Har varit på studentmässan idag, och fått lite mer på fötterna känner jag
Men, det är några frågor som jag tror är lättare att ställa till folk med "erfarenhet i branschen" så att säga.
-
@trazel gav ju en väldigt bra beskrivning av socionom-yrket (tackar så mycket!

). Men jag undrar; om jag verkligen väljer socionom-yrket, så skulle jag helst vilja jobba med ungdomar "på glid" eller inom kriminalvården. Går det att få sådana typer av jobb med en socionom-examen? Särskilt inom kriminalvården har jag aldrig hört någon socionom som jobbat, därav min osäkerhet...
- Lönen är
givetvis långt ifrån allt, men jag skulle ändå vilja ha en lön jag kan "leva bekvämt" på, som räcker till att ha en enklare hyreslägenhet, en enklare bil och en häst osv. Och det är också det som gör mig lite osäker när det kommer till socionom-yrket. För jag skulle gärna vilja ha ett yrke/jobb där jag får ca. 25k i ingångslön, för att sedan ha passerat 30k efter åtminstone en 6-8, kanske 10 år. Men så verkar det ju inte vara med socionomer. Där verkar ju medellönen ligga kring 22-23k

Är det verkligen "så illa" (för det är det ju verkligen, om inte kvalificerat folk får mer i lön!) i verkligheten, eller har jag bara tittat på dåliga/inaktuella sidor?
- Men å andra sidan när det gäller typ beteende/personalvetare så verkar ju marknaden mycket mer mättad. Och vem behöver en rekryterare i lågkonjunktur liksom?