Bukefalos 28 år!

väldigt konstig rörelse med bakben

B

biven

Jag har en häst som har fått en väääldigt konstig rörelse med sitt bakben.
Hon ser inte halt ut när jag springer med henne, och känns inget när jag rider, men när jag leder henne syns det såå väl.
Det är nästan som om hon går med spansk skritt med det ena bakbenet?!?!?:confused:
Det ena bakbenet tar hon alltså fram och sen hänger det i luften en liten stund, och sen landar det lite längre bak än där hon brukar sätta ner det. Det andra är som vanligt. där tar hon fram det och sätter ner.
Det är nästan som om det benet är 2-3cm kortare nu???

Hur vet man om det är en sträckning som sitter i musklerna? eller vad kan det vara?? någon som varit med om det tidigare??

Väldigt fundersam hästägare..
 
Sv: väldigt konstig rörelse med bakben

Låter som spatt. tycker du ska kolla upp det med en vet.

Symptom- Överdriven böjnnig av ett eller båda bakbenen, som ofta märks i varje steg. Hoven hålls stilla ett ögonblick och sätts därefter ned med kraft.

Orsakas av- Tuppspatt kan förekomma vid vilken ålder som helst. Varför det uppstår är okänt. I lindriga fall kan hästen fortsätta att arbeta. Men tillståndet kan ibland förvärras successivt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: väldigt konstig rörelse med bakben

Men gör nu skilland på spatt och tuppspatt, vilket menar du för dessa åkommor skiljer sig radikalt från varann.
 
Sv: väldigt konstig rörelse med bakben

Jag tog ut massören till henne, hon hittade lite låsningar i halsen och nu har hon slutat att göra så...

GU så rädd jag blev när det stod att det kunde vara spatt!!
 
Sv: väldigt konstig rörelse med bakben

Jag tog ut massören till henne, hon hittade lite låsningar i halsen och nu har hon slutat att göra så...

GU så rädd jag blev när det stod att det kunde vara spatt!!

Menar du att en låsning i halsen gav ett ryckigt bakben???:confused:
 
Sv: väldigt konstig rörelse med bakben

Ja..

Det påverkar musklerna från rumpan, till halsen.

Det är ingen ryckig rörelse, utan det var precis som om hennes ben var en cm kortare, och det tog helt plötsligt slut.. precis som en muskelsträckning..
 
Sv: väldigt konstig rörelse med bakben

Hejdu har du också hittat hit *vinkar*


Men det som din häst har... det är ju inte ryckigt bakben. Mer som sagt att hennes vänstra bakben var 2cm för kort att ta samma steg som det högra.

märkte som sagt igår när vi red att det är normalt nu...

måste ha berott på en låsning antingeni ryggen elelr i höger bog... i vilket fall hjälpte det med en equiterapeft och dagliga morotstricks!
 
Sv: väldigt konstig rörelse med bakben

Ja..

Det påverkar musklerna från rumpan, till halsen.

Det är ingen ryckig rörelse, utan det var precis som om hennes ben var en cm kortare, och det tog helt plötsligt slut.. precis som en muskelsträckning..

Jag känner mig ganska insatt i ämnet, men har då ALDRIG varit med om att en låsning i halsen förorsakat en ryckig gång med bakbenen.

Men det du skriver nu är alltså att orsaken satt i bak och inte i fram, alltså var låsningen i halsen endast sekundär.
 
Sv: väldigt konstig rörelse med bakben

Ja du.

Det är massören som har hittat grejerna :)

Och som jag skrev i inlägget har det inte varit några ryck, utan det är mer som hennes ben för förkortat.
och ofta som på oss människor om det är så, så sitter det något i höften på oss, och sen om man går snett i höften kan man få spänningar i nacke och hals och axlar.
Så det följs åt.

Men hon knäckte några kotor i halsen, och masserade upp i rumpan och höften, och nu går hon som hon ska igen :) och tur är det
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
830
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 439
Senast: Jamtland
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 387
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp