Travutrustning och körning.

Suskiv

Trådstartare
Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med remmarna och sen långbröstans remmar virade ett par varv runt skaklarna innan de fästs i vagnen. Jag tycker dock inte det är helt optimalt. Visst superbra om man har en lätt travsulky, men min rockard väger as och vi kör på skumpiga skogsvägar och en hel del dressyr.

Det jag funderar på är om man skulle kunna svetsa en svängel på rockarden och sen fästa bröstans remmar i den istället. Då skulle man kunna få en bättre dragvinkel och hon skulle dra mer med bröstan än vad hon gör idag. Frågan är bara om den håller för det, är ju liksom inte gjord för att dra hela vagnens vikt.

Jag har inte riktigt ekonomin att köpa annat sele i dagsläget.
 
Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med remmarna och sen långbröstans remmar virade ett par varv runt skaklarna innan de fästs i vagnen. Jag tycker dock inte det är helt optimalt. Visst superbra om man har en lätt travsulky, men min rockard väger as och vi kör på skumpiga skogsvägar och en hel del dressyr.

Det jag funderar på är om man skulle kunna svetsa en svängel på rockarden och sen fästa bröstans remmar i den istället. Då skulle man kunna få en bättre dragvinkel och hon skulle dra mer med bröstan än vad hon gör idag. Frågan är bara om den håller för det, är ju liksom inte gjord för att dra hela vagnens vikt.

Jag har inte riktigt ekonomin att köpa annat sele i dagsläget.

Jag vågar mig inte på att säga något om huruvida långbröstan kan hålla för att dra vagnen eftersom jag aldrig hållit på med trav eller varit i kontakt med travselar. Däremot kanske du kan hitta en lös brösta och ett par draglinor begagnat som alternativ till att köpa en hel ny sele? Däckeln måste väl gå att fortsätta använda?
 
Hat du råd att köpa en baksele? I så fall kan du ta bort säkerhetsremmen och låta skaklarna ligga löst i skakelremmarna. Fäst långbröstan i en svängel, om den är "klen" använd en padd så får du större annläggningsyta. Svetsa fast öglor på skaklarna och fäst bakselen där. Då har du samma funktion som du har med en bröstsele :)
 
Så här ser det ut när hon är förspänd
10253838_10152381320628442_4089095394315944288_n.jpg
 
Jag tvivlar på att remmarna håller för att dra hela vikten. De är enkelsydda ca en tum breda och ganska tunna.
 
Vissa travrockarder har linor som sitter i trissor längs med skaklarna (bla Grafströms rockard) där man kan fästa en kort bredbrösta. Kanske det vore en lösning för dig? Att svetsa på några öglor och fästen för trissor borde inte vara allt för svårt. Skaklarna får man ju fortfarande fästa på vanligt vis så att de sitter "fast" så att säga men jag tycker att de ändå drar bättre med bröstan fäst på detta vis än med exempelvis en långbrösta.
 

Liknande trådar

Trav Hej! Jag har nyligen köpt mig en rockard och ska börja köra lite grann. Går även en kortkurs på Åby Travet för nybörjare inom körning...
Svar
2
· Visningar
1 983
Senast: Texaz
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 145
Senast: Mezcal
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 720
Senast: -Catherine-
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 146
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp