Välling, hur länge?

Enya

Trådstartare
Elin blev 2 år nu den 5 december och får fortfarande välling. Speciellt nu då hon har varit och är ännu sjuk och inte äter som hon ska. men när hon är friskt igen .... hur länge brukar man ge välling till sina barn?

Hur länge gav ni, när slutade ni?
 
Sv: Välling, hur länge?

Så länge de vill ha. Men kanske gå över till att dricka i kopp.

Tyvärr slutade Tom från den ena dagen till den andra när han var 3.5 år och då slutade lillebror ¨på 1.5 år ochså. Lite trist ibland för jag tror att de sov bättre när de var riktigt mätta. men nu verkar vi ha fått in rutinerna när de är2+4 år.
 
Sv: Välling, hur länge?

Vår gosse är 2 år och 7 mån och älskar välling. Han dricker ca 3 flaskor per dag (inkl minst en på natten). Enda nackdelen är väl att det inte är så bra för tänderna att dricka välling så ofta. Han får dricka välling så länge han vill, han slutar säkert självmant med tiden.
 
Sv: Välling, hur länge?

Mina barn har fått välling så länge de velat ha den - nästan. De fick morgon och kväll ganska länge, sen bara på kvällarna och på slutet var det morgonvällning nån gång då och då. Det blev en naturlig slutpunkt för morgonvälling när äldsta dottern började förskoleklass i höstas och behövde riktig frukost i stället för vällingen. När de smakade igen för några veckor sedan så var det ingen som ville ha längre...

Jag har inte sett någon anledning att börja ge vällingen i kopp i stället för ur flaska, däremot har jag bytt ut den valiga flasknappen mot en "drickpip" så det blir mer pipmuggsliknande.

Min BVC-tant har i många år kommenterat (angående äldsta dottern) att "men nu får hon väl ingen välling längre?" och jag har bara svarat att "joodå, det kommer hon få så länge hon vill ha det!" och där har diskussionen varit slut.
(jag vet att denna BVC-tant är känd för att tydligt visa ogillande mot sådant som inte hör till normen, men hon har faktiskt hittills alltid respekterat mig och mina åsikter...)
 
Sv: Välling, hur länge?

Min yngsta son som är 2,5 år äter fortfarande välling, men bara en flaska på kvällen innan han ska sova. Det kommer han att få fortsätta med så länge han vill.
Den stora som är 7 år nu åt bara välling fram till han var ca 1,5 år sen slutade han självmant en dag och ville bara inte ha välling mer.
 
Sv: Välling, hur länge?

Alde drack välling tills hon var drygt tre, då hon slutade självmant.
Hon kan vara rätt seg på morgnarna, så det var en perfekt frukost för henne. Hon drack den i sängen, sedan var hon pigg och vaken, istället för att försöka få i frukost i en trött och seg unge vid bordet. Så för min del hade hon gärna fått fortsätta med vällingen ett tag till.
Idun (som är 14 månader) har precis börjat med välling... (Hon har helammat tills för snart två månader sedan. Vägrade allt annat.)
 
Sv: Välling, hur länge?

Tack alla för era svar! Har medvetet inte svarat er förrän jag fått fler svar :D

Men det ser alltså ut så här att antingen har de slutat självmant eller så har de druckit lääänge, också självmant. Det lutar åt att jag låter Elin fortsätta med välling. Hon får när hon sover middag samt innan hon lägger sig.

När hon ska till dagmamman äter hon frukost där istället för hemma så då är det dumt att ge välling här hemma kanske. I dag ville hon inte ha frukosten utan gav den till hunden, så när hon började tjata om välling så sa jag nej....Hon får vänta med välling till hon ska sova middag.

Jag gjorde misstaget att köpa den där vällingen med päronsmak.... då VÄGRADE hon äta riktig mat utan skulle bra ha välling alltid. Vad glad jag blev när den tog slut :D
 
Sv: Välling, hur länge?

Jag vågar inte säga hur länge mina två första barn åt välling.

:o
 
Sv: Välling, hur länge?

Grabben äter välling varje kväll fortfarande och han blir 3 i mars. Han dricker till och emd ur nappflaska fortfarande, men det får han göra så länge han vill. Det är inte vällingen som är grejjen utan det är mysfaktorn på kvällen;)
 
Sv: Välling, hur länge?

Min dotter vägrade välling så fort hon började äta mer riktig mat.
Så sista vällingen var när hon var 7 månader.
 
Sv: Välling, hur länge?

Hur länge gav ni, när slutade ni?

Vi slutade när barnen var 1 år och 8 månader ungefär. Intresset för vällingen fanns inte kvar hos barnen. De har aldrig frågat efter den efter det. Inte ens när andra barn har druckit välling bredvid dem.

/Timsetim
 
Sv: Välling, hur länge?

Min snart tioåring kan fortfarande be om välling till kvällen ibland (men han BÖRJADE inte med välling förrän han var två år, bara blåvägrade innan dess).
Bonussonen som snart är sex år får välling vid läggning varje kväll, dock "vuxen" varianten. Han har ganska nyligen slutat med frukostvälling (iallafall när han är här, ) då jag inte ansåg att han skulle ha det istället för frukost vilket det lätt blev.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 495
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 482
Senast: Eurydome
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 026
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
990
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp