Välgörenhetsorganisationer

Det gör kanske valet lättare för dig, menar jag. Alltså att de ändå i slutändan bestämmer själva vart din peng går.
Jag fattar att det funkar så och det är ju det enda rimliga, men jag gillar ändå att klura ut presenter som passar ihop med den som får dem. Min pappa får tex alltid poliovaccin.

Nu är jag i bryderi för presenterna till syskonbarnet och syskonfosterbarnet i Hongkong. Båda har downs. Den större får nog skolgång/skolböcker för fattiga barn. Men den lille? Helst skulle jag ge en dagisplats, men det verkar inte finnas och leksakspaketen är för dyra.

Tack vare att du nämnde barnmissionen lutar det nu åt en gris. Han är väldigt förtjust i grisar.
 
Jag fattar att det funkar så och det är ju det enda rimliga, men jag gillar ändå att klura ut presenter som passar ihop med den som får dem. Min pappa får tex alltid poliovaccin.

Nu är jag i bryderi för presenterna till syskonbarnet och syskonfosterbarnet i Hongkong. Båda har downs. Den större får nog skolgång/skolböcker för fattiga barn. Men den lille? Helst skulle jag ge en dagisplats, men det verkar inte finnas och leksakspaketen är för dyra.

Tack vare att du nämnde barnmissionen lutar det nu åt en gris. Han är väldigt förtjust i grisar.
Jag gillar också när det passar. Första gången jag köpte biståndsjulklapp var när ett par väntade första barnet, då köpte jag förlossning på sjukhus i Kongo. Även om nu biståndsorganisationerna väljer så gillar jag tanken att det kanske går omkring en liten kongoles i femårsåldern som slapp födas i en hydda.

I år har jag köpt två grisar och en get hos Barnmissionen. Jag har inte lusläst deras sajt men på det jag läst verkar det mer som att de faktiskt delar ut det man köper.
 
Skulle inte skicka till någon större svensk organisation då samtliga använder dryga 70% av bidragen till "administrativa" utgifter.

Kanske någon av de riktigt små, som stödjer ett barnhem och enstaka skolor, då de oftast bara behöver pengastöd till transport och förtullning.

Nej, där har du tokfel. Eller så räknar du helt annorlunda än vad som är regel. Här kommer exempelvis MSF för 2014.

"
Hur använder vi ditt och andras bidrag?
Vi strävar efter att stå stor del av de insamlade medlen ska gå till
insatser runt om i världen. Under 2014 fördelade vi våra utgifter på
följande sätt.

  • Det ideella ändamålet 89%
  • Insamlingskostnader 9,2%
  • Administrativa kostnader 1,8%
"

Det är synd att sådana nidbilder ska spridas, då det inte alls är så det fungerar på de allra flesta håll.
 
Skulle inte skicka till någon större svensk organisation då samtliga använder dryga 70% av bidragen till "administrativa" utgifter.
Har man 90-konto måste 75% gå till själva insamlingen och de flesta stora organisationer har just det - så jag skulle lita på dem :). Vi små organisationer har oftast inte 90-konto; inte för att för mycket går till admin utan för att medlemskapet går på minst 5000 kr per år, vilket för oss små kan vara mycket pengar.
 
Nej, där har du tokfel. Eller så räknar du helt annorlunda än vad som är regel. Här kommer exempelvis MSF för 2014.

"
Hur använder vi ditt och andras bidrag?
Vi strävar efter att stå stor del av de insamlade medlen ska gå till
insatser runt om i världen. Under 2014 fördelade vi våra utgifter på
följande sätt.

  • Det ideella ändamålet 89%
  • Insamlingskostnader 9,2%
  • Administrativa kostnader 1,8%
"

Det är synd att sådana nidbilder ska spridas, då det inte alls är så det fungerar på de allra flesta håll.


Problemet är att de flesta räknar in all transport, hyra av lokaler (både kontoren här hemma och på plats) och löner till alla medarbetare i projektet i bistånds beloppet och inte i adminstrastionskontot som är ett mer ärligt sett att redovisa.
 
Jag skulle nog i sådana fall rikta in mig på organisation som personen som får donationsdiplomet/kortet vill prioritera.

Så säg att du skulle ge julklapp till mig skulle jag föredra en donation till wwf för kattdjur.
 
Problemet är att de flesta räknar in all transport, hyra av lokaler (både kontoren här hemma och på plats) och löner till alla medarbetare i projektet i bistånds beloppet och inte i adminstrastionskontot som är ett mer ärligt sett att redovisa.
Tycker du inte att man ska ha lokala kontor alls? Eller betala medarbetarna?

Sån här kritik kommer jag aldrig fatta. Tror du biståndsprojekt kan sköta sig själva?
 
Annelie Wester (följ henne gärna på Facebook! Hennes story är otrolig!) reser till Nepal med jämna mellanrum, och ALLA pengar man skickar till hennes hjälpverksamhet går direkt till människorna på platsen. Resor etc betalar hon själv. Just nu sponsrar jag en flicka som får gå i skolan med hjälp av donationer. Annelie är alltså en (fantastisk) "privatperson" och ingen organisation, hon går direkt på den enskilda människan och hjälper. Där finns några berättelser på hennes sida som får en att sätta sig ner och dra efter andan.

Tips tips! :-)
 
Problemet är att de flesta räknar in all transport, hyra av lokaler (både kontoren här hemma och på plats) och löner till alla medarbetare i projektet i bistånds beloppet och inte i adminstrastionskontot som är ett mer ärligt sett att redovisa.

Nej, jag tycker inte att det är ett mer ärligt eller korrekt sätt att redovisa.

Det vore ju konstigt om MSF bara fick redovisa till exempel distribuerad medicin som ändamålsenlig effekt. Som om läkarnas arbete, fältsjukhusen inklusive kontor och ordning och reda på plats inte tillhörde själva grunden för biståndet.
 
Tycker du inte att man ska ha lokala kontor alls? Eller betala medarbetarna?

Sån här kritik kommer jag aldrig fatta. Tror du biståndsprojekt kan sköta sig själva?

Man får gärna ha lokaler och betala löner till medarbetarna, men det är defacto adminitrativa utgifer och skal redovisas som sådana, de skal inte redovisas som bistånd så som det görs idag.
 
Mitt tips är Kiva (finns säkert fler liknande). En annorlunda typ av bistånd genom aktiva mikrolån, som kan engagera den mest motståndskraftiga antivälgörenhetsmänniska.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Man får gärna ha lokaler och betala löner till medarbetarna, men det är defacto adminitrativa utgifer och skal redovisas som sådana, de skal inte redovisas som bistånd så som det görs idag.

Det låter nästan som att du tycker att det vore bättre att ett HIV-sjukt barn i kris fick sprutor att självinjicera med ur en automat och 200 kronor i handen än att få professionell vård av hängivna läkare och sköterskor.

Det är väl för tusan inte "administrativa utgifter" att se till att de barnen får träffa läkare och annan personal??????? Det är själva kärnan i biståndet.

Och om du nu tycker det så blir ju själva siffran meningslös som värdemätare av hur effektivt organisationen förmedlar dina pengar - och vad är då bättre med det?
 
Jag är övertygad om att MSF redovisar sina siffror fullkomligt korrekt.

Det låter nästan som att du tycker att det vore bättre att ett HIV-sjukt barn i kris fick sprutor att självinjicera med ur en automat och 200 kronor i handen än att få professionell vård av hängivna läkare och sköterskor.

Det är väl för tusan inte "administrativa utgifter" att se till att de barnen får träffa läkare och annan personal??????? Det är själva kärnan i biståndet.

Och om du nu tycker det så blir ju själva siffran meningslös som värdemätare av hur effektivt organisationen förmedlar dina pengar - och vad är då bättre med det?

Det vi kan vara överens om är att jag och Uppdrag granskning inte anser att utgifter och intäkter i bistånds delen av organisationerna som har 90 giro redovisas korrekt., fast de "håller måttet" enligt svensk norm.
 
Jag ger till ett litet härbärge i Kathmandu, Nepal, som tar sig an sjuka/ensamma barn och vuxna på lång och kort sikt. På grund av diverse omständigheter har delar av min familj blivit engagerad i den organisation som driver härbärget och startat en svensk "stödverksamhet". Den drivs helt ideellt och eftersom jag får väldigt stor insikt i hur pengarna används kan jag ge och veta att det kommer till direkt nytta för de som behöver.
 
Då måste dom ha bättrat dig senaste 8 åren, då uppdrag granskning gjorde reportage kom Röda korset sämst ut med mer än 80% av insamlade medel till administration. Kyrkan, de "Svenska" UN organisationerna och Läkare utan gränser låg mellan 60 och 70%. Allra best ut kom de som stödjer enstaka barnhem och skolor vart endast 5 -10% gick till administration, då främst till transport och tull.

När gick det här Uppdrag Granskning-programmet? Jag hittar inget från 2007 som passar och det vore intressant att veta mer om vad de tittat på.

Nu tycker jag ändå dels att åtta år gamla siffror är rätt irrelevanta, dels att det är fullt rimligt att t ex lokalkostnader i biståndslandet ska räknas som välgörenhet och inte administration.
 
När gick det här Uppdrag Granskning-programmet? Jag hittar inget från 2007 som passar och det vore intressant att veta mer om vad de tittat på.

Nu tycker jag ändå dels att åtta år gamla siffror är rätt irrelevanta, dels att det är fullt rimligt att t ex lokalkostnader i biståndslandet ska räknas som välgörenhet och inte administration.

*kl*

@Pegasus63
Så om man ger bort kapital till en skola driven av en lokal rektor (eller riskkapitalbolag) med lärare så är det annorlunda än om man själv avlönar rektor och lärare inom den egna organisationen?

Ju mindre kontroll över pengarna man ger bort, desto bättre.

Bara man själv inte tar kostnader för lokaler och personal; utan överlåter det på andra? Låter mycket skevt att premiera de som överlåter det på andra.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 021
Senast: Hedinn
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 065
Senast: Jeps
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
836
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 680
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp