Vägledning med foderstat

hermulen

Trådstartare
Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys!
Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men känner ändå att jag behöver lite vägledning eller ett godkännande att jag tänkt rätt.

Värdena var inte alls bra, sjukt lågt protein och en kvot på 2,7.

TS-halt 55%

per kg prov
smb rp : 15 g
energi: 5,5 MJ
Ca: 2,1 g
P: 1,3 g
Mg: 0,6 g


Jag har bestämt mig för att behålla detta hösilage och har därför insett att jag behöver förlika mig med att öppna plånboken för diverse proteintillskott. Jippie! :)

Har två hästar med liknande behov och den enas behov ser enligt mina uträkningar ut såhär:

energi: 55 MJ
smb rp: 333 g
Ca: 22 g
P: 17 g
Mg: 8 g

Så till frågan. Ser det okej ut med en dygnsgiva (höe fördelat på 4 givor, resten på 2) med
8 kg höe
0,5 kg lucernpellets
0,3 kg sojamjöl (ser dock mer granulerat ut, från svenska foder)
0,03 kg vitafor strong mineralfoder
0,3 kg vetekli
(lägger till ca 1,5 kg halm men det räknar jag inte med)

Lucern och soja för att få upp proteinet såklart, mineralfodret för att få upp mineralerna och vetekliet för att få upp fosforn samt att den innehåller en del protein. Skulle säkert kunna byta ut veterkli och mineralfoder mot ett mineraltillskott som passar bättre, men detta är vad jag har hemma så tänkte att det kanske funkar.

Är detta en vettig foderstat? Har i stor sett aldrig gett kraftfoder innan så jag är väldigt rädd att det ska bli fel. Särskilt med sojan då det är så mycket protein koncentrerat. Kommer självklart vänja in allt detta nya väldigt långsamt, särskilt sojan.

Jag har dock lyckats matcha hans behov ganska bra. På detta så får jag:
energi: 55 MJ
smb rp: 335 g
Ca: 24 g
P: 17 g
Mg: 8 g

Kanske lite lågt på protein fortfarande? Tänker dock att han är distanshäst (i väldigt lätt träning just nu iofs) så det kanske ligger ganska bra?

Har jag missat något? (Jag är allvarligt rädd att jag missat att man absolut inte får kombinera några av dessa fodermedel med varandra så att det kommer bildas en bomb i magen på hästarna... :angel:)
 
Sv: Vägledning med foderstat

Jag har iofs gjort ett eget excelblad som räknar ut allt och lite till (jag älskar siffror, speciellt kvoter och procent :D) men det jag alltid kollar på slutet när behoven är ok uppfyllda är:
* kvoterna på mineralerna (Ca/P, Ca/Mg samt mikromineralerna)
* kvoten på smb rp/MJ
* hur mycket TS/100 kg kroppvikt hästen får (HÄR tror jag du får rätt lågt va? Låter väldigt lite om du inte har en lätt häst som har högt behov)
* selen och e-vitamin behov, eftersom jag räknar det för sig

Om jag dessutom hade gett annat än "standardgiva" kraftfoder (lite i min hästs fall) så hade jag kollat (beroende på vad för kraftfoder jag lagt till):
* mängd fett/utfodringstillfälle och max/dag (inte relevant för dig)
* mängd stärkelse/utfodringstillfälle och max/dag (inte relevant för dig)
* mängd proteinkoncentrat/utfodringstillfälle och max/dag (HÄR undrar jag hur många gånger du tänkt dela upp givan av soja och lusern?)
 
Sv: Vägledning med foderstat

Tack så hemskt mycket för svar! Ja, jag kör också i excel, älskar att sitta och pussla ihop det! :)

Kvoten Ca/P är 1,4. (ok)
Kvoten Ca/Mg är 2,8 (ok)
Hans idealvikt är 440.
1 kg TS = 1,8 kg höe, 4,5 * 1,8 = 8,1
Han får i nuläget 10 kg (om man räknar med lucernpelletsen?) så det borde räcka.

Selen och e-vitamin har jag inte kollat upp, får göra det.
Hans behov av selen är alltså 0,9 g. Hur vet man att det är uppfyllt och att det inte är för mycket om man inte vet selenet i hösliaget?
E-vitaminbehovet är ca 113 g. Det vet jag ju inte heller värdet på från hösilaget... Hm...

Mängd proteinkoncentrat/utfodringstillfälle är väl det jag oroar mig för mest. Två ggr per dag är tanken. Är det för lite?
Det blir alltså 0,25 kg lucernpellets när det är torrt, 0,15 kg sojamjöl och 0,15 kg vetekli sammanlagt 108 g protein/utfodringstillfälle exklusive det som kommer från hösliaget.
Funderar dock på om man kan byta ut mer av hösilaget till lucernpellets, men det känns verkligen inte som att det är lika tillfredställande av tuggbehovet som det "riktiga" grovfodret är. Kanske kan byta ut mer till lucernhack, bara det att han har svårt att få i sig det.

Såg förövrigt att jag skrivit fel. Det ska vara 9 g istället för 8 g Mg på den färdiga foderstaten.
 
Sv: Vägledning med foderstat

Seleninnehållet i svenskproducerat grovfoder är typ obefintligt. Man räknar med att behöva ge hela behovet extra.

Tänk på att du nog har absoluta minimibehov på mineralerna (med tanke på att du skrev att selenbehovet är 0.9). Du bör alltså ge en del mer för att ge hästen mer optimal mängd. Minimi är gräns för att hästen inte ska få brist/ta skada av brist typ.

1 kg TS/100 kg häst är absoluta minimi om man hårdbantar typ. Rekommendation är typ 1.5-2 kg :-) men du har ju halm oxå

Eftersom det är första gången du räknar så gissar jag att du inte har koll på din hästs faktiska behov, vad den håller sig fin på i energi o protein? Isf hade jag, om hästen inte är tjock/väldigt lätt blir tjock, inte varit rädd att ligga en bit över behoven till en början men med bra kvoter. Så kan du reglera ner om hästen går upp. På så rätt minskar du risken att genom att ge på gränsen till för lite TS få en häst som får problem (mage, glupsk/stressätande när den väl får mat osv). Vet du dock att hästen brukar vara nöjd med att peta i sig 8 kg + halm och lusern så testa det. Det är dumt att börja med för lite mat om fångrisk inte finns tex så det beror på hur din häst funkar :-)
 
Sv: Vägledning med foderstat

Vad har du för häst? Jag tycker mängden hösilage verkar liten, speciellt med den kvoten. Våra islänningar får 7-8 kg hö med en kvot på runt 7, så jag hade nog räknat med en högre mängd grovfoder.
 
Sv: Vägledning med foderstat

Tack båda! Har funderat på det där på hur nära "idealvärdena" man ska ligga. Men då ska jag försöka dra upp mineralerna en del.
Sen så har ni nog helt rätt i att det behövs mer grovfoder. Ska satsa på att blanda i halm i fler utav givorna samt försöka få till det så att jag kan ge mer hösilage och lucern istället för sojan, gillar inte riktigt när det är så koncentrerat.
Det är skönt ändå att han blir fly förbannad när han känner att han inte får tillräckligt med mat, på det sättet får man reda på det omgående. Just nu känns han nöjd, men mer kan aldrig skada.

Det jag är rädd för är att få upp energin för mycket, det är därför jag dragit ner på hösilaget för att kunna fodra upp med annat. Men han kan ha ganska lätt att falla ur ibland så det är bättre att ligga över än under och om träningen sen drar igång så behöver han mycket energi.

Och som sagt så har jag ju ingen koll på vad han egentligen kräver då det är första gången jag räknar.

Och som svar på lady_vip: s fråga: Det är en varmblodig travhäst på 18 år på 440 kg. :) Inser att han behöver mer grovfoder.
 
Sv: Vägledning med foderstat

Jag hade testat att räkna på 10-12 kg. Jag som själv har en normalfödd mot svårfödd häst, gissar att din är liknande, har aldrig haft problem med för hög energi. Snarare tvärtom, hon behöver ganska mycket energi, det har jag konstaterat ganska nyligen.

Min får ca 14-15 kg hö med bra kvot, hon väger ca 560 kg förvisso, men som sagt ligger islänningarna på runt 7-8 kg hö med samma kvar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 620
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 191
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp