Bukefalos 28 år!

väldigt tunn svans

mumrikan

Trådstartare
"Min" häst har en extremt tunn svans och alla säger att det har han alltid haft (har stått på samma stall åtta år) och de säger att de provat ALLT.
Så här ser den ut (fotot taget i höstas):
svans-1.jpg

* B-vitamin har jag försökt att ge extra, men hans man är jättetjock och pälsen glansig (förutom nu när han fäller vinterpälsen (vi bor på södra halvklotet))
* Smörja in svansroten med olika sorters olja blir bara kletigt och verkar inte heller hjälpa.
* Försöker klippa topparna (nu är den ovanför hasen vilket alla retar mig för)
* Har ännu aldrig borstat den, ingen annan heller (det senaste året åtminstone) för den blir ju aldrig tovig så tunn som den är.

Kan det vara så att vissa hästar har så tunn svans, trots att manen verkar växa på bra?
Är det något ytterligare jag kan testa innan jag helt ger upp?
 
Senast ändrad:
Sv: väldigt tunn svans

Är det en travare??

Vissa blodslinjer ger den typen av svans som du har i såfall, Iran Scott, en gammal krigare nedärver den typen ännu idag till mina avkommor...5 generationer efteråt :bow:

Jag är stolt över mina svansar...(dom blir inte så tunga heller när det är geggigt på banan eller i hagen.... :D )
 
Sv: väldigt tunn svans

Jag säger som martha, det finns vissa blodslinjer som nedärver tunna svansar i generation efter generation! Har själv ett halvblod med Jovial till farfar och hon har samma eländigt tunna svans som han, jättetjock man och en liten tåt till pannlugg.

Så vissa fall är nog hopplösa eftersom det är gener som styrt svansomfånget.
 
Sv: väldigt tunn svans

Hej! Har ett halvblod som har en riktig "ponnysvans" dvs jättetjock och vågig. Om du inte provat detta så kanske du kan göra ett försök...:idea:

Jag sprayar min hästs svans med glansspray varannan dag och borstar ut den ordentligt var tredje. Sen har Aloeverahorse kommit ut med ett aloeveraspray för man och svans som jag tycker funkar super att ha över hela svansen ca varannan dag. Klipper även alltid bort det som är slitet.

Förövrigt är det så att B-vitaminer kan ha en god effekt på vissa hästars hov och man/svanskvalitet...

En "fin" svans tar tid att få och underhålla och visst kan det vara så att gener m.m. kan göra att det helt enkelt inte är möjligt att få en "bättre" kvalitet. Det tar mig veterligen ca 3 år innan ny svans växt ned från roten. Men kämpa på och/eller acceptera - din häst är säkert superfin ändå!
 
Sv: väldigt tunn svans

Vissa blodslinjer ger den typen av svans som du har i såfall, Iran Scott, en gammal krigare nedärver den typen ännu idag till mina avkommor...5 generationer efteråt :bow:

Haha, är det sant..?? Min förra pålle hade Iran Scott som mormors far och han hade också liten svans. Det hade jag ingen aning om..! :idea: Håller med om att det är rätt praktiskt med små svansar i alla fall, de blir sällan smutsiga och skitiga. :p :D Så här såg Urbans svans ut:

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_3/00880000-00889999/640x480/880655.jpg

Den var aningens längre än på bilden, där är den yttersta biten böjd från kameran. Men liten och klen var den. :D
 
Sv: väldigt tunn svans

Är det en travare??

Vissa blodslinjer ger den typen av svans som du har i såfall, Iran Scott, en gammal krigare nedärver den typen ännu idag till mina avkommor...5 generationer efteråt :bow:

Jag är stolt över mina svansar...(dom blir inte så tunga heller när det är geggigt på banan eller i hagen.... :D )

Nej det är ingen travare, han är import Argentina och lär vara poloponny (väldigt kort i kroppen med långa ben, ca 160 cm med hög markerad manke)

Men visst kan det även där finnas blodslinjer som nedärver detta. Jag tycker det är ganska fult, men inte kan jag "dissa" hela hästen bara för det.:angel:

Får väl trösta med med att det som ni säger, att det är lättskött, har ju ännu på nästan ett år aldrig behövt borsta den...:banana:

Men lite extra B-vitamin kan ju aldrig skada, även om jag nu vet att det kanske inte heller kommer att hjälpa.
 

Liknande trådar

Hästvård Är nybliven omhändertagare av en 2-årig nykastrerad kille. Storlek D-ponny av kallblodstyp. När han kom för ca 1,5 vecka sedan var han...
Svar
4
· Visningar
1 204
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 844
E
Foder & Strö Hej! Är det någon som vet vad man kan göra för att få man och svans att växa lite bättre. Finns det någon vitamin eller fodertillskott...
Svar
4
· Visningar
1 297
Senast: ekran
·
Hästvård En gång i tiden var jag ägare till en häst med världens vackraste svans, idag är dock den svansen ett blott minne :( Min lilla madame...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Återkommande uvi
  • Min sambo mår dåligt av hunden
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp