Väktarhund

Q

Queen

Hur gör man om man vill utbilda sin hund till väktarhund?
Vad krävs och hur utbildar man den?
 
Vad jag vet är det vaktbolagen som genomför utbildningen och då krävs det först och främst att du är väktare.

Av det jag sett annars verkar utbildningen inte skilja sig så mycket från den träning skyddshundarna får. Du ska kunna uppvisa ett visst antal moment i lydnad och skydd med godkänt resultat. Uppkörningen sker inför polisen och görs varje år.

Av hunden krävs det att den har godkänt L-test.
 
Okej, men vad är L - test?
Så man går en kurs med hunden där man utbildar den till väktarhund?
När den är färdigutbildad gör man prov och visar att hunden kan allt och får godkännt.
Okej, jag hänger med...
 
Nja, kurs och kurs...nu är jag inte väldigt insatt i det hela, men jag brukar följa ett väktarbolags träningar här i trakten och där utbildas hund och förare av inhyrda instruktörer. Det är ju inte direkt någon kurs i SBK-stil utan mer som regelbundna träningar, men samtidigt förväntas ekipaget träna på egen hand och då krävs ju tillgång till figuranter.

Ekipaget måste dessutom genomgå polisens prov varje år och få godkänt för att behålla statusen väktarhund.
Varför inte ta kontakt med polisens hundenhet i ditt län eller närmsta vaktbolag. De kan svara närmare på dina frågor.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 057
Senast: Petronilla
·
Övr. Hund Visst är här någon /några som har läst kursen Djurpsykologi: beteende, kognition och relationer hos husdjur via Linköpings U...
Svar
10
· Visningar
890
Senast: dotzie
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 480
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 729
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp