Vägra gymnasieval åt sonen!

Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Nu har jag talat med sonen igen. (för 5 minuter sen) Mitt förslag om att åka och titta på skolorna har nu iallafall fått gehör hos pappan. Lysekil är en fixidé. Äntligen har pappan oxå kollat - de har pratat med en som gått i Sthlm på Marinbiolog. Vi åker ner till skolan nu i veckan. Som jag tidigare föreslog:grin: men som de inte hade intresse av... I sthlm är det iallafall närmare. Sonen har nu tre val. Sthlm, Forsmark eller NV här hemma. Vill han till Lysekil - då skall det kollas där oxå...Han verkar lika glad för alla tre. Jag sa - det är fritt fram att söka samtliga och att han fattar sitt beslut i sommar. Detta är ett prel val som sagt. Innan när det var för långt att kolla hur skolan ser ut - varför då söka dit överhuvudtaget. Jag vill att han skall kolla kursplaner, boende och allt. Till och med reflektera över andra utbildningar, som inte har med natur att göra. Att han åtminstone har det intresset om jag skall släppa iväg honom. NU gör han kanske det! Det är på gott och ont att säga nej. Men ibland är "NEJ" enda sättet att reflektera om han verkligen vill. När han kollat flera alternativ och sedan ändå vill - då kan jag acceptera....Om HAN inte kollar fler alternativ, inte visar intresse ens för att se hur det ser ut eller kolla kursplanen men än deras hemsida. Då tycker jag att mitt NEJ kan vara befogat. Nu får han ett JA och han är just nu lycklig över att vi skall åka och titta...:bow:
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Jag har också en tonåring som sitter med gymnasievalet just nu. Och det är extremt svårt i år. Man har ett större sökområde och friskolorna poppar upp som svampar och lockar och pockar på ungarna, men en del har varken lokaler eller lärare, bara en flott brochyr. *suck*

Jag var lite nervös för att dottern skulle välja hippologen eller ridgymnasiet men det gjorde hon inte. Jag är extremt stöttande till allt vad hon tar sig för, och visst hade hon fått välja det, men jag var rädd att hon kommer att ångra ett sånt val. Och det är väl ungefär så du känner det?

Dottern får gå precis vad hon vill, bara hon väljer av rätt anledning. Rätt anledning är hennes inteesse, hennes ämnesinriktning. Fel val kan vara extremt smala linjer som inte ger tillträde till vidarutbildning. Sånt väljer man bara om man har ett genuint intresse. Helt fel val är att välja efter vad ens kompisar väljer. Tveksam är jag till de friskolor som som sagt inte ens har lokaler och lärare.

Visst stöttar jag oavsett vad hon väljer, men jag blir helt klart lugnare om jag vet att hon gör ett val som är genomtänkt. Jag vill ju att hon ska komma in på en linje där hon kommer att trivas.

Hon väljer NV med matte-dataspåret och med tillval rockmusik. Lite udda med musiken men jag tror det kommer att lätta upp en annars extremt teoretisk linje. Och hon har valt utifrån sina intressen. Sen kan det ju gå åt helsicke ändå, men chansen att hon kommer att ha några bra år framför sig tror jag är goda.

Och ändå funderar man. Kommer det att bli för jobbigt? Matten fixar hon säkert men databiten? Räcker betygen? Är det detta hon vill?
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Jag har också en tonåring som sitter med gymnasievalet just nu. Och det är extremt svårt i år. Man har ett större sökområde och friskolorna poppar upp som svampar och lockar och pockar på ungarna, men en del har varken lokaler eller lärare, bara en flott brochyr. *suck*

Jag var lite nervös för att dottern skulle välja hippologen eller ridgymnasiet men det gjorde hon inte. Jag är extremt stöttande till allt vad hon tar sig för, och visst hade hon fått välja det, men jag var rädd att hon kommer att ångra ett sånt val. Och det är väl ungefär så du känner det?

Dottern får gå precis vad hon vill, bara hon väljer av rätt anledning. Rätt anledning är hennes inteesse, hennes ämnesinriktning. Fel val kan vara extremt smala linjer som inte ger tillträde till vidarutbildning. Sånt väljer man bara om man har ett genuint intresse. Helt fel val är att välja efter vad ens kompisar väljer.
Tveksam är jag till de friskolor som som sagt inte ens har lokaler och lärare.

Visst stöttar jag oavsett vad hon väljer, men jag blir helt klart lugnare om jag vet att hon gör ett val som är genomtänkt. Jag vill ju att hon ska komma in på en linje där hon kommer att trivas.

Hon väljer NV med matte-dataspåret och med tillval rockmusik. Lite udda med musiken men jag tror det kommer att lätta upp en annars extremt teoretisk linje. Och hon har valt utifrån sina intressen. Sen kan det ju gå åt helsicke ändå, men chansen att hon kommer att ha några bra år framför sig tror jag är goda.

Och ändå funderar man. Kommer det att bli för jobbigt? Matten fixar hon säkert men databiten? Räcker betygen? Är det detta hon vill?

Det verkar som att vi är lika där! Är det verkligen HANS val så visst! Tror säkert att hans betyg kommer att räcka, hoppas det för hans skull om detta är vad han vill. Det är ju detta om han valt utifrån sina intressen och sin vilja. Att det inte är för ngt han sagt till de i skolan, eller för att nu pappan pushar så att han inte vågar ändra val...JAG hoppas att han kommer att trivas och att blir nöjd med det val han gör. Vilket det än blir - men att han väljer det av rätt anledning - då är det värt det!
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Lite olika funderingar,

klokt Snuffsan att vara lita skeptisk mot alla friskolor. Maken är chef på en VVS-firma och menar att många av utbildningarna inte alls är jämförbara med de beprövade och kontrollerade kommunala skolorna. Finns säkert alla varianter, men man ska nog vara lite försiktig.

Vad det gäller hästutbildningar har jag en dotter som gått sådan, och hon hade inte orkat med en plugglinje i det läget, så för henne var det rätt. Bodde dessutom på internat, fungerade utmärkt. Hon har jobbat på ridskola i 10 år, men går nu en helt annan utbildning, först nu har hon alltså funderat om. Det är många vägar man kan gå...

De andra har valt helt annorlunda, trots att de haft ponnyer och tävlat mm.

Till TS - jag tycker du tar ut problemen i förskott - OM han inte trivs. OM han inte kan laga mat. OM han hoppar av. Säger som Pink. So what?
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Det finns dock ett egenvärde i att gå en ridsportlinje.
Det blir lättare att få alla dessa tillstånd som man skall ha om man vill ha många hästar som hobby.
Det s.k. §16-tillståndet.

Jag hade haft nytta av en sådan utbildning nu.
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Att välja en gymnasielinje för att det är enklare att bedriva sin hobby tycker jag är en dålig anledning till att välja den.
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Jag tror att du måste spänna av grejjen med att pappan pushar. Jag tror du har skrivit det flera gånger i varje inlägg.

Låt pojken välja och om det blir fel och han vill hem så är det inte hela världen. Inget anmärkningsvärt alls faktiskt.

Snuffsan, i trean får de göra individuella val, min ena valde specialidrott ridning, det betyder 5 timmar i veckan till ridning, vilket är toppen, hon har inga lektioner på fredagar och går bara halva torsdagen.
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

På tisdag skall vi börja med att åka ner till skolan. Tar ut problemen i förskott! Oro så klart!
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Låt honom göra det han vill.
Jag tror det blir jättebra. :)
Lycka till..
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Att välja en gymnasielinje för att det är enklare att bedriva sin hobby tycker jag är en dålig anledning till att välja den.

Fast hur många har egentligen en riktigt bra anledning till de gymnasieval de gör? I den åldern har man ju oftast inte en susning, och många väljer som kompisarna.
Nu är ju alla linjer treåriga, ger minst allmän behörighet och har massa valmöjligheter, inte som förr när man kunde gå tvåårig linje och sen fick komplettera som en tokig för att komma in på universitet eller annan utbildning.
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Dottern får gå precis vad hon vill, bara hon väljer av rätt anledning. Rätt anledning är hennes inteesse, hennes ämnesinriktning. Fel val kan vara extremt smala linjer som inte ger tillträde till vidarutbildning. Sånt väljer man bara om man har ett genuint intresse.

Jag tycker att det är väldigt abstrakt att tala om hennes val och hennes intresse på det där sättet. Särskilt när det gäller en så ung person, där personligheten och identiteten fortfarande flyter så mycket.

Kanske väljer hon slumpmässigt och konstigt - och det blir bra.

Kanske väljer hon så genomtänkt man alls kan i den åldern - och det blir dåligt.

Jag tror inte att den delen av det är särskilt viktig, helt enkelt. Och jag tycker att det är ett överdrivet krav att ställa, som dessutom riskerar att leda till att det går prestige i det hela.

I TS fall har det ju uppenbarligen gjort det redan, i ditt fall kanske det går att undvika.

Programmet i Lysekil är för övrigt inte så smalt. Det är inte så att man bara kan bli marinbiolog efteråt.
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

*kl*

Gymnasievalet påverkar i princip inget alls. Det finns inte många "smala" linjer. Alla ger allmän behörighet, i de allra flesta kan man välja så man får särskild behörighet.
Jag ser på gymnasiet lite som en "transportsträcka" i utbildning. Det viktiga är att personen VILL gå den linjen de väljer. Att personen känner motivation.
Oavsett om man väljer att gå marinbiolog, hästsport eller natur. De ger i slutändan samma sak. En gymnasieutbildning med möjlighet till vidare studier. Inga av de valen är livsavgörande eller skrivna i sten. Låt barnen välja, låt barnen testa. I den åldern vill man verkligen testa sin flygförmåga. Håll dem inte tillbaka.
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Hela min utbildning har skett på internatskolor (lantbruk) Måste säga att komma hemifrån och bli vuxen var den bästa utbildningen för livet jag fått .
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Jag tror att den där meningen är något man får räkna med att tänka både en och femton gånger när man har en tonåring.
Det ingår i arbetsbeskrivningen.

Jag lovade mig själv att inte skriva i den här tråden för den gör mig så besviken på att det finns mammor som bara ser sig själv.

Men jag kan inte låta bli!

escodobe skrev något som jag tycker att du TS ska läsa både en och 10 gånger och sedan säga det högt både en och 10 gånger också.

" Det ingår i arbetsbeskrivningen."

Så är det. Din uppgift är att stötta ditt barn, inte låta honom axla hela familjen. Oavsett vem det är som vill att han ska läsa marin och hur intresserad han är eller inte är, så är det ett val han måste göra för sig själv. Han måste få testa, han måste få stöd av dig, han måste få inse att fy satan, det här fixar inte jag- om det nu blir så, och då måste han få lov att komma hem och slippa höra att det har varit bortkastade pengar. Allt handlar inte om pengar faktiskt. Det handlar om hans liv. Hans framtid. Hans livs resa! Det är han som ska göra misstagen och lyckoskotten, för det är det som innebär att bygga sitt liv. Och det där sa du ja till i samma stund som du valde att behålla honom i din mage när du blev gravid!

När jag var 16 sökte jag en travutbildning i Årjäng. Jag bodde då i mellanskåne så det är en bra bit till Årjäng. Jag är blyg och väldigt nervös av mig i samband med andra människor, blev grymt mobbad under alla skolåren, men jag sökte och kom in på skolan. Tyvärr satte kommunen stopp för det, de ville inte betala för att jag skulle gå där. Varför kommer jag inte ihåg, detta var 1996. Mamma "slogs" för min skull, hon var så stolt över mig- jag minns det som i går, hennes glädje över att jag ville något så stort och dessutom fick plats på skolan, bara min kommun hade godkänt det. Mitt liv hade sett helt annorlunda ut i dag misstänker jag. Jag är än i dag så otroligt förbannad för att kommunen inte lät mig gå där, så arg och aldrig att jag förlåter dem för det. Min mamma känner samma sak, hon var redan då ensamstående 5 barns mamma som jobbade 50% som städerska bara, men hon pratade om att ta lån för att låta mig gå där och bekosta allt själv. Men inte ens det fick jag enligt kommunen.

Hade jag fått börja där så gud i himlen vad jag hade fått kämpa, men jag tror att det hade gått bra, eftersom jag hade gjort något skitkul så att säga.

Det är lite som i höstas när jag, fortfarande boendes i mellanskåne, åkte till Umeå för föreläsningar i en distanskurs under en vecka ungefär. Mamma vet hur jag är, hur skiträdd jag var och nervös så jag knappt visste hur jag skulle överleva. Men ändå försökte hon fixa allt med barn och hundar och så för att jag skulle kunna åka, hon gav mig sitt stöd, trots att ingen då visste om jag ens skulle klara kursen. Hon såg inte det som utslängda pengar utan som en chans att göra något utöver det vanliga i mitt liv. Och jag svär vid gud på att det nog står dels under det svåraste jag gjort i mitt liv och så så klart det allra roligaste i mitt liv.:love:

Jag tycker att din son också ska få känna som jag över något stort, svårt, men kul. Jag önskar honom lycka till av hela mitt hjärta!
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Man växer något enormt när man flyttar för gymnasiet. Jag flyttade 35 mil för att plugga i Linköping (vreta).
Första dagarna är det svårt innan man kommer in i det, men så fort mamma ocg pappa är borta måste man klara sig själv. Det är ofta det man behöver för att lära sig hur man klarar sig själv.
Vill man ha kompisar, då pratar man med folk på skolan. Man sitter inte tyst i ett hörn och väntar på att åren ska gå. Utan man skaffar sig kompisar.

Vet din son vad han vill gå så låt honom göra det. Det är hans framtid som står på spel.
Om han väljer något bara för att du vill det, det kommer sluta i att han lägger av helt och hållet.
Men engagerar sig inte i det man håller på med om man inte får göra som man själv vill.

Som sagt, det är din sons framtid, inte din framtid

Jag hade en kompis från Norge när jag gick i gymnasiet. Hon hade aldrig tidigare vart ensm på det här sättet men hon var den som växte snabbast av alla. Hon var endast hemma på lov längre äv 9 dagar annars var det ingen ide för henne att åka hem. Så hon åkte därför bara hem på sommarlovet och på jullovet.
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Att välja en gymnasielinje för att det är enklare att bedriva sin hobby tycker jag är en dålig anledning till att välja den.

Varför då?
Den är väl lika god som någon annan?

Läsa in NV kan man göra när som helst senare - t.ex. på komvux.
Och det är gratis.

Att gå de kurser som man kan få på gymnasiet i t.ex. häst eller musik kostar oändliga mängder pengar att ordna privat.
Medan en NV på komvux kostar - ingenting.

Jag läser en 10p universitetskurs i hästhållning på distans från Alnarp.
För att skaffa mig de papper som jag kommer att behöva för att få de tillstånd som jag vill ha.
Hade jag gått Naturbruk med Hästhållning och sedan ett Naturvetenskapligt Basår så hade jag haft all utbildning som jag behövt.

Nu så gick jag NaturVetenskaplig linje som det hette på vår tid.
För den Naturbruk som fanns då innehöll ingenting med häst och gårdar var man tvungen att ha förvärvstillstånd för att få köpa.
Och häst var inte något som dög för det.

Men nu är det andra tider.

Min dotter läser Musik för att se hur långt hon kan komma.
Går det inte bra med det så får hon väl läsa något teotetiskt som NV eller så.
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Du beskriver så bra vad jag menar.

Min dotter som är en bohemisk estet med fiolen i högsta hugg har på sin MusikEstetiska urbildning funnit massor av vänner som är likadana.
Och för första gången så har hon det underbart på sin skola.
Jag som är den Neardiga typen hade samma upplevelse när jag började på Naturvetenskaplig Linje.
Där så fanns det andra att diskutera Matematikens och Fysikens själ med.

Man måste ju i första hand trivas så att man liksom får det gjort.
Det som man inte får med kan man alltid komplettera senare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 527
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 700
Senast: Badger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 258
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp