Sv: Vad vet ni?
Symptom: Hög feber - några av mina låg på runt 40 g i flera veckor!
Alt febertopp och sedan lägre feber! Feber är oftast det första symptomet.
Svullna lymfor, stora knölar mellan ganascerna. Min ena svullnade även upp i tinningarna. Dessa knölar är varfyllda och spricker sen i stora kratar som det rinner var ur!
Snoriga : och då menar jag snor i mängder , när de frustade forsade gröngult SEGT snor ur näsan som la sig i stora klumpar överallt!
Hosta :Låter som lungorna ska lossna!
Alla hästar är individer och reagerar olika ,av två jämnåriga 1 åringar som har bott och stått ihop blev den ena jättesjuk med alla svåra symptom, och den andra fick en liten knöl som gick tillbaka själv och var förövrigt opåverkad! Är sjuka någon vecka upp till flera veckor !
Inkubationstid : ett par dar upp till 10 dar!
Är en ren kontaktsmitta , ej luftburen som folk tror , du eller hästarna måste vara i kontakt med bakterien för att föra den vidare, därför går det att bromsa smittspridningen , vi lyckades tillexempel hålla den på ena sidan stallet med enorma insatser med fotdesificeringsmedel och handsterilisering samt olika redskap etc.
Bakterien tycker om kyla och mörker och inte ljus och värme vilket gör att den överlever länge (1 år) i stallmiljö men dör på någon dag ute i soljus!
Behandling: Diskuteras , men min sammanlagda erfarenhet är att man kan sätta in pencellin OM man upptäcker att hästen är sjuk innan den får knölar. Har knölarna kommit kommer inte pencellinet åt och man förlänger symptomen. Men lyckas man sätta in pencellin på första febertoppen (gjorde så med 2 av mina) så minskar man smittspridningen och de hästarna får väldigt mycket lindigare symptom!
Finns diverse komplikationer efter genomgången kvarka , som anasarka och kastad kvarka!