Bukefalos 28 år!

Välja sele och vagn

S

siluett

Hej!

jag har en rockard som är byggd efter ett varmblod på ca 160 så den borde passa hästen som ska dra den, men hur kontrollerar jag så att jag verkligen vet, skakellängd osv. vad ska kollas och hur ska det vara?

min vagn har bara skaklarna, inget fäste för darglinor och svängel. bör jag montera på det?

jag letar lite efter en bra beg bröstsele och har fått lite funderingar. vad är det för skillnad mellan en maratonsele och en kraftig bröstsele? bör man ha en kraftigare sele vid skogsvägskörning?

/Nybörjare på körning
 
Sv: Välja sele och vagn

Hej hej!

Du har alltså en rockard, och du har en inkörd häst? En mycket bra början!

Svängel är ett måste om hästen ska dra, så det är prio 1, prio 2 är bakselefästen som svetsas fast på vagnens skaklar.

För att du ska veta om hästen passar till vagnen så mäter du från hasen till svängeln, där ska det vara minst 50 cm.
Och för att se om tyngden är rätt så ber du någon sitta upp i vagnen, medans du håller skaklarna i den höjd du har dem på hästen, känner du 5-10 kilos tyngd så brukar det bli rätt. Orkar du knappt lyfta skaklarna kanske det blir lite för tungt. Och om de nästan lyfter från din hand så är de för lätta.

En bra begagnad bröstsele är svår att hitta, men är man ihärdig så kan man hitta. Oftast är det då riktiga kvalitets selar från 5000 och uppåt. Det finns billiga nya selar från 2500 och uppåt. De är då kompletta med huvudlag, tömmar, sele, draglinor och baksele.
Kolla in
http://www.equilex.se exempelvis. Där finns både billiga och dyra selar. Här på forumet finns massor med seltips, bara att leta!

Om du menar skogskörning som i dra timmer, så bör du ha en loksele. Men menar du köra på skogsvägar med rockarden så räcker det med en bra bröstsele.

Maratonselar är alltid förstärka med nylon i draglinor, brösta, skakelhållare, baksele osv. Allt för att ge det där lilla extra där påfrestningarna är som störst. Jag tycker att de flesta bröstselar är det, även om de ej kallar sig maratonsele. Det är lite av en kvalitetsgaranti det där.

En sele du ska undvika är de som utanonnseras för ca 1000 kr eller lägre. De har varken draglinor, baksele eller bra skakelfäste. Undvik dem. De gör mer skada än nytta för hästen.

Så, nu har du ett hum kanske om vad du ska kika efter på din vagn o sele.
Sök på svängel här på forumet så får du upp en massa råd om hur den bör sitta, och hur man tillverkar en osv.

Mvh Jenny
 
Sv: Välja sele och vagn

tack för uttömligt svar! jo, det var skogsvägskörning med bröstsele jag menade. jag har läst runt lite ikväll och sett att du verkar ha många bra och lång svar på det mesta :-) kunnig med andra ord.
ja, att hitta en bra begagnad verkar mycket svårare än att hitta en beg sadel... de flesta verkar av sorten runt tusenlappen som ny och då drar amn ju öronen åt sig.

hur ska bakselen sitta fast i skaklarna?

hur spända ska draglinorna vara?
 
Sv: Välja sele och vagn

Hej!

När dom menar kraftig så kan selen vara nylonförstärkt och då töjer inte lädret sig och det är bra. Men om man bara kör några gånger i veckan kan man ju ha en "enklare" sele. Som sagt equilex har prisvärda selar vad jag vet.

Bakselen ska sättas fast i en ring på skakeln.
Draglinorna ska vara så spända att hästen drar med dom och att skakeln vilar mittför däckeln eller lite bakom.
När det går nerför bromsar bakselen och då hammar skaklarna lite längre fram ist.

Mvh Lisa
 
Sv: Välja sele och vagn

åja, det finns fler här inne som är mycket mer erfarna, jag bara råkar ha bredband och en massa tid nu på sommaren. Ska försöka korta ner inläggen lite :o

Vad har du för häst nu då, oxå en travare?
Jag har en travare :love:

/jenny
 
Sv: Välja sele och vagn

ja, kikat runt lite på olika selar, men tycker ändå det är dyrt med 5-6 ' :-) *fattig student*
 
Sv: Välja sele och vagn

japp, det är en travare som jag rider, inte min alltså, och funderade lite på att köra eftersom jag ju har en vagn. kan ju inte låta bli att kolla runt såhär när jag börjat fundera :-)
vad är det för en travare du har? konstantsimmeln (som jag sett på nån bild här)?
 
Sv: Välja sele och vagn

snigelfarmor skrev:
åja, det finns fler här inne som är mycket mer erfarna, jag bara råkar ha bredband och en massa tid nu på sommaren. Ska försöka korta ner inläggen lite :o

Föresten behöver du väl inte alls korta ner :-)
 
Sv: Välja sele och vagn

Jag är oxå fattig student. Köpte min på avbetalning, 7000 på 3 gånger. Jag kände att hur jag än försöker så kan inte hästen jobba rätt i travsele och provisorisk brösta o baksele.

den här då?

3700 Komplett! bara svängel som fattas.

Du kanske kan få låna en travsele och sen köpa bredbrösta separat?
Det finns inga "rullar" på din vagn? Såna travet har sina draglinor i. Då behöver du nämligen ingen svängel.

Körning är en dyr sport, men sele är ju likställd med sadel, och ärligt så tycker jag man får mer för 5000 i en sele än i en sadel. Tänk på hantverket och att selen antagligen passar alla hästar i den strl, medans en sadel är en på tusen. (hatar leta sadel, och idag insåg jag att det är dags igen)

Min travare heter
Och sådär flotta är vi med lånad vagn :) Annars har jag en travrockard, fast den är höjd och har svängel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Välja sele och vagn

ja den var ju faktistk inte så dyr, men är den inte väldigt smal hela selen, särskilt bröstan?
får väl hålla utkik efter en begagnad kvalitets, det brukr ju vara det bästa både när det gäller sadel och sele.
vilket snyggt ekipage ni är!
jag vet inte riktigt hur min vagn ser ut, den står undanstoppad i ett stall...
 
Sv: Välja sele och vagn

Jo, iallafall bakselen tycker jag är för smal.

Har du tid så vänta på en begagnad, men som sagt, de begagnade brukar hålla hög kvalitet och kosta därefter, 5000 och uppåt. Nypriset har ofta varit 7000 och uppåt.

/jenny
 
Sv: Välja sele och vagn

Willab har körselar, bla en finsele som har bra, reält läder. Tror den kostar något på 5000 kr.
 
Sv: Välja sele och vagn

hej!
Lånar tråden lite. Jag ska köra in min tjej nu, tänkte jag, med hjälp naturligtvis.
Jag undrar lite över bröstselar. Vissa sitter ju ihop med brösta och däckel(med en ring för draglinor) och vissa verkar bröstan vara lös på, eller sitta ihop "på toppen" om ni förstår vad jag menar. Vad är bäst? Hur vet jag vilken storlek på sele häst ska ha? Finns det olika storlekar på däckeln också, eller går man bara på bröstan? Var får man tag på sele i bra kvalitet utan att det kostar multum? Och hur vet man om vagnen passar bra, kan dom vara för "smala" mellan skaklarna? Antar att skaklarnas längd ger sej av sej självt, men om jag nu ska köpa en hur vet jag hur stort jag ska leta efter?
Tacksam för svar/ Lavinia som tröttnat på att häst är halt och bara får jobbas från marken
 

Liknande trådar

Trav Hej! Jag har nyligen köpt mig en rockard och ska börja köra lite grann. Går även en kortkurs på Åby Travet för nybörjare inom körning...
Svar
2
· Visningar
2 002
Senast: Texaz
·
Körning Någon här som kör tandem? Jag har provat att tömköra mina shetlandsponnyer i tandem och det gick över förväntan. Näst steg är att prova...
Svar
2
· Visningar
1 911
Senast: Digbil
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: ghost
·
Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 088
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp