Barnskötare eller förskolelärare?

Buck

Trådstartare
Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar här och var.

Men... jag har ingen aning om vad jag ska utbilda mig till! Det finns så många varianter och utbildningar att jag inte vet vad som är bäst för mig.
Barnskötare
Förskolelärare
Förskolepedagog
Resurspedagog
Fritidslärare
fritidspedagog
Osv

Och mängder med olika utbildningar som leder till dessa jobb.

Jag är ganska rädd för att börja en utbildning då jag är rädd för att gå in i väggen igen. Men jag behöver också få ett jobb med säkerhet. Har varit vikarie/vidbehovs anställd så många år nu i flera olika yrken, och alltid blivit utslängd då det inte finns pengar för en extra längre eller bara att man jobbat 2år och det inte finns plats för att bli fast anställd. Och såklart "sist in först ut" reglen när allt ska sparas och snålas in.

Är 33år nu, och alla runtom mig har fasta jobb och familj då de pluggade och levde livet medan jag gick in i vägg efter vägg i 20 års åldern.. Så vill få fart på yrkeslivet nu!

Lång uppsats nu, men jag behöver hjälp!
 
Jag är utbildad barnskötare (gymnasie) men aldrig jobbat som det. Skulle jag idag försöka söka jobb branschen hade jag försökt (trots 200k+ i studieskulder) utbilda mig till förskollärare istället. Min magkänsla är att det kan vara svårt att få trygga heltidsanställningar på "bara" en barnskötarutbildning.
 
Min upplevelse är att bara förskollärare och barnskötare får tillsvidareanställning just nu... Så de andra "titlarna" skulle jag inte satsa på om jag visste att det var förskola jag ville vara på, de funkar nog bättre i skolan. Så har det iallafall varit på de förskolor jag har jobbat.
Där jag har jobbat har det varit lättare för förskollärare att få fast anställning direkt medan det finns fler barnskötare så de får oftare gå på längre vikariat först innan anställning. Men det kan säkert vara olika.
 
Kul att du hittat något du verkligen gillar! Enligt min erfarenhet är det alltid bra att ha en högskoleutbildning i bagaget, det ger dessutom möjligheter att till exempel plugga en master om du någon skulle vilja det. Så mitt råd hade varit förskollärare om du ändå ska utbilda dig. Om du känner dig osäker på om du skulle klara av att plugga på högskola utifrån att du gått in i väggen tidigare så sök någon enskild kurs först på kanske distans och halvtid och känn dig fram under en termin. Finns ju kurser som går över hela eller halva terminen. Kanske bra då om du hittar en kurs som du sen kan tillgodoräkna dig i utbildningen. Kan kanske vara bra att hitta en studievägledare att prata med!

Nu känner jag inte till branschen men min erfarenhet från andra branscher är att det alltid bättre löneutveckling och bättre möjligheter till vidareutveckling genom andra tjänster om man har högskoleutbildning, du skaffar dig mer möjligheter för framtiden helt enkelt. Även om du just nu känner att du skulle vilja jobba med förskollärare i resten av ditt liv såvet du inte hur du känner om 20 år till exempel :) Lycka till @Buck
 
Ett tips är att scanna av lediga jobb och se vilka titlar dom efterfrågar. Många utbildningar liknar varandra, men där vissa yrkestitelar "väger mer" hos arbetsgivaren, trots likvärdiga utbildningar. Många utbildningar finns som yrkeshögskola, vilket ger en kortare studieperiod, kan ofta vara på distans och innehåller praktik = man får in en fot på en arbetsplats och har ofta större möjligheter att få jobb där efter avslutad utbildning.
 
Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar här och var.

Men... jag har ingen aning om vad jag ska utbilda mig till! Det finns så många varianter och utbildningar att jag inte vet vad som är bäst för mig.
Barnskötare
Förskolelärare
Förskolepedagog
Resurspedagog
Fritidslärare
fritidspedagog
Osv

Och mängder med olika utbildningar som leder till dessa jobb.

Jag är ganska rädd för att börja en utbildning då jag är rädd för att gå in i väggen igen. Men jag behöver också få ett jobb med säkerhet. Har varit vikarie/vidbehovs anställd så många år nu i flera olika yrken, och alltid blivit utslängd då det inte finns pengar för en extra längre eller bara att man jobbat 2år och det inte finns plats för att bli fast anställd. Och såklart "sist in först ut" reglen när allt ska sparas och snålas in.

Är 33år nu, och alla runtom mig har fasta jobb och familj då de pluggade och levde livet medan jag gick in i vägg efter vägg i 20 års åldern.. Så vill få fart på yrkeslivet nu!

Lång uppsats nu, men jag behöver hjälp!
Om du vill arbeta med barn i åldersspannet 1-5 så är det barnskötare eller förskollärare som du ska satsa på. Vilken av utbildningarna beror lite på vad du föredrar. Barnskötarutbildningen är mer praktiskt och på gymnasial nivå medan förskolärarutbildningen är teoretiskt och innebär universitetsstudier. På förskolan är det förskolläraren som ansvarar för att planera och leda sina kollegor (förskollärare, barnskötare och outbildade personal) i arbetet med barnens utbildning. I de flesta kommuner råder det brist på både förskollärare och barnskötare.
 
Som @animalasia skrev så är det barnskötare eller förskollärare (som är samma sak som förskolepedagog) som gäller om du vill jobba med barn i förskoleålder. De andra titlarna är för äldre barn.

Vill du jobba med barnens lärande, planera verksamheten och ha mer ansvar? Samtidigt som du tar hand om barnen och leker med dem, förstås. Då väljer du förskollärare. Det är en längre högskoleutbildning, tre år, som ger högre lön efteråt.

Vill du hellre vara där och ta hand om och leka med barnen, ha obefintligt ansvar för verksamheten? Då väljer du barnskötare. Det är en kort utbildning, bara ett år, som läses på typ Komvux. I gengäld har du lägre lön senare.
 
Jag är utbildad barnskötare och har jobbat i förskola i många år. Precis som andra säger så är det barnskötare eller förskollärare som gäller i förskola. I den del av landet jag jobbar, södra delen, är det väldigt lätt att få fast anställning som förskollärare.

Däremot så håller jag definitivt inte med om att barnskötare inte har ansvar, inte jobbar med barnens lärande och "bara leker" med barnen.
Ja, som förskollärare har man mer ansvar vilket inte är mer än rätt då man har mer utbildning och även högre lön. Men jag som barnskötare har lika stort ansvar för barnen och deras lärande och utveckling.

Exempelvis: Vi jobbar med barnen i grupper, jag har ansvar för en grupp och mina kollegor vars en grupp (oavsett utbildning) - här har vi alltså lika mycket ansvar och planerar, utför och dokumenterar barnens aktiviteter.
Som anställd har man vad vi kallar ansvarsbarn, där man är lite extra mentor och kontakt vid inskolning, utvecklingssamtal och där man dokumenterar barnens arbete/utveckling. Här är skillnad på så sätt att förskolläraren har fler ansvarsbarn än barnskötaren, men förskolläraren har då också mer planeringstid avsatt för detta.

Man har även olika ansvarsområden runtikring barngruppen, såsom krisgrupp, barnkulturgrupp m.m., detta spelar ingen roll vad man har för utbildning - man delar upp det hyfsat jämnt mellan personalen. Vissa ställen kanske dock gör så att förskolläraren tar någon mer uppgift, men det är inte så överallt.
Man försöker se till att det finns minst en förskollärare på varje avdelning så att det finns någon med den högre utbildningsgraden tillgänglig.
Vi har även 1-2 processledare på de olika förskolorna och detta är något som bara förskollärarna får göra.

Så som sammanfattning är den stora skillnaden att en förskollärare har fler ansvarsbarn, ska vid behov hjälpa/stötta barnskötarna och är de enda som får vara processledare.
Och så har ju då som sagt förskollärarna högre lön, med all rätt.

Kan också tillägga att jag har jobbat på flera olika förskolor i flera olika kommuner och det har sett likadant ut med fördelningen på alla dessa förskolor.
 
ha obefintligt ansvar för verksamheten?
Vad menar du med att ha obefintligt ansvar för verksamheten? 🙂

Själv är jag nu tillsvidareanställd trots att jag är utbildad inom helt annat område och alltså inte är varken barnskötare eller förskollärare. Men mina barnskötarkollegor verkar ha exakt samma uppgifter som mina förskollärarkollegor. Vilket egentligen är ganska orättvist med tanke på löneskillnaden. Kanske gör vi fel på vår arbetsplats?

@KesoNeso kanske är det så att barnskötarna har färre ansvarsbarn även hos oss. Det är möjligt.
 
Vad menar du med att ha obefintligt ansvar för verksamheten? 🙂

Själv är jag nu tillsvidareanställd trots att jag är utbildad inom helt annat område och alltså inte är varken barnskötare eller förskollärare. Men mina barnskötarkollegor verkar ha exakt samma uppgifter som mina förskollärarkollegor. Vilket egentligen är ganska orättvist med tanke på löneskillnaden. Kanske gör vi fel på vår arbetsplats?

@KesoNeso kanske är det så att barnskötarna har färre ansvarsbarn även hos oss. Det är möjligt.

Ja, det verkar ju som att vi har ungefär samma erfarenhet/uppfattning om hur det är ute i verksamheterna i övrigt så det kan ju vara så :)
 
Vad menar du med att ha obefintligt ansvar för verksamheten? 🙂

Själv är jag nu tillsvidareanställd trots att jag är utbildad inom helt annat område och alltså inte är varken barnskötare eller förskollärare. Men mina barnskötarkollegor verkar ha exakt samma uppgifter som mina förskollärarkollegor. Vilket egentligen är ganska orättvist med tanke på löneskillnaden. Kanske gör vi fel på vår arbetsplats?

@KesoNeso kanske är det så att barnskötarna har färre ansvarsbarn även hos oss. Det är möjligt.
Jag uttryckte mig superotydligt! Skrev lite för snabbt. Jag menade obefintligt ansvar för den pedagogiska verksamheten, alltså planeringen (och till stor del genomförandet) för hur verksamheten uppfyller läroplanen osv. Sånt har barnskötarna inget ansvar för. Däremot har de naturligtvis ansvar i den dagliga verksamheten.

Ansvar är heller inte detsamma som inblandning, vill jag förtydliga. Barnskötarna kan fortfarande vara en del av den pedagogiska verksamheten, de ansvarar bara inte för den.
 
Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar här och var.

Men... jag har ingen aning om vad jag ska utbilda mig till! Det finns så många varianter och utbildningar att jag inte vet vad som är bäst för mig.
Barnskötare
Förskolelärare
Förskolepedagog
Resurspedagog
Fritidslärare
fritidspedagog
Osv

Och mängder med olika utbildningar som leder till dessa jobb.

Jag är ganska rädd för att börja en utbildning då jag är rädd för att gå in i väggen igen. Men jag behöver också få ett jobb med säkerhet. Har varit vikarie/vidbehovs anställd så många år nu i flera olika yrken, och alltid blivit utslängd då det inte finns pengar för en extra längre eller bara att man jobbat 2år och det inte finns plats för att bli fast anställd. Och såklart "sist in först ut" reglen när allt ska sparas och snålas in.

Är 33år nu, och alla runtom mig har fasta jobb och familj då de pluggade och levde livet medan jag gick in i vägg efter vägg i 20 års åldern.. Så vill få fart på yrkeslivet nu!

Lång uppsats nu, men jag behöver hjälp!
Förskollärare.
 
Jag uttryckte mig superotydligt! Skrev lite för snabbt. Jag menade obefintligt ansvar för den pedagogiska verksamheten, alltså planeringen (och till stor del genomförandet) för hur verksamheten uppfyller läroplanen osv. Sånt har barnskötarna inget ansvar för. Däremot har de naturligtvis ansvar i den dagliga verksamheten.

Ansvar är heller inte detsamma som inblandning, vill jag förtydliga. Barnskötarna kan fortfarande vara en del av den pedagogiska verksamheten, de ansvarar bara inte för den.

Då fungerar det väldigt olika bland förskolorna. Som jag skrev i mitt inlägg så gör jag allt från planering till genomförande till dokumentering för min barngrupp och givetvis innefattar det också då att se till att lärandet sker med läroplanen som grund.
Precis som jag också är med när det är dags för barnkonferens,reflektioner, analyser, SKA mm.
Det finns nästan ingenting jag inte är delaktig i vår verksamhet. Så som du beskriver det så gör ju barnskötarna inte mer vad en duktig vikarie gör. Man måste känna sig väldigt utanför då, om man bara ska genomföra det som förskollärarna bestämt/planerat.
 
Då fungerar det väldigt olika bland förskolorna. Som jag skrev i mitt inlägg så gör jag allt från planering till genomförande till dokumentering för min barngrupp och givetvis innefattar det också då att se till att lärandet sker med läroplanen som grund.
Precis som jag också är med när det är dags för barnkonferens,reflektioner, analyser, SKA mm.
Det finns nästan ingenting jag inte är delaktig i vår verksamhet. Så som du beskriver det så gör ju barnskötarna inte mer vad en duktig vikarie gör. Man måste känna sig väldigt utanför då, om man bara ska genomföra det som förskollärarna bestämt/planerat.
Ja, det kan nog vara väldigt olika mellan både förskolor och regioner. Men då undrar jag vad du tycker är skillnaden? Vad kan pedagogerna som läst pedagogik på högskolan i tre år, som du inte kan? Varför ska man utbilda sig till pedagog om det knappt är någon skillnad?
 
Då fungerar det väldigt olika bland förskolorna. Som jag skrev i mitt inlägg så gör jag allt från planering till genomförande till dokumentering för min barngrupp och givetvis innefattar det också då att se till att lärandet sker med läroplanen som grund.
Precis som jag också är med när det är dags för barnkonferens,reflektioner, analyser, SKA mm.
Det finns nästan ingenting jag inte är delaktig i vår verksamhet. Så som du beskriver det så gör ju barnskötarna inte mer vad en duktig vikarie gör. Man måste känna sig väldigt utanför då, om man bara ska genomföra det som förskollärarna bestämt/planerat.
Barnskötare gör dokumentationer, planering av aktiviteter, analyser, SKA osv, men de har inget övergripande ansvar, förskollärare har ansvaret att det blir gjort. Just om ansvarsfördelning står i läroplanen och är samma över landet.
 
Barnskötare gör dokumentationer, planering av aktiviteter, analyser, SKA osv, men de har inget övergripande ansvar, förskollärare har ansvaret att det blir gjort. Just om ansvarsfördelning står i läroplanen och är samma över landet.
Ja, precis. Pedagogerna har ansvaret. Barnskötarna är delaktiga, men har inte det slutgiltiga ansvaret för den pedagogiska verksamheten.
 
Jag är utbildad barnskötare och har jobbat i förskola i många år. Precis som andra säger så är det barnskötare eller förskollärare som gäller i förskola. I den del av landet jag jobbar, södra delen, är det väldigt lätt att få fast anställning som förskollärare.

Däremot så håller jag definitivt inte med om att barnskötare inte har ansvar, inte jobbar med barnens lärande och "bara leker" med barnen.
Ja, som förskollärare har man mer ansvar vilket inte är mer än rätt då man har mer utbildning och även högre lön. Men jag som barnskötare har lika stort ansvar för barnen och deras lärande och utveckling.

Exempelvis: Vi jobbar med barnen i grupper, jag har ansvar för en grupp och mina kollegor vars en grupp (oavsett utbildning) - här har vi alltså lika mycket ansvar och planerar, utför och dokumenterar barnens aktiviteter.
Som anställd har man vad vi kallar ansvarsbarn, där man är lite extra mentor och kontakt vid inskolning, utvecklingssamtal och där man dokumenterar barnens arbete/utveckling. Här är skillnad på så sätt att förskolläraren har fler ansvarsbarn än barnskötaren, men förskolläraren har då också mer planeringstid avsatt för detta.

Man har även olika ansvarsområden runtikring barngruppen, såsom krisgrupp, barnkulturgrupp m.m., detta spelar ingen roll vad man har för utbildning - man delar upp det hyfsat jämnt mellan personalen. Vissa ställen kanske dock gör så att förskolläraren tar någon mer uppgift, men det är inte så överallt.
Man försöker se till att det finns minst en förskollärare på varje avdelning så att det finns någon med den högre utbildningsgraden tillgänglig.
Vi har även 1-2 processledare på de olika förskolorna och detta är något som bara förskollärarna får göra.

Så som sammanfattning är den stora skillnaden att en förskollärare har fler ansvarsbarn, ska vid behov hjälpa/stötta barnskötarna och är de enda som får vara processledare.
Och så har ju då som sagt förskollärarna högre lön, med all rätt.

Kan också tillägga att jag har jobbat på flera olika förskolor i flera olika kommuner och det har sett likadant ut med fördelningen på alla dessa förskolor.
Men är fördelningen verkligen jämn mellan förskolelärare och barnskötare när det kommer till planering och styrnings av den pedagogiska verksamheten utifrån läroplanen? I läroplanen är det väldigt tydligt att ansvaret ska ligga på förskollärare och det är också förskolelärarna som har en utbildning i pedagogik. Men det kanske är vad du avser med processledare?

På mitt barns förskola är det stor skillnad mellan förskolellärare och barnskötare i fråga om ansvar för den pedagogiska verksamheten. Men det är också en förskola med många förskollärare och hög kvalitet på den pedagogiska verksamheten. De olika faktorerna samverkar antagligen.
 
Då fungerar det väldigt olika bland förskolorna. Som jag skrev i mitt inlägg så gör jag allt från planering till genomförande till dokumentering för min barngrupp och givetvis innefattar det också då att se till att lärandet sker med läroplanen som grund.
Precis som jag också är med när det är dags för barnkonferens,reflektioner, analyser, SKA mm.
Det finns nästan ingenting jag inte är delaktig i vår verksamhet. Så som du beskriver det så gör ju barnskötarna inte mer vad en duktig vikarie gör. Man måste känna sig väldigt utanför då, om man bara ska genomföra det som förskollärarna bestämt/planerat.
Men har du även utvecklingssamtal då?
Att vara delaktig i konferenser och kvalitetersarbete är såklart en självklarhet oavsett utbildning men utvecklingssamtal håller en förskollärare, trodde jag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 250
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 242
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 492
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 355
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp