Välja hingst - förslag

P

pampen

Jag har börjat fundera lite kring att betäcka ett sto e. Feliciano med en dressyrhingst för att förhoppningsvis få fram min nya tävlingshäst. Anledningen till att jag väljer att betäcka ett hoppstammat sto är att jag tycker att hon har många kvalitéer som jag skulle vilja att fölet nedärver.

Jag skulle gärna vilja ha lite tips över vad jag ska tänka på när jag väljer hingst och vilka hingstar som skulle kunna passa. (Hon har aldrig haft föl tidigare.)

Stoet är e. Feliciano u. Svårklass sto (hoppning) ue. Irländare (75 % fullblod).

Hennes bra sidor är att hon:
  • Har tre jämna bra gångarter med mycket luft i.
  • Är korrekt byggd med väl ansatt hals. (Möjligen lite lång/böjd rygg)
  • Är samarbetsvillig och har lätt för att fokusera
  • Har lätt för att samla sig
  • Är lagom stor (165 cm)

Hennes mindre bra sidor är att hon:
  • Är lite för tung i modellen
  • Är ganska speciell i psyket (men inte tuff)
  • Skulle kanske kunna ha ytterligare lite mer register (önsketänkande - gången hon har räcker långt)

Hingsten jag söker borde alltså vara;
  • Inte alltför stor
  • BRA TEMPERAMENT
  • Röra sig trevligt (gärna luftigt med bra register)
  • Vara av en lättare modell med mycket luft under magen

Någon som har något förslag? Är jag dum som hoppas få fram en dressyrhäst från henne? Borde jag satsa på att betäcka med en hingst som lämnar hopphästar med, så att jag har lättare att sälja om det inte funkar?

Tacksam för svar!
 
Sv: Välja hingst - förslag

Spontant så skulle jag hellre välja en hopphingst med bra gångarter. Med tanke på att modern är så välmeriterad så borde det kunna bli en riktigt bra hopphäst om den inte får de gångarter du önskar, o dessutom så lär den stammen vara mer atraktiv på marknaden. Det finns flera hopphingstar som rör sig bra, och jag har alltid lärt mig att det är lättare att avla fram en hoppstammad häst med bra gägnarter än tvärt om. Hur hoppar ditt sto själv?

Men, ska du enbart ha avkomman för eget bruk så ska du såklart följa hjärtat o har du tänkt att ta flera föl så kan du ju pröva båda kombinationerna.
 
Sv: Välja hingst - förslag

Tycker att din beskrivning passar in på Quite Easy om du inte bryr dig så mkt om att använda en hingst som fått många avkommor. Han har dessutom kort rygg o din hade ju en lång lite böjd sa du. Han lämnar inte så stort och han har haft flera avkommor med i årgångstävlingarna i Dressyr, o de har varit helt hoppstammade flera av dem!
 
Sv: Välja hingst - förslag

Det är inte mitt egna sto, utan jag och uppfödaren (ägaren) har snackat lite om att jag skulle kunna låna henne och ta ett föl, då vi tror att det skulle kunna bli bra. Så just nu är det bara funderingar... Eftersom hon är hoppryttare skulle hon nog bli glad om den var hoppstammad, samtidigt som jag egentligen inte vill "fega" utan satsa på att få fram en riktigt bra dressyrhäst. Uppfödaren var inne lite på Briar pga hoppstammen, men jag vet inte om jag tycker det är en lika bra idé. Vad tror ni om Biggles?
 
Sv: Välja hingst - förslag

Jag tänkte direkt på De Noir. Men nu väntar jag själv föl efter honom så jag är väl helt insnöad..:p:rofl:
3 avkommor visades på 3-årstest i Sverige, alla fick gångartsdiplom och en dubbeldiplom. I Danmark var 40% av stona på Eliteskuet efter honom.
Han räknas som en förädlare (Matcho AA som mf), ger gott temprament (avkommorna är dock ej så gamla än- tror de äldsta är 4 år) och elasiticitet. Han är 1.65 (står dock som 1.67) och verkar inte påverka storleken speciellt (dock hellre mindre än stort).
Det enda jag ser som negativt med honom är att jag själv tycker att han springer aningen bakom sig när han visas vid hand. Han verkar dock inte förärva detta (under ryttare tycker jag inte det syns speciellt).
Lycka till med hingstvalet!
 
Sv: Välja hingst - förslag

Det är inte mitt egna sto, utan jag och uppfödaren (ägaren) har snackat lite om att jag skulle kunna låna henne och ta ett föl, då vi tror att det skulle kunna bli bra. Så just nu är det bara funderingar... Eftersom hon är hoppryttare skulle hon nog bli glad om den var hoppstammad, samtidigt som jag egentligen inte vill "fega" utan satsa på att få fram en riktigt bra dressyrhäst. Uppfödaren var inne lite på Briar pga hoppstammen, men jag vet inte om jag tycker det är en lika bra idé. Vad tror ni om Biggles?

Vill du absolut få fram en dressyrhäst skulle jag råda att betäcka med en mer dressyrstammad märr, eller köpa en färdig häst. Få riktigt bra dressyrhingstar har hoppegenskaper av rang, så det är nog, som tidigare påpekats, bättre att satsa på en hopphäst med gångarter. Quite Easy har ju föreslagits, Tsarevitj hoppar trevligt också även om vi inte vet alls vad han lämnar. Trakehnerhingsten Herzensdieb är dubbeltalang och mycket smäcker. Highlight har väl lämnat både och, har jag för mig. Alla dessa har en bra typ. Briar eller Magini är också alternativ, men Briar vet jag inte riktigt vad han lämnar för temperament. En del verkar bra, andra spända.
 
Sv: Välja hingst - förslag

Hur mycket väger stammen in och hur mycket ska man se på stoet? Om hon hade varit dressyrstammad hade jag aldrig tvekat, eftersom hon har så många egenskaper som jag skulle vilja ha, men nu är hon ju hoppstammad, gör det att jag borde bli försiktigare?

Som jag skrev innan så är jag inte så mycket för att göra någonting halvt, utan om jag vill ha en dressyrhäst så går dressyregenskaperna hos hingsten först. Jag funderade mest på om det fanns någon hingst som jag inte hade tänkt på som var känd för att ge avkommor som även kan hoppa...

Däremot, eftersom jag verkligen är ute efter en dressyrhäst, har jag funderat på att köpa ett föl istället, då det är lite lättare att se vad man får. Samtidigt som jag tycker att det skulle vara lite spännande att se vad man kan få fram genom att avla på stoet (trots stam). Är det för vågat?

Vilka andra rena dressyrhingstar skulle ni kunna rekommendera som ni tror skulle kunna passa till stoet? ( Jag antecknar förslagen...)

Tack för att ni tar er tid!
 
Sv: Välja hingst - förslag

Vilka andra rena dressyrhingstar skulle ni kunna rekommendera som ni tror skulle kunna passa till stoet? ( Jag antecknar förslagen...)

Tack för att ni tar er tid!

Tänker spontant på Florencio, eller Florestan. Kortare, kvicka och luftiga gångarter. Men som sagt var, det kostar och stamtavlan blir nog lite spretig.
 
Sv: Välja hingst - förslag

Tänker spontant på Florencio, eller Florestan. Kortare, kvicka och luftiga gångarter. Men som sagt var, det kostar och stamtavlan blir nog lite spretig.

Hur är temperamentet på dessa? Den enda hingst jag har hanterat med Florestan i stammen var ganska svår...
 
Sv: Välja hingst - förslag

Hur är temperamentet på dessa? Den enda hingst jag har hanterat med Florestan i stammen var ganska svår...

De är utmärkta i temperamentet, verkligen, med mycket hög ridbarhet. jag vet däremot att hingsten Fielmann var svår, men det hade nog mer med hormoner att göra. Vissa passar inte att vara hingstar.
 
Sv: Välja hingst - förslag

Jag tycker ditt förslag om Biggles kan vara utmärkt. Han ger ett mycket bra temperament. Han ger ofta väldigt högresta avkommer. Dessutom är det ju roligt att försöka bevara våra svenska stammar lite. Quite Easy har vi fått några riktigt trevliga avkommer efter som rör sig bra, deras nackdel har varit korta ryggar. Hermes är ju oxå en trevlig hingst med svensk stam och han verkar bra i huvudet.
 
Sv: Välja hingst - förslag

Varför inte ta Nobel? Han är väl hoppstammad? Han har meriter inom både hoppning och dressyr dessutom. Med andra ord - han kan både hoppa och röra sig! :idea:
 
Sv: Välja hingst - förslag

Varför inte ta Nobel? Han är väl hoppstammad? Han har meriter inom både hoppning och dressyr dessutom. Med andra ord - han kan både hoppa och röra sig! :idea:

Jag skulle itne ta Nobel på ett Felicianosto. De avkommor jag serr efter Nobel har varit ganska grova, o eftersom Feliciano ofta ger lite grövre så tror jag att det kan bli lite köttbullevarning om man har otur. Hellre välja nån ädel mulittalang isåfall!
 
Sv: Välja hingst - förslag

Jag tänker på New balance och Akribori.
Båda har lämnat i både hopp och dressyr, båda har bra extriör och vad jag har förstått det som bra gång och temrament:idea:
 
Sv: Välja hingst - förslag

Jag hade ett halvblod på foder tidigare..
Ägaren betäckte henne med Biggles. Fölisen har vuxit väldigt jämt och bra, helt underbar och social att ha och göra med. Älskar att bli ompysslad osv. Jag skulle verkligen rekommendera Biggles som hingst.
 
Sv: Välja hingst - förslag

Jag tänker på New balance och Akribori.
Båda har lämnat i både hopp och dressyr, båda har bra extriör och vad jag har förstått det som bra gång och temrament:idea:

Akribori har flyttat till Holland och vad det gäller New Balance så hade jag absolut INTE lagt gonom på ett sto som hade någon häst med kort hals i stamtavlan.. Synd, annars verkar han få fina avkommor, men jag fixar inte halsen. Trist, jag bor ju annars nästan granne.. (har bara sett honom på en bunke bilder, har inte känts som det var lönt med studiebesök)..Vem vet, han kanske inte alls nedärver halsen? Någon som vet bättre?
U
 
Sv: Välja hingst - förslag

Hur är det med gångarterna hod Biggles? Jag kan inte se framför mig hur han rör sig, framförallt hur rör hans avkommor sig? Det känns som om man hör mer om hur trevliga de är än om hur "bra"...
 
Sv: Välja hingst - förslag

Hur är det med gångarterna hod Biggles? Jag kan inte se framför mig hur han rör sig, framförallt hur rör hans avkommor sig? Det känns som om man hör mer om hur trevliga de är än om hur "bra"...

Jag skulle aldrig rekommendera honom. Nu har de nya blupindexen kommit för hingstarna, kolla asvh:s hemsida!
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett 50% knabstrupper sto på 165 i mkh kompakt lite grövre modell. Jag vill nu betäcka henne med en dressyrhingst och har...
2
Svar
34
· Visningar
3 085
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
566
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 053
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 401
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp