Barnskötare eller förskolelärare?

Jag uttryckte mig superotydligt! Skrev lite för snabbt. Jag menade obefintligt ansvar för den pedagogiska verksamheten, alltså planeringen (och till stor del genomförandet) för hur verksamheten uppfyller läroplanen osv. Sånt har barnskötarna inget ansvar för. Däremot har de naturligtvis ansvar i den dagliga verksamheten.

Ansvar är heller inte detsamma som inblandning, vill jag förtydliga. Barnskötarna kan fortfarande vara en del av den pedagogiska verksamheten, de ansvarar bara inte för den.
Fast det stämmer ju inte. I läroplanen står tydligt att alla som verkar i förskolan ansvarar för att arbeta utifrån läroplanens riktlinjer och mål. Sen finns det förtydligande om förskollärares ansvar. Som barnskötare förväntas du ha god kunskap om vad som står i läroplanen men förskolläraren har oftast en fördjupad kunskap om varför kopplat till teorier om lärande.
 
Fast det stämmer ju inte. I läroplanen står tydligt att alla som verkar i förskolan ansvarar för att arbeta utifrån läroplanens riktlinjer och mål. Sen finns det förtydligande om förskollärares ansvar. Som barnskötare förväntas du ha god kunskap om vad som står i läroplanen men förskolläraren har oftast en fördjupad kunskap om varför kopplat till teorier om lärande.
Under 2.7 står om Förskollärarens ansvar "Undervisningen i förskolan ska ske under ledning av förskollärare och syfta till barns utveckling och lärande genom inhämtande och utvecklande av kunskaper och värden. Förskollärare ska leda de målstyrda processerna och i undervisningen ansvara för att..."
 
Ja, det kan nog vara väldigt olika mellan både förskolor och regioner. Men då undrar jag vad du tycker är skillnaden? Vad kan pedagogerna som läst pedagogik på högskolan i tre år, som du inte kan? Varför ska man utbilda sig till pedagog om det knappt är någon skillnad?

Som jag skrev tidigare så ska förskolläraren vid behov stötta och hjälpa barnskötarna, och givetvis har förskolläraren mer pedagogisk kunskap. Jag har aldrig sagt att förskolläraren inte har mer kunskap, jag sa att barnskötaren också har ansvar.
Men rent krasst så när en barnskötare har jobbat i många år behöver det inte skilja särskilt mycket i kunskap. Erfarenhet är också ett sätt att få kunskap.
 
Barnskötare gör dokumentationer, planering av aktiviteter, analyser, SKA osv, men de har inget övergripande ansvar, förskollärare har ansvaret att det blir gjort. Just om ansvarsfördelning står i läroplanen och är samma över landet.

Ja, och det är det som processledaren har som huvudroll. Det jag motsade var att barnskötaren inte har något ansvar för verksamheten. Man kan ju inte säga att barnskötaren inte har något ansvar, samtidigt som den har ansvarsbarn, gör planeringar, aktiviter, dokumentation mm.
Hade barnskötaren bara kommit till förskolan, blivit tillsagd att idag ska vi göra detta och sedan inte gjort annat, då hade det ju kunnat sägas att barnskötaren bara var delaktig i ansvaret för barnen, och inte verksamheten.
Jag kan ju ha missförstått, men i de första inläggen tyckte jag det kunde tolkas så.
 
Men är fördelningen verkligen jämn mellan förskolelärare och barnskötare när det kommer till planering och styrnings av den pedagogiska verksamheten utifrån läroplanen? I läroplanen är det väldigt tydligt att ansvaret ska ligga på förskollärare och det är också förskolelärarna som har en utbildning i pedagogik. Men det kanske är vad du avser med processledare?

På mitt barns förskola är det stor skillnad mellan förskolellärare och barnskötare i fråga om ansvar för den pedagogiska verksamheten. Men det är också en förskola med många förskollärare och hög kvalitet på den pedagogiska verksamheten. De olika faktorerna samverkar antagligen.

Ja, det är det som är en processledare. Men i stort så delar vi på ansvaret och vi barnskötare är med från början till slut.
Nej, där jag jobbar/jobbat är det inte så stor skillnad i ansvar som det verkar vara hos vissa av er andra.
 
Men har du även utvecklingssamtal då?
Att vara delaktig i konferenser och kvalitetersarbete är såklart en självklarhet oavsett utbildning men utvecklingssamtal håller en förskollärare, trodde jag.

Ja, jag håller även i samtal för mina ansvarsbarn.
 
Under 2.7 står om Förskollärarens ansvar "Undervisningen i förskolan ska ske under ledning av förskollärare och syfta till barns utveckling och lärande genom inhämtande och utvecklande av kunskaper och värden. Förskollärare ska leda de målstyrda processerna och i undervisningen ansvara för att..."
Jo men i texten som handlar om att ”förskolan ska…” då omfattar de alla som arbetar på förskolan. Inte bara förskollärare.
 
Såhär säger Skolverket om utvecklingssamtal.

IMG_0518.jpeg


Det är tydligt förskolelärarens ansvar, men det är möjligt att någon annan som känner barnet bra genomför det. Barnskötare kan.

Alltså jag förstår att man i brist på förskolelärare kan organisera det annorlunda men självklart är det eftersträvat att förskolelärare tar det, utifrån läroplanen och styrning av förskolan.
 
😅 jag funderar på barnskötare då det är en kortare utbildning och inte lika mycket ansvar i planering osv.
(Dvs jag är lat och rädd för att allt "extra" ansvar och stress kommer köra in mig i väggen).

Men det vore ju väldigt mycket bättre med en högskoleutbildning, högre lön och bättre chans för fast jobb.


Vet ni vad för extra kurser och utbildningar man kan gå sen när man är barnskötare för att få mer kompetens?
 
Jag hade inte rekommenderat någon av utbildningar om du är känslig för stress och att bli utbränd, ärligt talat. Satsa på en annan högskoleutbildning om du ändå kan studera är mitt tips.

Om du vill bli barnskötare: på pappret ska du ha mindre ansvar, men med den bristen på förskollärare som finns måste en del barnskötare axla utvecklingssamtal och allt där till osv., samma arbetsuppgifter som en förskollärare fast med en barnskötares lön. Är det skolan och barn du brinner för så får du bättre lön och möjligheter som förskollärare.
 
Såhär säger Skolverket om utvecklingssamtal.

Visa bifogad fil 136882

Det är tydligt förskolelärarens ansvar, men det är möjligt att någon annan som känner barnet bra genomför det. Barnskötare kan.

Alltså jag förstår att man i brist på förskolelärare kan organisera det annorlunda men självklart är det eftersträvat att förskolelärare tar det, utifrån läroplanen och styrning av förskolan.
Precis förskollärare har det övergripande ansvaret, men alla kan hålla det. Har faktiskt inte jobbat på en förskola där barnskötare inte hållit i utvecklingssamtal.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 250
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 242
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 492
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 355
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp