Vägg- och golvmatta i badrum i gammalt hus. Hjälp!

F

Fruentimber

Gårdshus från 1850 som nu ska restaureras. Inredning och interiör kring sekelskifte fram till 1920, är tanken.
Mitt bekymmer: badrum. Dessa jävla badrum.

Just nu måste vi riva vårt stora badrum pga vattenläcka som tryckt upp klinkergolvet. Det, och att huset är gammalt och rör på sig, gör att sambon inte vill ha annat än plastmatta på både väggar och tak. Och jag kan ju förlika mig med tanken, även om det gör ont i mig. Men hur tusan ska man tänka när det gäller plastmatta? Vad är "fint" (om det ens kan bli fint)? Huvudet står helt still. Jag ser bara enfärgade, fruktansvärda mattor framför mig och när jag googlar hittar jag bara sånt som passar fint i ett hus byggt 2000 och framåt. Inte i ett hus byggt 1850 och som ska restaureras tillbaka till sekelskiftet. Mönster, färger? Hur döljer man kanterna mellan golv och vägg?

:arghh:

Känns som ett hopplöst projekt där ingen kommer att bli nöjd.
 
Gårdshus från 1850 som nu ska restaureras. Inredning och interiör kring sekelskifte fram till 1920, är tanken.
Mitt bekymmer: badrum. Dessa jävla badrum.

Just nu måste vi riva vårt stora badrum pga vattenläcka som tryckt upp klinkergolvet. Det, och att huset är gammalt och rör på sig, gör att sambon inte vill ha annat än plastmatta på både väggar och tak. Och jag kan ju förlika mig med tanken, även om det gör ont i mig. Men hur tusan ska man tänka när det gäller plastmatta? Vad är "fint" (om det ens kan bli fint)? Huvudet står helt still. Jag ser bara enfärgade, fruktansvärda mattor framför mig och när jag googlar hittar jag bara sånt som passar fint i ett hus byggt 2000 och framåt. Inte i ett hus byggt 1850 och som ska restaureras tillbaka till sekelskiftet. Mönster, färger? Hur döljer man kanterna mellan golv och vägg?

:arghh:

Känns som ett hopplöst projekt där ingen kommer att bli nöjd.

Ta neutrala färger/mönster. Jag blev jättenöjd med mitt badrum, det känns fräscht men ändå inte för modernt (huset är från senare delen av 1800-talet men badrummet byggdes till 1973).

Inredningen innan var horribel (original från -73) :meh:
 
Ta neutrala färger/mönster. Jag blev jättenöjd med mitt badrum, det känns fräscht men ändå inte för modernt (huset är från senare delen av 1800-talet men badrummet byggdes till 1973).

Inredningen innan var horribel (original från -73) :meh:
Vad kostade det för dig att byta gammal plastmatta till ny, om jag får fråga :) ?
 
Gårdshus från 1850 som nu ska restaureras. Inredning och interiör kring sekelskifte fram till 1920, är tanken.
Mitt bekymmer: badrum. Dessa jävla badrum.

Just nu måste vi riva vårt stora badrum pga vattenläcka som tryckt upp klinkergolvet. Det, och att huset är gammalt och rör på sig, gör att sambon inte vill ha annat än plastmatta på både väggar och tak. Och jag kan ju förlika mig med tanken, även om det gör ont i mig. Men hur tusan ska man tänka när det gäller plastmatta? Vad är "fint" (om det ens kan bli fint)? Huvudet står helt still. Jag ser bara enfärgade, fruktansvärda mattor framför mig och när jag googlar hittar jag bara sånt som passar fint i ett hus byggt 2000 och framåt. Inte i ett hus byggt 1850 och som ska restaureras tillbaka till sekelskiftet. Mönster, färger? Hur döljer man kanterna mellan golv och vägg?

:arghh:

Känns som ett hopplöst projekt där ingen kommer att bli nöjd.
Badrum får man vara pragmatisk med, dels av praktiska skäl, dels för att det finns ju ingen sekelskiftesversion att renovera tillbaka till.
Enkla neutrala färger som håller länge och inte går på tvärs med vad man annars kan ha i resten av huset. Mörkare på golv än vägg.
Vad menar du med dölja kanten golv-vägg? Golvmattan går upp en bit på väggen så det ser ut lite som en sockel. Sen gör man inget med än klistrar väggmattan med överlapp.
 
Vad kostade det för dig att byta gammal plastmatta till ny, om jag får fråga :) ?

Vet inte exakt eftersom det var ett försäkringsärende (totalskada så hela renoverades). Badrummet är väldigt litet, typ 2,10x2,30m och den del jag var tvungen att betala var ca 35 000kr. Men då stod ju försäkringen för sanering osv.
 
Min pappa gjorde ett badrum med ny plastmatta nyligen som jag tyckte blev jättefint. Det är ljusgrått i en varm ton. Som jag liknar med om den gjorts olika koncentrationer med grön umbra i linoljefärg. Behagligt, välbeprövat, kompatibelt med allt.
Någon småskalig spräcklighet/strimmighet som gör att det inte ser dött ut men fortfarande är neutralt, alltså att man inte tänker på det som ett mönster. Inte samma färg eller mönster på de olika mattorna. Inte ens övre/nedre vägg (vilket jag spontant tänkte på som konstigt) Men det är faktiskt väldigt bra, typ som en bröstpanel eller halvkaklat, även fast det är så högt känns det inte fel pga rumstyp som inte har någon historisk referensram.
 
Ta neutrala färger/mönster. Jag blev jättenöjd med mitt badrum, det känns fräscht men ändå inte för modernt (huset är från senare delen av 1800-talet men badrummet byggdes till 1973).

Inredningen innan var horribel (original från -73) :meh:

Badrum får man vara pragmatisk med, dels av praktiska skäl, dels för att det finns ju ingen sekelskiftesversion att renovera tillbaka till.
Enkla neutrala färger som håller länge och inte går på tvärs med vad man annars kan ha i resten av huset. Mörkare på golv än vägg.
Vad menar du med dölja kanten golv-vägg? Golvmattan går upp en bit på väggen så det ser ut lite som en sockel. Sen gör man inget med än klistrar väggmattan med överlapp.

Nu vill jag inte trampa på några tår, men "neutrala färger" a la beiga väggar och grått golv är precis vad jag menar inte passar in i ett så gammalt hus. Det är för mig nymodernt som man ser i varenda nyuppförd villa där en smula av själen dör en smula varje gång man går in. 🥴

Nej, badrum fanns givetvis inte på den tiden, det är jag medveten om. Men det var mönster, färger, jugend och trä. Allt som går emot det "fräscha" och "neutrala" folk vill ha idag.

En sockel är en sockel. Golvmatta som går upp en bit på väggen ser ut som just golvmatta som går upp en bit på väggen - det är precis det jag undrar om det går att dölja. :D
 
Nu vill jag inte trampa på några tår, men "neutrala färger" a la beiga väggar och grått golv är precis vad jag menar inte passar in i ett så gammalt hus. Det är för mig nymodernt som man ser i varenda nyuppförd villa där en smula av själen dör en smula varje gång man går in. 🥴

Nej, badrum fanns givetvis inte på den tiden, det är jag medveten om. Men det var mönster, färger, jugend och trä. Allt som går emot det "fräscha" och "neutrala" folk vill ha idag.

En sockel är en sockel. Golvmatta som går upp en bit på väggen ser ut som just golvmatta som går upp en bit på väggen - det är precis det jag undrar om det går att dölja. :D

Jag vet hur jugend ser ut. Att ta neutrala färger gör att man kan få till stilen med detaljer (hyllor, handfat etc).

Mitt badrum:

DSC_0510_zpsnrnwnefz.jpg

Bård i överkant.

DSC_0511_zpsgog2rmp7.jpg

Golvkanten.

Nu är min kant rätt skarp eftersom jag ville ha det så men just den mattan fanns i flera nyanser och jag tog en av de mörkaste.

Jag tror nog man få finna sig i att ta något man tycker om när det gäller badrumsmatta när det kommer till gamla hus. Man får helt enkelt välja vad man irriterar/hakar upp sig på.
 
Mina föräldrar valde någon brun till golvet och typ vit med nåt mönster på väggarna till badrummet i sitt hus (före detta prästgård från 1840-talet), men de är inte så brydda om att vara "stilmässigt korrekta"... Det är helt ok i alla fall (och betydligt bättre än det pastelliga 80-talet som var innan). Jag tänker att man kan få det sekelskiftigt också om man väljer övriga inredningsdetaljer rätt. Badrummet är ju mer än golv och väggar.
 
Jag vet att badrummet är mer än väggar. :) Givetvis! Jag har ju redan skrivit vad övrig inredning i huset drar/ska dra mot. Men nu gällde ju detta just tätskikt, och en efterfrågan på hur det går att komma bort ifrån "fräscht och neutralt". Det kommer skilja sig alltför drastiskt mot resten av huset, helt enkelt.
 
Badrummet nere, gul pärlspont , grå golv med typ nå cirkel/blad mönster, grå lister. Hittade bara denna bild, inredningen var inte klar här. Visa bifogad fil 57892
Tyckte det var jättefint! Ska skicka din bild till mina släktingar som sitter och funderar över renovering av badrummet på landet. Det är ett gammalt hus som inte används speciellt ofta med fuktskadat badrum som måste åtgärdas. Men samtidigt har ingen lust att lägga enorma summor på ett nytt badrum.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi (jag och min sambo) bygger ett stort (ca 300kvadrat) hus mitt i mörkaste smålandsskogarna. Det blir ett vit putsat hus i (lite)...
2
Svar
20
· Visningar
1 896
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp