Bukefalos 28 år!

Väg till bättre balans?

H

Hitech

Halloj jag är en 16 årig tjej som ridit i snart 7 år och älskar hästar nästan över allt annat. Jag rider på ridskola med en duktig lärare och underbara hästar, Problemet är mig. :crazy:
Varje gång jag hoppar är jag helt i obalans. Hindrena går jättebra upp till 80 cm, sedan börjar jag vingla. Jag ramlar lätt över med överkroppen över halsen och stör både mig och häst (även om jag tar mantag, hela tiden). Senaste gången jag red skulle vi hoppa en ca 1 m hög oxer. Hästen gick jättebra, men jag ställde mig upp för tidigt och han tog ett jätteskutt över oxern. När vi var mitt över hindret fanns det ingen chans att jag skulle sitta kvar, flög cirka en meter över sadeln och när hästen landade, landade jag också, fast på marken. Tur att man hade både skyddsväst och hjälm, så jag fick bara lite ont i nacken :P. det är inte så att jag är rädd, för direkt efter avfallet ville jag hoppa mer, och jag har aldrig varit mer sugen på att hoppa än nu. Men, inte så kul att ramla av… alla vet väl det :D
Som sagt, hur ska jag bygga upp en bättre balans? Jag har ingen egen häst att träna med, men sköter om en gammal pålle sen jag var nio. Promenerar och rider bara skritturer barbacka på henne, så där får jag ju lite balansträning. Men vad kan man göra ”vardagligen”? Alla förslag tages gärna emot. // HiTech
 
Sv: Väg till bättre balans?

det jag reagerade på var att du kan hoppa hinder upp till 80 utan problem men tappar balansen på högre hinder. Jag tycker att det låter som att det är hinderhöjden som är problemet, är du säker på att du inte blir nervös och därför inte rider likadant som på lägre hinder?
 
Sv: Väg till bättre balans?

Har du testat att stå på en plata men något runt under. För då måste du hittar jämnvikten det är bra balans träning. Du kan även stå och träna på att få ner hälarna mer genom att ställa dig längst ut på ett trapansteg så att hälarna hänger fritt det hjälper dig att få bätre tramp och då får du också bätre balans också.:D
 
Sv: Väg till bättre balans?

Hoppa inte högre än 80!
Rider du på högre hinder än du klarar av kommer det kännas dåligt = dåligt självförtroende = ännu sämre ridning.

Du anar inte hur pinsam jag kände mig som hoppade 50 på en häst som tävlat 1.10 och som ALDRIG stannar.
Men, jag tränade mig långsamt på 50cm's hindren. När jag kände mig säker började jag träna på 60cm. Osv.

Nu ligger min träningshöjd på 90-1m men då är jag sjukt osäker på höjden. Är höjdrädd.
MEN, ju fler gånger jag tränar på den höjden. Desto bättre känns det.
Visst kan alla ha dåliga dagar ibland. Men ju värre man gör de dåliga dagarna desto värre blir det.

Hoppa 70cm tills du känner dig 100% på balans, mantag och vikt i stigbyglarna. Hoppa sedan 80 tills du får samma känsla osv.

Hoppa inte högre än du klarar av. Det blir inge bra i slutändan.

Vardagligen: Stå på ett ben. Hoppa och byt ben.
Ex: Stå på högerben. Ta ett litet skutt över till vänster. Det andra benets fot ska vara i din rumpa. Alltså vikt bakåt.
Gör sedan detta och blunda.
Balansplatta.
Sitt på en pilatesboll och ta bort fötterna från golvet och hitta balansen.
Tänk dig att du är en klotdocka. Hur man än tippar dig ska du alltid finna balansen uppåt igen.
 
Sv: Väg till bättre balans?

okay, tack alla för svaren ;D ska ta och försöka skaffa det matrial ni nämner och använda era tips;) thanx
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 485
Senast: zarmino
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 163
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Terminens sista två lektioner blev en hopplektion och en dressyrlektion. På sista hopplektionen fick jag rida Juvelen, den unga...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: cassiopeja
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 499
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp