag nog säga är min speciella maträtt från barndomen!
 
Det bästa var då pappa stekte någon blodig filé och serverade med nypotatis och kantareller. Som efterrätt plättar eller våfflor med jordgubbar och grädde.

Aldrig att vi skulle ha haft pommes frites eller hamburgare, pulversåser eller läsk. :yuck:

På fester fick vi läsk och chips, aldrig annars. Inga kex eller sånt heller.

I nåt skede (då jag var som mest hästaktiv) blev det en del micromat eftersom jag inte hann äta hemma utan fick värma i stallets micro. Det var verkligen inget jag tyckte var trevligt
 
Lördagens fläskfilé med pulverbea och hasselbackspotatis :love: mycket för att det oftast var chokladpudding (från påse) med vispad grädde till efterrätt.
 
När jag var liten så skulle hamburgare på gatukök (Donken fanns inte) ha varit det lyxigaste om det hade varit inom möjlighetens gräns. Men det var det aldrig. Det berodde INTE på att vi hade ont om pengar - utan för att det var förkastlig mat och därför mycket lockande - sådan andra fick äta men inte vi.

Jag tycker då att det kändes mycket mer misär när barnen hade kompisar som åt kebabrulle från gatuköket som vardagsmiddag eftersom ingen hemma hos dem tyckte att det var mödan värt att laga någon form av föda.
Hamburgare var UTESLUTET i mitt föräldrahem pga amerikansk imperialism o dyl.
 
Jag tror att Stinas citronmarinerade ugnskyckling var lyx för mig. Eller något wookat.
Hemmagjorda hamburgare med slät ugnspommes var lyxigt tills jag fick en snigel i munnen från den hemodlade salladen:yuck:

Lyxigaste tillbehöret: bakeoff-vitlöksbaguetter.

Efterrättsmässigt så var/är marängsviss höjden men friterade bananer med vaniljglass eller Ekströms pulver chokladpudding var också lyxigt.
 
Jag tror att Stinas citronmarinerade ugnskyckling var lyx för mig. Eller något wookat.
Hemmagjorda hamburgare med slät ugnspommes var lyxigt tills jag fick en snigel i munnen från den hemodlade salladen:yuck:

Lyxigaste tillbehöret: bakeoff-vitlöksbaguetter.

Efterrättsmässigt så var/är marängsviss höjden men friterade bananer med vaniljglass eller Ekströms pulver chokladpudding var också lyxigt.

Stinas kyckling! :heart Jag vet att det var lite "latmansmiddag" för mor och far men för mig var det ungefär det bästa som fanns! :D
 
Enligt min mamma och typ alla andra omkring mig var det fläskkotlett med pommes och bea. Jag fattade dock ingenting. Eftersom jag hade svullna halsmandlar och var för blyg för att säga något behövde jag nämligen 2-3 timmar på mig att äta upp min mat. Först skära köttbitar i minibitar, sedan tugga i fem minuter för att kunna suga i mig någon form av äcklig mjölig salivblandad saft, och så höll jag på. Kött är inte gott när man tuggar det superlänge. Dessutom blir det som tuggummi efter ett tag. Nä jag fattade inte grejen. Varför gillade alla den här konstiga maten och hur i hela friden kunde någon gilla kött som inte var falukorv eller köttbullar?

Tror det lyxigaste jag visste var rostat bröd med ost. Vi hade i princip aldrig pålägg hemma så när det fanns till jul var det helt ofattbart lyxigt.
Och banan med ketchup.
 
80-talet.

Pizza åt man sällan, det var till höskörden och man satt vid långbord på stallbacken 😍

McDonalds åt man de få gånger man var i storstan(göteborg eller Örebro) nån gång om året.

Grilla gjorde vi väldigt ofta, det godaste var flintastek, älskar det än idag!
 
Rostbiff med potatissallad, eller räkor och pain riche:D ibland bakpotatis.
Det var klassisk fredag hos oss, och enda gången vi åt nån annan stans än i köket. Oliver, ost, salta kex. Mysigt värre..
 
Typiskt fredagsmys var varma mackor, oftast med svampstuvning. Det älskar jag än idag.

Vi åt nästan alltid stek på helgen när jag växte upp. Nötstek eller fläskstek. Med kokt potatis, sås och beroende på kött-typ, gelé eller äppelmos. Mammas fläskstek är nog fortfarande en av mina favoriträtter.

Något som var vardagsmat då, men är höjden av lyx nu, vår hjälmargös. Jag växte upp några kilometer från Hjälmaren, men pappa fiskade mycket och vi åt mycket fisk. Men när man nu någon gång äter den där perfekt tillagade Hjälmargösen (gös från andra sjöar är inte alls lika god) då är livet fullkomligt. :love:

Som riktigt liten åt jag mest bara kokt potatis dock. Hade svårt att äta kött, troligtvis pga svårt att tugga innan tandreglering. Då var kycklingfilé och fläskkotletter (tillagade på mammas speciella vis så de är kruttorra) det enda kött jag åt.
 
Som sagt, misär. Det var inte gott då och förekom inte ens i min bekantskapskrets, ren misär. :wtf:
Helt otroligt att en del gnäller på svenskt kött idag med tanke på vilken skit de glatt stoppar i sig själva och sina ungar. :crazy:
Vad just DU tycker är gott, och tyckte om som barn, har väl noll och intet att göra med vad andra tycker?

Plus att tråden inte alls handlar om vilken mat som är dyrast, näringsrikast eller nyttigast. Det handlar om det man tyckte var smaskigt och åtråvärt som liten.

Förstår inte din kommentar. Alls.
 
För mig var det lyx när man fick trerätters! Minns när jag typ fyllde 7 år och skulle bjuda släkten på födelsedagsmiddag. Den bestod av krustader (färdigköpta) med champinjonstuvning (burkchampinjoner), löksoppa och marängsviss (allt givetvis färdigköpt, möjligtvis vispades grädden). Det var lyx på hög nivå!
 
Jag funderar på en relaterad sak: idag pratar man om fredagsmys och många av er nämner vad som är fredagslyx. När jag var liten var fredagen en vanlig vardag, mina föräldrar jobbade mycket och kom hem sent då som alla andra vardagar. Det var lördagen som var den festliga kvällen då vi kunde äta extra god mat och kanske avsluta med chips och ostbågar framför TVn. Är det en generationsfråga eller var det bara hemma hos mig det var så?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp