Bukefalos 28 år!

Vad var det lyxigaste och godaste när ni var små?

Jag var ett väldigt lillgammalt barn. Ärtsoppa var en storfavorit i skolan och på födelsedagar ville jag ha skaldjurssoppa. Lukten av stekt smör kommer alltid att få mig att hoppas på pannkakor (med socker och citron) :love:
 
Sorry, det var inte gott då och det är inte gott nu utan bukfylla och nödproviant, som sagt ren misär. :yuck:
Skrämmande. :crazy:

Jag ville mest ge lite perspektiv. Jag tycker inte det låter så farligt med ungar som tyckte att utemat, (oavsett ursprung) var spännande och kul och extra. :) Trist blir det väl först när det blir vardagsmat! Tycker jag då.

När jag tänker nödproviant tänker jag bönor på burk! :D
 
Nej, när man tycker donken är lyx så är det misär, utan att ta i.
Men oj vad dömande. Vi pratar ju om barn i tråden, och hur deras uppfattning om världen var. Känns väl rätt hälsosamt att Donken anses som lyxmat eftersom det då inte räknas till vardagen.

Dessutom, alla kommer inte från familjer som är kulinariskt lagda, eller som lägger ett värde i att laga "fin" mat från grunden. Eller för den delen har de ekonomiska eller sociala resurserna att göra det. Jag tycker det blir så skevt att skriva dömande om sådana familjer, som att de är sämre på något sätt och lever i misär när de ser utemat som lyx.
 
När jag var liten var färdigköpt grillad kyckling med grillchips bland mina favoriträtter. Vi fick det så sällan, det var typen av mat som en kunde önska sig när en var sjuk eller så.

Skulle det firas av någon anledning gick vi till lokala kinakrogen där jag åt kyckling med cashewnötter.

När mamma lagade finmiddag var efterrätt ugnsstekta päron med after eight. Min favorit var dock vaniljglass med halva konserverade persikor.
 
En köttbit (fläskkotlett eller ibland lövbiff), pommes på påse, en grönsallad med tomat och gurka och PULVERBEARNAISE! :love: Det var min allra bästa fredagsmat när jag var liten. Och en 33cl läsk, typ sockerdricka eller blodapelsin.

Andra favoriter var hamburgare (också med påspommes) och hemgjord pizza. Och ibland gjorde vi chokladpudding till efterrätt, höjden av lyx.

JAAA!!! Pulverbearnaise! :love: och chokladpudding med massor av grädde.:d

Lyxig var väl "mitt" ord eftersom det var det jag använde. I betydelsen "extra festligt".
.
 
Nej, när man tycker donken är lyx så är det misär, utan att ta i.

När jag var liten så skulle hamburgare på gatukök (Donken fanns inte) ha varit det lyxigaste om det hade varit inom möjlighetens gräns. Men det var det aldrig. Det berodde INTE på att vi hade ont om pengar - utan för att det var förkastlig mat och därför mycket lockande - sådan andra fick äta men inte vi.

Jag tycker då att det kändes mycket mer misär när barnen hade kompisar som åt kebabrulle från gatuköket som vardagsmiddag eftersom ingen hemma hos dem tyckte att det var mödan värt att laga någon form av föda.
 
När pappa vid sällsynta tillfällen lagade mat blev det ibland plättar som han stekte i mycket smör. Dom serverades med sylt eller strösocker och var supergoda. Pappa gjorde även varma mackor med svampstuvning vilket fortfarande är en favorit för mig.

Jag minns också när vi åt frukost hos farmor och fick varm choklad som jag doppade veteknäcke i 😍

Inser att mina matminnen är mer kopplade till situationer än den specifika maten. Vi hade i övrigt lite lustiga maträtter hemma. Mina föräldrar hade mjölkkor vilket gjorde att det åts mycket nötkött hos oss, främst som köttfärs. Men mamma gjorde aldrig köttfärssås utan hos oss serverades köttfärsen stekt med tacokrydda till makaroner och ketchup. Pappas snabbmat var uppstekta hamburgare som serverades med makaroner och ketchup. Vi blev alltid lika besvikna när pappa sa att det skulle bli hamburgare till middag och så var det med makaroner och inte bröd :down:
 
Kyckling i ugn, ris och pulver café de Paris som var lite för tunn i konsistensen och så ketchup på det. Det var min favoriträtt och riktigt lyxigt, för oftast var mamma för hungrig efter jobbet för att orka vänta på att kycklingen skulle bli klar.
 
Kyckling i ugn, ris och pulver café de Paris som var lite för tunn i konsistensen och så ketchup på det. Det var min favoriträtt och riktigt lyxigt, för oftast var mamma för hungrig efter jobbet för att orka vänta på att kycklingen skulle bli klar.
Men ja! Det hade jag glömt, det åt ju vi också. Kommer ihåg nån färdigmarinerad kyckling i aluminiumform som jag tror bara ställdes in i ugnen.

Café de Paris-sås gillar jag inte alls idag men för 20 år sen gick det absolut ner! Vi hade nog aldrig bearnaisesås vad jag kommer ihåg utan bara café de Paris.
 
Har massa matminnen från när jag var liten av väldigt varierande slag.
Jag och min bror var mkt både hos mormor & morfar och farmor & farfar. Hos m&m i Småland var pannkakor (som vi åt rullade som Rasmus nalle gör) stekt aborre och stuvade murklor favoriterna. Hos f&f var en köttfärs limpa gjord i micron som vi fick med snabbmakaroner, lingon och brunsås det bästa eller plättar med socker :D

Hemma var det faktiskt sniglar med massa vitlökssmör, detta var dock innan jag förstod vad det faktiskt är, tror mamma och pappa så fint kalla d för escargot :wtf::rofl::rofl:

Och så klart mammas klassiska kladdkaka :love:
 
Fläskfilé eller lövbiff, pommes och pulver-bea. Samt fruktcocktail eller chokladpudding och vispgrädde till efterrätt.

Grillade revben från Maxi var festligt också. Eller rostbiff och potatisgratäng. På kalas var det ofta fårfiol (vad fasen är det?) eller smörgåstårta. :wtf:
Sen kommer jag ihåg att mina föräldrar åt sån här vol-au-vent ibland, eller räkor med majonnäs och vitt formbröd, då fick vi barn hamburgare.
 
Fredagar i slutet av 70-talet var lövbiff med potatispuffar och pulverbearnaise. Till efterrätt fick vi konserverade päronhalvor med moccagrädde (pulverkaffe i vispad grädde). Min syster och jag fick dela på 33 cl läsk.
På 80-talet när creme fraiche kommit fick vi strimlad lövbiff med svamp och creme fraiche med ris till. Till efterrätt fick vi glasstårta typ vienetta. Oftast fick vi fortfarande dela läsk, det var bara när det var riktig fest som vi fick varsin flaska.
 
I tråden "Tittar in i ditt kök 22" handlar det om svenska tacos, fredagsmysets fredagsmys och att barn vill äta det "alla andra äter".

När jag var liten fanns det inte tacos. Det lyxigaste man kunde få i min familj var stekt varmkorv med tjocka, refflade pommes frites som värmts i ugn. Till detta serverades ketchup. Detta var alltså standardmiddagen när någon av oss fem barn fyllde år.

För att få in den rätta superfestliga känslan var det viktigt att godsakernas serverades på finservisen - som var i röd plast. Allt var knallrött och rektangulärt, tallrikar, uppläggningsfat. :)

Även nu reagerar jag med ryggmärgsreflex när jag ser någon äta den sortens pommes med stekt korv - åh! :heart - sen inser jag ju att jag egentligen tycker att det är skitäckligt, men min inre 8-åring blir fortfarande stjärnögd.

Vad åt ni när ni var små som var den ultimata mysrätten.


Schweizerfalu i ugn med skivad potatis och lök, med extra ost mellan falukorvsskivorna var nog det lyxigaste jag visste när jag växte upp...

Annars var det mkt korv med mos, torsk o löksås, köttbullar, korv och mer korv på längden, tvären och höjden, isterband, blodpudding....
 
Sorry, det var inte gott då och det är inte gott nu utan bukfylla och nödproviant, som sagt ren misär. :yuck:
Skrämmande. :crazy:
Nej, när man tycker donken är lyx så är det misär, utan att ta i.
Jag tror, precis som många andra i tråden påpekat, att du lite grann missuppfattat grejen med lyx i detta sammanhang. Det handlar inte om råvaror, tillagningsmetod, dyra restaurangbesök osv, utan snarare om något som ”bröt mot vardagen”.
Nästa år fyller jag 27, min högsta dröm är fortfarande att få en tårta från ett konditori på min födelsedag istället för en hembakad. Det är absolut inget fel på hembakat, snarare tvärt om, men jag minns fortfarande starkt från min barndom att jag var avundsjuk på mina kompisar som fick tårta med tex foto-tryck på (=lyx i mina ögon), från någon som är bortskämd med riktigt bra hembakade godsaker.
 
När jag var barn var det lyx när mamma lät meddela att vi skulle leka McDonalds. Det innebar strips i ugn och burgaren stekt hemma och att man fick ta de tillbehör man ville ha. Jag var en kräsen unge så jag tog leken över riktig donken any day - då slapp man ketchup och sånt snusk på burgaren :p

Annan lyx kunde vara potatis med rödspätta, butiksgrillad kyckling, eller tunnpannkaka nån gång om året - sistnämnda alltid de kalla årstiderna iom att det blev så varmt vid spisen och tog hundra år.

De gånger pappa lagade mat så blev det gärna potatis med stekt älg, sky och ibland svart vinbärsgelé. Det är lyx än idag :)
 
Jag växte upp med föräldrar som verkligen värdesätter god mat och är bra på att använda den för att förgylla diverse tillfällen, så vi hade en massa traditioner som gällde/gäller på fredagar, lördagar och div. finare tillfällen:

- Vi åt vid fina matbordet - på vardagarna åt vi vid köksbordet
- Vi hade ett speciellt porslin och speciella bestick som bara kom fram på fredagar och lördagar eller vid bjudningar - inget tjusigt egentligen, men lite mer elegant än vardagsgrejerna
- Före middagen serverades det alltid lite chips/snacks medan mamma och pappa tog en drink och vi barn fick ett glas juice
- Ibland när vi var och handlade fick min bror och jag hjälpas åt att fylla en sådan där röd plastback med läskflaskor (sådana där 33 cl i glas, typ Apotekarnes), och på helgerna fick vi välja en läsk var som vi drack till middagen. Mamma och pappa delade alltid på en flaska vin.
- Vi åt aldrig vardagsmat på helgerna, utan det blev alltid något lite finare. Inte nödvändigtvis "finare" som i "dyrare", utan det handlade minst lika mycket om "finare" som i "pilligare/tar längre tid att göra".
- Det spelades alltid musik, oftast jazz, medan maten förbereddes och åts.
- När jag var liten fick vi oftast glass eller chokladpudding (pulver!) till efterrätt på lördagar. Extra lyxigt var det när man dessutom fick strössel till!

De här traditionerna är heliga än idag (ja förutom juicen/läsken då, nu dricker vi barn också drinkar och vin :D) och jag har precis avslutat just en sådan kväll tillsammans hemma hos mina föräldrar. De gör alltså fortfarande precis såhär, trots att vi barn är utflugna sedan länge, och jag kan ofta känna att jag verkligen längtar efter sådana kvällar med dem. Jag försöker att kopiera dem så gott jag kan hemma hos mig själv nu, men det blir helt enkelt inte riktigt lika bra som när pappa lagar maten och mamma spelar sin favoritmusik på stereon. Så otroligt mysigt och fint! :love:

Något vi aldrig riktigt gjorde och som jag tyckte att "alla andra" gjorde var att gå ut och äta på restaurang i Sverige - det sparades till när vi var ute och reste, vilket jag kan förstå nu som vuxen. Tacos hade vi inte heller hemma, men det hände att vi lyxade till med hämtpizza ifall pappa var bortrest. Då fick vi även äta framför TV:n vilket var helt otroligt för 10-åriga Mineur! Minns även att jag av någon anledning ville ha sådan där färdiggrillad kyckling från Ica, jag hade väl fått det hemma hos någon kompis nån gång och tyckte det var spännande...

Annars minns jag att jag var tokig i lövbiff och potatiskroketter ett tag, vilket väl kanske inte var helt populärt hos resten av familjen :angel: Men jag gillade även mer vuxen mat och brukade önska mig kastanjer och ostsufflé som födelsedagsmiddag. Det eller rådjur, vilket för övrigt är det första jag önskar även idag.

Det låter kanske lite snobbigt känner jag när jag läser nu, men det handlar verkligen bara om att mat & vin tillsammans med resor är det mina föräldrar alltid prioriterat. Vi har aldrig bott tjusigt, haft någon fin bil, ägt några märkeskläder, haft husdjur, dyra prylar eller annat som kostar pengar utan det är sådan här vardagslyx som prioriterats. Och jag är tacksam för att jag var priviligerad nog att få en sådan uppväxt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp