Bukefalos 28 år!

Vägrar fatta höger galopp...låsning i ryggen?

E

ekran

Hej! Jo, det är så att jag har en varblodsvalack på 12 år. Han reds nästan inte alls i somras och har varit igång igen nu i ca 3-4 månader. Jag började givetvis sakta med bara skritt väldigt länge och ökade sedan på och nu rider vi som vanligt. Han har alltid haft det lite svårare för höger galopp (som travare ofta har) men den har varit rätt ok ändå..lite hackig ibland. Har ända sedan jag började rida honom (ca 2 år sedan) märkt att han är lite "sned" men har inte tänkt på det så mycket eftersom jag bara tänkt att han är olikmusklad. Men när jag nu skulle galoppera på banan för första gången igen efter sommarens vila så vägrade han fatta höger galopp (har bara galopperat i skogen hittills och där fattar han vänster av sig själv). Det kändes som att han inte kunde. Testade på den större banan och det var samma problem. Höger galopp gick hur bra som helst. Nu undrar jag vad detta kan vara? Är han bara stel eller har han kanske nån låsning någonstans? Vad rekommenderar ni att jag ska göra? Har funderat på en massör, men det kanske inte hjälper? Finns det någon annan metod...kiropraktor kanske:confused: Eller är det bara det att han tycker att det är jobbigt med höger galopp och därför vägrar. Han verkar ju inte ha onst annars och utrustningen passar bra och sitter som den ska. Tacksam för svar
 
Sv: Vägrar fatta höger galopp...låsning i ryggen?

Så hästen har galopperat i höger galopp innan men nu vill den inte?
Kolla upp med veterinär innan du gör nåt annat.
Min har också haft problem med höger galopp men blivit bättre och bättre, nu vägrar hon ta den och blir bara arg. Ska till klinik på fredag..
 
Sv: Vägrar fatta höger galopp...låsning i ryggen?

Håller med ovanstående. Har också haft en häst som plötsligt vägrat fatta höger galopp. Denne hade efter koll på klinik: kotledsinflammation på båda fram samt knäledsinflammation.
 
Sv: Vägrar fatta höger galopp...låsning i ryggen?

Om hästen alltid har varit ovillig att fatta höger galopp och han nu vilat en tid känns det inte som något man direkt ska misstänka är sjukligt.
En häst är ju alltid "starkare" i en sida och galopperar då hellre i den galoppen. Om du jobbar med att rakrikta din häst och stärka hans högra sida så löser det sig säkert. Kolla upp ordentligt att han inte haltar, dock.
 
Sv: Vägrar fatta höger galopp...låsning i ryggen?

Ibland blir jag nyfiken på vad det är, som gör att folk ofta pratar om svårigheter just med högergaloppen. Man hör mindre ofta problem med vänster. Kan det ha att göra med att hästen utvecklar en snedhet för att vi oftast sitter upp på vänster sida? Eller är det pga att de flesta människor är högerhänta, och själva har en svårighet med koordinationen till höger och på så vis påverkar hästen?
 
Sv: Vägrar fatta höger galopp...låsning i ryggen?

Ibland blir jag nyfiken på vad det är, som gör att folk ofta pratar om svårigheter just med högergaloppen. Man hör mindre ofta problem med vänster. Kan det ha att göra med att hästen utvecklar en snedhet för att vi oftast sitter upp på vänster sida? Eller är det pga att de flesta människor är högerhänta, och själva har en svårighet med koordinationen till höger och på så vis påverkar hästen?

Intressant synvinkel :angel: . Ska själv in till klinik med vår pålle på onsdag för att han har svårighet med vänster galopp samt att hans galla på vänster ben upplevs större efter ansträngning. :( Hade först tänkt kalla ut en equiterapeut men har bestämt mig för att det är bäst att kolla upp honom hos veterinären innan.

Till trådskaparen: Inte alls omöjligt att det kan vara en låsning. Lite svårt att spekulera i. Själv tycker jag att det känns tryggt om någon som jag vet kan rida sitter upp och känner av min häst om ngt skulle kännas galet. Slutligen om man inte kommer tillrätta med problemet så är veterinär ett rätt så tryggt alternativ. Hoppas att allt löser sig för dig och in häst! ;)

/ Dissy
 
Sv: Vägrar fatta höger galopp...låsning i ryggen?

Ibland blir jag nyfiken på vad det är, som gör att folk ofta pratar om svårigheter just med högergaloppen. Man hör mindre ofta problem med vänster. Kan det ha att göra med att hästen utvecklar en snedhet för att vi oftast sitter upp på vänster sida? Eller är det pga att de flesta människor är högerhänta, och själva har en svårighet med koordinationen till höger och på så vis påverkar hästen?

De flesta hästar har samma svaga sida som de flesta ryttarna:p Dvs vänster. Alltså mer problem med tex vänster ytterhjälper samtidigt som hästens svagare b akben är vänster. Bara som exempel.

Sen sitter vi nog ofta lite snett utifrån vår egen oliksidighet så det gäller att få koll på sej själv lika mycket som hästen....
 
Sv: Vägrar fatta höger galopp...låsning i ryggen?

Jag är inte så förtjust i ordet "låsning" eftersom jag tycker att det används slarvigt. Din häst kan ha något som hindrar honom att fatta höger galopp och det kan vara en massa olika saker. En vanlig orsak är ryttare som sitter snett eller en sadel som inte passar. Spända muskler som i sin tur kan bero på något ledproblem är också en vanlig orsak. Om hästen inte kommer under sig med bak tillräckligt för att göra det möjligt att lyfta bålen i fattningen så blir det omöjligt för den att galoppera.

Vad är problemet? Hästen kan inte fatta galoppen? Eller den kan inte bibehålla galoppen, faller isär efter något språng? Ibland kan massage och stretching lösa problemet så att hästen kommer på att höger galopp går lika bra. Men ibland beror det på en sjukdom eller skada som behöver behandlas. Man måste börja någonstans och då kan massage vara en bra början. Misstänker du att hästen har ont någonstans ska du förstås börja hos veterinären.
 
Sv: Vägrar fatta höger galopp...låsning i ryggen?

Du menar väl tvärtom, att de flesta hästar har en starkare vänster sida? På de hästar jag stött på genom åren har det varit en fördelning på ca 80% som är starkare i vänster och 20% högerstarka.
 
Sv: Vägrar fatta höger galopp...låsning i ryggen?

om han tidigare har fattat höger galopp men nu inte vill tycker jag han ska undersökas!!

Men i allmänhet kan man säga att många travare har problem med höger galoppen! Jag har själv erfarenhet från en hel hög med varmblod som inte gillar höger galopp! Har de gått som travare är de vana att springa i vänster varv och är därmed oftast lite sned-musklade! Men det går att träna bort och jämna ut!
 
Sv: Vägrar fatta höger galopp...låsning i ryggen?

Hej! Tack för alla svar!

till Harvester: Hur ska jag då gå till väga för att stärka hans svaga sida? För som jag skrev tidigare så har han alltid varit lite "sned" men jag har inte riktigt kommit på hur jag ska få honom mer likmusklad.

till lejonell: Han vägrar helt enkelt att ens ta ett galopp språng, reagerar på galopp skänkeln men fortsätter i trav som innan...verkar lite motstridig som att han tycker att det känns jobbigt. Men han är dock inte alls halt och känns relativt smidig annars. Blir inte heller sur när jag försöker få honom i högergalopp, så det känns inte som att han har ont. Stretchar alltid efter ridning. Börjar misstänka att det var så längesen han var tvungen att galoppera i höger varv så att det är därför det känns jobbigt. Tänkte ta hit en massör nu så kan h*n säkert se om han har muskelspänningar någonstans eller "låsningar". Om han inte har det så är det ju mer konstingt och då kanske det är bäst att ringa veterinären.

Det var ju faktiskt efter vila han inte ville fatta höger galopp. Skulle nog bli mer bekymrad om han helt plötsligt bara vägrade fatta den.
 
Sv: Vägrar fatta höger galopp...låsning i ryggen?

Men du, om hästen nu fattat galopp förut men plötsligt inte vill..du tycker inte att det borde vara en liten väckarklocka hos dig då ? du vet, min fd gamling var heller inte halt eller osmidig, utan det jag märkte var att hon plötsligt bytte galopp. Jag anser man ska ge akt på hästen små små signaler och inte försöka rättfärdiga saker och ting hela tiden med att det kan vara det, eller det eller kanske det.
 
Sv: Vägrar fatta höger galopp...låsning i ryggen?

Djur föds precis som människor höger- eller vänster"hänta"! Studier har visat att t ex de flesta ekorrar är högerhänta och snurrar kotten åt ett håll när de äter, minns inte om det var med- eller motsols, medan de vänsterhänta snurrar den åt andra hållet. :idea: Även hästar föds med en starkare och en svagare sida och de flesta har lättare att fatta vänster galopp, syns lätt i hagen på unghästar att de föredrar den ena framför den andra och byter när de vänder för att sedan byta tillbaka. :D
 
Sv: Vägrar fatta höger galopp...låsning i ryggen?

Jo, det är iof. sant. Ska ta och kolla upp detdär med galoppen ordentligt. Rätt som det är så är det nåt allvarligt och då skulle man ju önska att man undersökt det tidigare.
 
Sv: Vägrar fatta höger galopp...låsning i ryggen?

Rid mycket rakt fram och se till att få med höstens högra bakben irdentligt. När de är svagare i en sida tar de oftast ett kortare steg med det bakbenet. Fråga gärna din tränare eller någon mer kunnig i ditt stall som ser hur hästen går när du rider, svårt att veta exakt vad som behöver göras när man aldrig dett hästen.

Ang stark och svag sida så beror det mycket på hur hästen låg i livmidern. De flesta föl ligger med halsen vikt åt höger, därför är de svagare i hö sida pga av att musklerna utvecklas ngt annorlunda i den sidan. Du kan se ganska lätt vilken sida som är svag då manen brukar ligga åt det svaga hållet.
 
Sv: Vägrar fatta höger galopp...låsning i ryggen?

Du menar väl tvärtom, att de flesta hästar har en starkare vänster sida? På de hästar jag stött på genom åren har det varit en fördelning på ca 80% som är starkare i vänster och 20% högerstarka.



Här på buke är problem med fattning av höger galopp tex återkommande. I höger galopp är det vä bak som bär mer och problemen med galoppen beror ofta på att vänster bak är det svagare.

Hästen upplevs ju ofta som "stelare" i sin starka sida:idea: . Den svagare känns "mjukare" och det är lättare att jobba åt det hålllet. Tror man.
Men problemet är ju att den böjer tex lättare åt det hållet genom att stoppa in det bakbenet och avlasta genom att köra ut höger bog.

Det känns "lättare". Men är i själva verket ofta t o m svårare att komma åt.

Jag red en period en häst av "varje sort". Det var riktigt nyttigt och jag märkte hur mycket som också berodde på mej :crazy: och ovanor man skaffar ihop med sina hästar.:o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vägrar fatta höger galopp...låsning i ryggen?

Hältutredning i första hand. Att hästen är starkare i en sida är visserligen sant, men hur många hästar vägrar att ens fatta höger galopp? Problem av den typen är vanliga vid exempelvis knäledsinflammationer.

Om hästen är hältfri tycker jag att det är en god idé att stärka dess svaga sida.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 836
Senast: Valle
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 026
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 518
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp