vad var min skadade ponny värd?

E

emmzi

jag sålde min ponny när han hade en läkt pålagring på ett bakknä. han var 11 år welsh cob/tinker, jätte snäll att rida, utb.LB/LB, han är d-ponny. jag skulle sälja honom som skogs/dressyrhäst m.m. men han fick inte hoppa, därför tyckte folk 15 000:- sen kollade en expert på honom och han sa att han skulle hålla för hopping låga klasser nångång men han skulle inte bli tävlingsponny. dom köpte honom för 15 000:- och började hoppa honom senare. vad tycker ni han var värd? innan skadan vart jag erbjuden 32 000:-
 
Jag tycker att du fick ett helt OK pris på din häst.
/tuttiboo
 
Läkt pålagring finns det??

Jag tror du fick vad din ponny var värd.
 
ursäkta, skadan var läkt. och hade gått sånn pass lång tid så inget mer kunde utvecklas..
 
En pålagring är permanent, och kommer sig av en inflammation i området, din pålle hade nog tur för alla klarar inte denna process utan får stora problem med aktuellt ben/knä.

Kanske låter det lite elakt, men var glad för de du fick i penningväg. Var han utförsäkrad, eller sålde du ponnyn ändå.
Om pållen var utförsäkrad, var det nog ett överpris i mina ögon.
 
dom tog över min försäkring, det var det enda försäkring som täckte den skada han hade, så om nånting händer med det skadade benet så får dom ju ut på försäkringen, jo, nog hade han tur för en expert kollade på plåtarna. men jag vart väldigt besviken när dom började hoppa honom direkt efter att inte ens ha gått över en bom på 6 månader. jag skulle aldrig riskera ahns liv för " hobbyhoppning".
 
Ja det är tragisk, kanske inte jämför bart med din gamla pålle men. Många vetrinärer är helt emot triangelmärkning av häst, om den blir utdömd anses det vara bättre att ta bort den direkt.

Orsaken är just denna, att ny ägare inte tar hänsyn till pållens skada och börjar rida på ett sådant sätt som inte pållen håller för. Resultatet blir sen att hästen kommer in på nyo för samma skada den blev utdömd för, och i de flesta fall med betydligt värre problem och smärtor.

Även om hästen säljs som promenad eller sällskapshäst, tar människor sällan hänsyn till detta. Man börjar då att jobba hästen på ett sätt som skadan inte håller för, och inte är tänkt till att hålla för. Det var ju därför hästen blev triangelmärkt från början, och skall alltså inte utsättas för något jobb alls. :(
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 356
Senast: Flixon
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 244
Senast: Kirie
·
J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 069
Senast: juliag
·
Hästmänniskan (moderator flytta tråden om den ligger fel... ;) ) Varning - lååångt!! Jaha, då kom man hem till föräldrarna i morses & farsan...
Svar
12
· Visningar
2 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp