Hjälp mig inreda...

Emelie84

Trådstartare
Vi (jag och min sambo) bygger ett stort (ca 300kvadrat) hus mitt i mörkaste smålandsskogarna. Det blir ett vit putsat hus i (lite) herrgårdsstil. Vi har ritat det själva. Tanken är väl att huset överlag ska gå i gammalstil. Men samtidigt finns det så mycket annat fint..jag gillar ibland den nordiska inredningsstilen... Men går det att ha i ett "herrgårdsinspirerat" hus? Utöver det så gillar jag den marina stilen men det känns så fel i ett hus mitt i skogen (utan vare sig sjö eller hav i sikte..)

Vi har noll koll på inredning, hur vad tycker ni vi ska tänka på? När det gäller badrum tex. vad ska man ha för golv för att undvika att det ser smutsigt ut? Vi har heller inte landat i vad vi ska ha för golv i resterande delar av huset, men tanke på husets storlek så måste det vara ett "billigt men slitstark" golv.

Kom gärna med tips!
 
Jag tycker att du kan välja granitfärgat (eller äkta granit beroende på budget) klinkergolv i badrum, eller gammaldags svart-vit-rutigt.
Jag var på PM i växjö i helgen och där har de granit på flera ställen, och mycket snygg inredning tita där för inspiration kanske.
 
Eftersom huset ev kommer att användas som visningshus så kan jag ej lägga upp en bild än..

Tack för tipset, Susanne.

Ah okej, får man fråga vilket vem som är hustillverkaren? Kommer ev bygga hus i Växjö-trakten på ett par år :)

Jag hade tänkt på att ha riktiga trägolv, breda plankor. Bröstpanel i kök och hall? Ljusa färger men tapeter i olika mönster, rutor, blommor? Detaljtänk så det inte ser för nytt ut om ni ska behålla den gamla stilen. Spröjs på fönster mm. :)
 
Ah okej, får man fråga vilket vem som är hustillverkaren? Kommer ev bygga hus i Växjö-trakten på ett par år :)

Jag hade tänkt på att ha riktiga trägolv, breda plankor. Bröstpanel i kök och hall? Ljusa färger men tapeter i olika mönster, rutor, blommor? Detaljtänk så det inte ser för nytt ut om ni ska behålla den gamla stilen. Spröjs på fönster mm. :)

Det är ett litet nystartat byggföretag som inte hunnit börja med marknadsföring etc, därför är jag tvungen att vara lite hemlighetsfull.. Har du vägarna förbi Växjö så är du alltid välkommen att komma och titta. När var vi vill ni bo?
 
Det är ett litet nystartat byggföretag som inte hunnit börja med marknadsföring etc, därför är jag tvungen att vara lite hemlighetsfull.. Har du vägarna förbi Växjö så är du alltid välkommen att komma och titta. När var vi vill ni bo?
Breda riktiga trägolv är drömmen...men är det inte ganska dyrt?
 
Det är ett litet nystartat byggföretag som inte hunnit börja med marknadsföring etc, därför är jag tvungen att vara lite hemlighetsfull.. Har du vägarna förbi Växjö så är du alltid välkommen att komma och titta. När var vi vill ni bo?

Söder om stan, mot Vederslöv till, ev Dänningelanda. Men det ligger ett par år fram i tiden :) Jag är ju i Växjö ganska ofta, har min familj och vänner kvar där, flyttade till Sthlm för 4 år sedan.
Kommer du från Växjö från början?
 
Breda riktiga trägolv är drömmen...men är det inte ganska dyrt?

Det beror på, som med allt ;) Kolla med de lokala sågarna. Det finns en i Moheda-traken bla som min plast-pappa jobbar på ibland. Annars, googla. Det gör enorm skillnad med riktig breda plank-golv. Absolut inte två och tre-stavs-parkett!
 
Vi (jag och min sambo) bygger ett stort (ca 300kvadrat) hus mitt i mörkaste smålandsskogarna. Det blir ett vit putsat hus i (lite) herrgårdsstil. Vi har ritat det själva. Tanken är väl att huset överlag ska gå i gammalstil. Men samtidigt finns det så mycket annat fint..jag gillar ibland den nordiska inredningsstilen... Men går det att ha i ett "herrgårdsinspirerat" hus? Utöver det så gillar jag den marina stilen men det känns så fel i ett hus mitt i skogen (utan vare sig sjö eller hav i sikte..)

Vi har noll koll på inredning, hur vad tycker ni vi ska tänka på? När det gäller badrum tex. vad ska man ha för golv för att undvika att det ser smutsigt ut? Vi har heller inte landat i vad vi ska ha för golv i resterande delar av huset, men tanke på husets storlek så måste det vara ett "billigt men slitstark" golv.

Kom gärna med tips!

Det är svårt att råda då man inte sett bilder... Vi valde att återanvända golv så vi har såpskurade granplank i de renoverade rummen ( sovrum etc) förutom köket där golvet målades med äggoljetempera.
I badrummet valde vi matt granitklinker som liknade sjösten med beiga väggar och rödbrunt golv. Nu idag hade jag lika gärna kunnat köra på en varmgrå golvfärg. Hemligheten med golv tror jag är att inte ha dem för ljusa och heller inte för mörka, i alla fall om man inte är ett städfreak!
 
Söder om stan, mot Vederslöv till, ev Dänningelanda. Men det ligger ett par år fram i tiden :) Jag är ju i Växjö ganska ofta, har min familj och vänner kvar där, flyttade till Sthlm för 4 år sedan.
Kommer du från Växjö från början?

Jag kommer från Norrtälje!
 
Breda riktiga trägolv är drömmen...men är det inte ganska dyrt?

Beror nog på vad man själv tycker är dyrt, men vi har lagt tjocka, breda träplank i hela huset och jag älskar mitt golv och det är värt varenda krona :love:

Det är furuplank som vi sedan betsat i valnöt.

AQFAAAACvHhodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni82LTMvZHNjbjUwMDFfNTNiMDJmYWM5NjA2ZWUxNTY4MzhhOGFjLmpwZw
 
Det beror på, som med allt ;) Kolla med de lokala sågarna. Det finns en i Moheda-traken bla som min plast-pappa jobbar på ibland. Annars, googla. Det gör enorm skillnad med riktig breda plank-golv. Absolut inte två och tre-stavs-parkett!
Vad heter sågverket i Moheda?
 
Vi går oxå i byggtankar och det blir sannolikt ett Hasseludden från A-hus vi bygger. Det blir falurött med vita knutar och spröjs på fönstren. Ett putsat hus är kanske mer klassiskt och stilrent än ett i falurött som är mer lantligt, men därmed inte sagt att ett putsat inte funkar i gammal stil. Tvärt om är ju många äldre gårdar putsade, och det är fint!
Köket sätter mycket av stilen på ett hus interiör tycker jag. Vi kommer köra på ett marbodalkök i vitt, minns inte vad det heter, men är snarlikt om inte samma som på köksbilden längre upp i tråden. Om man sedan lägger till en vedspis ( eller Viking 30 smalspis som vi kommer välja) och ett platsbyggt skafferi som man kan gå in i så är man en bra bit på väg. Pärlspont på väggarna antingen helt eller som bröstpanel gör mycket för intrycket. Att bygga in vitvaror så de har vanliga köksluckor i trä utåt gör oxå mycket.
När det gäller golv, kommer vi välja en ekparkett med ganska breda plank, mer känsla av brädgolv då. Som vi fått höra funkar inte ett riktigt trägolv ihop med golvvärme, då det måste spikas och risken ör då att
 
BLev knas så fortsätter här...
Risk för att man spikar i en värmeslinga, vilket bara inte får hända

Mycket av stilen görs med inredning , vilka möbler och detaljer man adderar. Här kan ni hitta gamla guldkorn på loppis, blocket, auktioner och fixa till med färg så de passar er. Idéer och tips på miljöer och inredning i gammal stil kan ni få i tidningar som gård och torp, lantliv, drömhem och trädgård mfl. Klipp ut bilder på det ni gillar och klistra upp på en kartong så hittar ni nog en röd tråd för er smak!
ta tid på er att känna efter, man måste ju inte hitta rätt direkt utan man kan byta gardiner, måla om en byrå etc om det känns fel!
 
BLev knas så fortsätter här...
Risk för att man spikar i en värmeslinga, vilket bara inte får hända

Mycket av stilen görs med inredning , vilka möbler och detaljer man adderar. Här kan ni hitta gamla guldkorn på loppis, blocket, auktioner och fixa till med färg så de passar er. Idéer och tips på miljöer och inredning i gammal stil kan ni få i tidningar som gård och torp, lantliv, drömhem och trädgård mfl. Klipp ut bilder på det ni gillar och klistra upp på en kartong så hittar ni nog en röd tråd för er smak!
ta tid på er att känna efter, man måste ju inte hitta rätt direkt utan man kan byta gardiner, måla om en byrå etc om det känns fel!
Mycket bra tips, tack!
 
Många av dagens trägolv spikas inte utan limmas vilket gör att man kan använda golvvärme på dessa men det här vet dom som lägger in golv bättre än vad jag vet. Trägolv har en benägenhet att krympa och röra på sig och jag är inte helt insatt i den problematiken mer.
 

Liknande trådar

F
Hemmet Gårdshus från 1850 som nu ska restaureras. Inredning och interiör kring sekelskifte fram till 1920, är tanken. Mitt bekymmer: badrum...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 492
Hemmet Jag funderar ju på att inreda kallvinden, men ju mer jag läser på och kollar upp desto mer fundersam blir jag. Hur vet man om...
Svar
17
· Visningar
15 352
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp