Vad vill jag egentligen bli?

Har varit på studentmässan idag, och fått lite mer på fötterna känner jag :)

Men, det är några frågor som jag tror är lättare att ställa till folk med "erfarenhet i branschen" så att säga.
- @trazel gav ju en väldigt bra beskrivning av socionom-yrket (tackar så mycket! :bow:). Men jag undrar; om jag verkligen väljer socionom-yrket, så skulle jag helst vilja jobba med ungdomar "på glid" eller inom kriminalvården. Går det att få sådana typer av jobb med en socionom-examen? Särskilt inom kriminalvården har jag aldrig hört någon socionom som jobbat, därav min osäkerhet...
- Lönen är givetvis långt ifrån allt, men jag skulle ändå vilja ha en lön jag kan "leva bekvämt" på, som räcker till att ha en enklare hyreslägenhet, en enklare bil och en häst osv. Och det är också det som gör mig lite osäker när det kommer till socionom-yrket. För jag skulle gärna vilja ha ett yrke/jobb där jag får ca. 25k i ingångslön, för att sedan ha passerat 30k efter åtminstone en 6-8, kanske 10 år. Men så verkar det ju inte vara med socionomer. Där verkar ju medellönen ligga kring 22-23k :( Är det verkligen "så illa" (för det är det ju verkligen, om inte kvalificerat folk får mer i lön!) i verkligheten, eller har jag bara tittat på dåliga/inaktuella sidor?
- Men å andra sidan när det gäller typ beteende/personalvetare så verkar ju marknaden mycket mer mättad. Och vem behöver en rekryterare i lågkonjunktur liksom? :grin:

Det är inte alls ovanligt med socionomer inom kriminalvården :) Dock är lönen lägre än andra socionomtjänster, om du inte jobbar hos frivården där den är betydligt bättre.

Det finns många jobb för den som vill jobba med ungdomar på glid. Tex ungdomsanstalter eller häkte med ungdomsavdelning (finns på en del av de större häktena), SiShem, privata företag eller soc. För att nämna några alternativ.

Ang. lön och liknande generellt sett varierar det kraftigt. I små kommuner med stor brist på personal kan du ha en stor fördel som socionom. Så, om du kan tänka dig att bo typ i en liten kommun i Norrlands inland kan du förhandla till dig en fin lön och sjyssta villkor. I områden med högre konkurrens om tjänsterna kan du inte räkna med varesig bra lön eller intressant jobb direkt efter examen.
Vår kommun har tex ca 25 000 i ingångslön, samtidigt som grannkommunen ligger några tusen över det. Så, kommunalt handlar det om tillgång och efterfrågan

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 289
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 007
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Hej! Är lite lost och vad jag bör söka för utbildning och vad jag bör jobba med då jag känner att det finns en del att välja bland...
Svar
15
· Visningar
857
Senast: startpompe
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på... 13 14 15
Svar
290
· Visningar
24 062
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka