Vaddå vinklar?

Lady_A

Trådstartare
Verkar min unghund tänka och springer ivrigt rakt fram varefter han börjar snurra runt, ringa och gå ut i allt vidare sök.

Han spårar vanligtvis mkt noga och säkert, har som tur är inga tendenser att slå i spåret, men när vinklarna kommer och han tappar bort sig så är han lite benägen att gå över i sök och gå vidare och vidare istället för att ringa innåt...
Inte så konstigt ifs då söket ligger honom närmst till hands...

Hur ska jag få honom att ta vinklar bättre? Han fixar 1 av 3 eller 2 av 4 ungefär men så har det varit ett tag nu.

Är det bara att traggla, eller har ni ngra smarta knep?!

(OBS detta gäller alltså viltspår inte personspår)

Sv: Vaddå vinklar?

Jag skulle nog testa lite IPOmetoden och lägga godis med små mellanrum i vinklarna o en liten bit innan.

Men jag är kass på spår, så jag har faktiskt ingen aning, men så skulle jag nog göra tills jag fått någon som förklarat för mig varför det INTE är bra :D

Inget godis i spåret, det blir ju bara knas då få skadade rådjur skiter korvbitar när de svänger om man säger så...

Det tips jag fått av min instruktör är att när du märker att hunden tappat spåret och du misstänker en vinkel så stanna. Om hunden inte hittar spåret rakt fram, vänd dig 90 grader åt höger och låt hunden söka åt det hållet. Hittar den inte spåret där heller så vänd rakt om (alltså åt vänster från det håll ni kom åt) och låt hunden söka ut där.
Efter ett par gånger kommer hunden att få in som rutin "inget spår framåt, testa att åt höger" - "inget spår där- testa åt andra hållet". Då får den in en rutin som gör att den får en metod i sitt sökande efter spåret. Att hunden går in i sök efter spåret är inte fel, det är helt ok om den ringlar runt en stund, huvudsaken är att den hittar spåret och fortsätter.

Varför godismetoden inte är bra när det gäller viltspår....: spåren har ofta legat länge och allt går ut på att spåra skadade djur som sällan svänger i 90 graders vinkel. Det går INTE ut på att hunden ska gå perfekt med nosen i backen hela vägen som på ett IPO-spår. Det är helt ok att en hund slår i spåret och ringlar/söker i en vinkel, huvudsaken är att hunden fortsätter jobba och kommer till spårslut och visar självförtroende till sin egen förmåga.
Vi gick ÖKL idag (1apris :laugh:) och min hund ringlade i flera vinklar, drack vatten tre gånger ur pölar och rullade sig en gång. (Micropauser) Men hon hittade klöven och det tog 16 min.

Hur menar du när du vill att han ska ringa inåt?

Om jag uppfattar dig rätt så ringar hunden i större och större cirklar?
Det är ju jättebra i så fall. Bästa metoden enligt min tränare (och domare).

Vad är det för ras på din hund? Olika typer av hund jobbar ju väldigt olika och ringa är ju inte fel, spaniels har jag märkt, ringar betydligt mer än min weimaraner exempelvis.

Jag hade bara låst linan och stått kvar så att hunden inte kunde fortsätta framåt och sedan låtit den leta sig tillbaka till spåret och berömt massor när den tar upp det igen. Kanske blodat lite extra i vinkelutgången ett par gånger så att hunden verkligen uppfattar grejen med att spår mellan varven svänger.

Lagt flera kortspår med bara vinklar hade jag också gjort och verkligen tränat dem ordentligt.

Min tappad lite i vinklarna ett tag men jag gjorde flera korta vinkelspår och nu är han mer noggrann, han ringar dem lätt men det tycker de viltspårsinstruktörer vi tränar för, bara är bra eftersom hunden då säkerställer att spåret faktiskt inte fortsätter åt ett annat håll.

Det är en spaniel, en ESS av DP-modell.

line_n: Ringa innåt är kanske dumt uttryckt men när spåret "försvinner" och han ska börja hitta det så tappar han helt referensen till var det senast var och går över i sök och då blir det väldigt snabbt och vitt. Ett "riktigt" spanielsök/fältsök med höjd nos och fullt tempo. Där vill jag ju att han ska bli kvar i "spårmode" istället typ...

Ska köra mkt korta spår nu och inte låta honom komma iväg för många meter fr vinkeln, tack för tipsen apocalypsen

Det du kan tänka på är också att prova med ett spår som har legat ex dubbelt så länge som du brukar, då är doften inte så skarp och hans vilja att "örla runt" minskar kanske.

Min ena spårar som en gud, har alltid gjort, men jag slet mitt hår på henne när hon var ung. Hon höll också på som din, började bra, men vimsade sen mest runt och jag försökte allt möjligt - stå kvar, hjälpa, lägga spår utan snitslar, låta spåret ligga, gå färska spår osv... Min instruktör fick slut på idéer till sist och tyckte jag skulle låta henne mogna.
Men så kom en jaktkompis med det klockrena tipset - svält henne och låt henne spåra upp sin mat. Så hon fick vara utan man nån dag eller två, sen la jag det i slutet på ett 100 meters spår - hon har ALDRIG slarvat i ett spår sen dess, hennes matdriv är på tok för stort för att kunna missa en sån chans.
Så skulle han fortsätta örla så kan du ju ha det i bakhuvet;)

Minns att jag funderade på hur hon skulle hitta maten, hundskrället spårar ju inte... Men, hungrig hund och blod = inga problem att hitta :D

Tja spaniels är ju av naturen ringiga och de zickzackar ju i spåren värre än en slalomåkare i storslalom.

Flera av de som har spaniels på viltspårsgruppen jag går med Grå, har samma problem som du beskriver. Nästan alla ekipagen har olika lösningar på det. En del har extremt lite blod i spåret, andra kör med längre liggtid på sina spår. En spelar det ingen roll vad de testar, hunden spårar i turbofart och ringar konstant hela vägen. Jag tror det ekipaget som har utvecklats bäst är där hundens förare helt enkelt håller emot ordentligt i linan och tvingar hunden att spåra långsamt.

Jag går inte fullt så långt som Lady Vip men jag ger inte min hund frukost när jag åker till spårkursen. Han får sin mat som belöning för ett bra arbete. Nu är han inget matvrak av naturen men han är definitivt mer arbetsmotiverad för spår när han inte har magen full av mat.

Får kanske tillägga att jag inte svälter henne längre, gjorde det 2-3 gånger för 4 år sen och sen dess spårar hon utmärkt, motivationen är inlagd på hårddisken.

Jag tror det ekipaget som har utvecklats bäst är där hundens förare helt enkelt håller emot ordentligt i linan och tvingar hunden att spåra långsamt.

Detta funkar jättebra på min också! Efter att ha hållit på och krångla med längre liggitid, mindre blod, etc etc så provade jag detta och nu går hon som en klocka.

Får kanske tillägga att jag inte svälter henne längre, gjorde det 2-3 gånger för 4 år sen och sen dess spårar hon utmärkt, motivationen är inlagd på hårddisken.

Weimar och deras märkliga hårddiskar, men när det väl sitter där, verkar det fungera. Synd bara att de inte alltid direktlagrar på hårddisken. De har en förmåga att lagra allt på USB som de frekven tappar bort :devil:

Det var jag som uttryckte mig lite slarvigt. Jag har inte behövt ta bort all mat, frukosten har som sagt räckt långt, jag tror det är hans moders gener som talar :angel:

Vi förra hund var en ESS, vi skippade sele och använde istället spårhalsband, det gjorde att han fick ner huvudet lite lättare, och kom på att han skulle spåra istället för att söka, sen gällde det att bromsa honom eftersom det gärna gick i 190 knyck... Vi lärde in komandot "sakta" vilket fick honom att lugna sig, lite grann i spåret. :D

Vi har en wachtel idag och det är intressant att se hur olika de arbetar, våran nuvarande är bara drygt 6 mån men otroligt noggran i spåret, fokuserad och ringar med nosen i backen utan ens en tendens till att gå i sök. :D

Jag la maten bredvid skanken (i en burk med lock såklart så att inget annat djur skulle ta det), så fick hon käka och sen fick hon skanken ändå. Jag vill inte ha mat i spåret, och jag vill ju inte att hunden ska äta eventuella kroppsdelar från djuret vi letar efter heller;)

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 276
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skrotvärde bil
  • Att lämna i smyg
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur