Välgörenhetsorganisationer

Magiana

Trådstartare
Jag är inte med i den allmänna julklappshysterin med köpa av grejer till folk som inte vill ha det eller behöver det. I år tänkte jag dock göra en rent allmän ändring på det, men inte genom att köpa prylar till folk, utan genom att donera till välgörenhetsorganisationer. Men vilka organisationer finns det som kan vara värda att prioritera? Och hur pass jagad blir man av dem för att donera mer i tid och otid?

Vilka organisationer ligger er varmast om hjärtat?
 
Skulle inte skicka till någon större svensk organisation då samtliga använder dryga 70% av bidragen till "administrativa" utgifter.

Kanske någon av de riktigt små, som stödjer ett barnhem och enstaka skolor, då de oftast bara behöver pengastöd till transport och förtullning.
 
Senast ändrad:
Köper onödiga prylar av organisationerna istället :p Där jag bor finns Röda korset, Erikshjälpen och Pingstkyrkan har en loppmarknad. Finns även en loppisförening som skickar pengar till östeuropeiska barnhem. Om jag skulle donera mina pengar till någon organisation skulle jag vända mig till någon organisation som distribuerar menskoppar till kvinnor i u-länder.
 
WWF har vad jag vet so far haft ganska hyffsat track record med hur de spenderar pengarna.

Du kan tex kopa engangsdonationer (om man nu inte vill ha prenumerationer) dar istallet for en present. Och om du vill kan de skicka ett litet diplom eller liknande, for att intyga att du donerat, utformat som ett presentkort till vem det nu ar du inte ger en traditionell julklapp till.

Jag har iaf uppskattat att fa ett litet kort dar det star att mina vanner donerat till tigrar, pandor, hajjar eller vad man nu valjer, istallet for julklapp.
 
Jag är inte med i den allmänna julklappshysterin med köpa av grejer till folk som inte vill ha det eller behöver det. I år tänkte jag dock göra en rent allmän ändring på det, men inte genom att köpa prylar till folk, utan genom att donera till välgörenhetsorganisationer. Men vilka organisationer finns det som kan vara värda att prioritera? Och hur pass jagad blir man av dem för att donera mer i tid och otid?

Vilka organisationer ligger er varmast om hjärtat?
Läkare utan gränser är en av de få jag ger till. Ibland köper jag något från UNICEF som vaccin eller lknande
 
Individuell Människohjälp, det är den organisation som jag själv är volontär för. Jag har sett en del av verksamheten som man kan skänka till (BIV/BIS), och de som jobbar med den här i Göteborg är helt fantastiska.
(Bor man i Göteborg har de dessutom en Fairtradeaffär i linné.)

När jag inte skänker till IM skänker jag till UNICEF.
 
Missade frågan om hur "Jagad" man blir. Inte alls. Jag får dock nyhetsbrev från både IM och UNICEF, men det är ju ett val.
 
SOS barnbyar, stödjer en i Somalia och en i Indien. Har köpt biståndsjulklappar i år hos Barnmissionen.

SOS barnbyar jagar inte alls. När jag i många år var månadsgivare hos Rädda barnen så ringde de med jämna mellanrum och frågade om jag ville höja beloppet. Det kändes lite obekvämt.
 
Haha, wow. Källa på det, tack. Du far verkligen med osanning här.

Då måste dom ha bättrat dig senaste 8 åren, då uppdrag granskning gjorde reportage kom Röda korset sämst ut med mer än 80% av insamlade medel till administration. Kyrkan, de "Svenska" UN organisationerna och Läkare utan gränser låg mellan 60 och 70%. Allra best ut kom de som stödjer enstaka barnhem och skolor vart endast 5 -10% gick till administration, då främst till transport och tull.
 
Då måste dom ha bättrat dig senaste 8 åren, då uppdrag granskning gjorde reportage kom Röda korset sämst ut med mer än 80% av insamlade medel till administration. Kyrkan, de "Svenska" UN organisationerna och Läkare utan gränser låg mellan 60 och 70%. Allra best ut kom de som stödjer enstaka barnhem och skolor vart endast 5 -10% gick till administration, då främst till transport och tull.

För att man ens ska få ha ett 90-konto krävs att minst 75% av det insamlade beloppet går till välgörenhet, så det är väldigt märkliga siffror du lägger fram.
 
Jag är månadsgivare hos Majblomman och brukar även ge extra pengar kring jul och inför de olika loven.
I år stödjer jag även Röda Korset och Stadsmissionen.

Sedan indirekt stöttar jag Pingstkyrkan/Läkarmissionen genom att jag regelbundet rensar här hemma och lämnar allt som är helt och rent till deras second handbutik.
 
Narturarvet ligger mig varmt om hjärtat. Men jag stöttar ganska olika organisationer från år till år,
 
SOS barnbyar. Vi stödjer ett barnhem i Betlehem. Vi blir aldrig jagade, men får en hälsning till jul varje år. Stöder också Läkare utan gränser, köper presenter från Unicef.
 
SOS Barnbyar, stöder en barnby i Kina och en i Kenya. Köper ibland presenter från UNICF och ger ibland till Läkare utan gränser.
 
Tack för alla fina förslag. Nu har jag lite svårt att välja. Jag hade tänkt att ge till 3 organisationer, men nu har jag fler än 3 på listan av organisationer jag vill ge till. För att göra det ännu svårare har ett flertal organisationer listat vad gåvopengen ska gå till, exempelvis vaccin.
 
Tack för alla fina förslag. Nu har jag lite svårt att välja. Jag hade tänkt att ge till 3 organisationer, men nu har jag fler än 3 på listan av organisationer jag vill ge till. För att göra det ännu svårare har ett flertal organisationer listat vad gåvopengen ska gå till, exempelvis vaccin.
Om du lusläser på deras sajter så hittar du oftast att de där paketen med vaccin, filtar, osv bara är exempel på hur mycket t ex 200 kr räcker till. De lägger i själva verket pengarna där de behövs bäst just då. Så om du köpt vaccin för 100 kr så kan din hundring gå till något annat som de bedömer viktigast för tillfället.
 
Om du lusläser på deras sajter så hittar du oftast att de där paketen med vaccin, filtar, osv bara är exempel på hur mycket t ex 200 kr räcker till. De lägger i själva verket pengarna där de behövs bäst just då. Så om du köpt vaccin för 100 kr så kan din hundring gå till något annat som de bedömer viktigast för tillfället.

Jag misstänkte det, men har såklart inte lusläst vad de skriver om det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 388
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 331
Senast: Hazel
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 398
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 516
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp