Bukefalos 28 år!

Vällingsfrågor/problem- hjälp!

S

saltahajen

Har en dotter på 9 månader strax som är väldigt matglad. Mat har aldrig varit något problem med maten och hon får välling morgon och kväll och om hon skulle vakna på natten vilket brukar ha skett någonstans mellan kl 3 på natten och 6 på morgonen. Mot slutet har hon visat tendenser till att skjuta det men plötsligt slår allt bara om och hon ska nu äta massor av gånger på nätterna (känns det som)! Har varit så de senast 3 veckorna och nu tänker hon inte ändra sig! Min son sov hela nätter vid 6 månaders ålder (okej då var man nog lite bortskämd ;) ).
Hon äter sempers "mild fullkorn från 8 mån" och just nu ser nätterna ut såhär:

19.00- 300 ml välling somnar för kvällen
23.00- 220 ml välling somnar om direkt
02.00- 220 ml välling somnar om direkt
06.00- 220 ml välling somnar kliver upp

Dagtid äter hon bara "vanlig mat" lunch och middag (ca 1 burk varje gång) och mellis en portion gröt.

Till mitt ämne, vad äter era barn och hur sover de? Jag känner att hon är nog i behov i något mer mättande (har provat gröt men det gjorde ingen skillnad). Någon som har provat nestlés välling och tycker den är bättre? Hur tidigt kan man börja med fullkornsvälling (alltså den som är från 1år)?

Tips någon? :bow:
 
Sv: Vällingsfrågor/problem- hjälp!

Kan du inte försöka ge henne mer mat på dagen? T.ex. genom att lägga till ett mellanmål till mellan frukost och lunch, en frukt, mosad banan, finriven äpple eller päron, kiwi. Man kan också erbjuda efterrätt, typ fruktpuré efter lunch och middag.
 
Sv: Vällingsfrågor/problem- hjälp!

Tänk att barnet ska äta ca var 3:e timme dagtid. Börja med en ordentlig frukost istället för vällingmålet (gröt?), lägg in ett mellanmål (frukt?) innan lunchen, mellis och sedan riktig middag.
Jag hade nog försökt byta ut vällingmålet kl.19 mot gröt istället och sedan gett ett vällingmål (annars vatten i flaskan).
Mer än 3 st "mjölmål" tycker jag nog att man ska undvika om möjligt.

Jag som är så morgontrött hade nog dessutom försökt förskjuta nattningen för att få en senare morgon men det är ju jag det ;):D
Vår kille är 3 mån äldre än er och vid den åldern åt han en gång efter sängdags (han lägger sig dock betydligt senare och vaknar följdaktligen också senare. Nu som ettåring så behöver han inget nattmål.
 
Sv: Vällingsfrågor/problem- hjälp!

Dottern gjorde också något liknande i den åldern och jag trodde aldrig hon skulle sluta amma. Hon ammade istället för välling på natten. Sen bara började hon äta på dagen och så vände det :) Idag har hon ätit 5 dl välling, 1 portion gröt med frukt till. 1 limpskiva, 4 köttbullar, en portion makaroner, en liten yoghurt, två varmkorvar, kanske 1.5 dl mjölk och... säkert något mer som jag glömt... grönsaker till maten någon banan. Vissa dagar äter hon mer och ibland mindre. Hon är lite äldre men liten så det är mycket mat för henne :)
 
Sv: Vällingsfrågor/problem- hjälp!

Hon äter en hel del "där emellan" också fast jag glömde skriva det ;) blir mycket rån, majskrokar, frukt osv.

Att hon kliver upp på morgonen har aldrig spelat någon störe roll då våran son ändå vill upp! Vi ärnog lite av morgonmänniskor och somnar ofta rätt tidigt vi med på kvällen :D

Jag håller med om att hon äter för mycket välling! Dock har vi valt att ge välling till barnen morgon och kväll då vi har två små barn (ganska tätt emellan dem) och jag är ensam med dem båda från tidig morgon till rätt sen kväll. Med andra ord är det av bekvämlighet... och sedan har jag försökt med gröt till kvällen men det blir ingen skillnad alls!

Vatten funkar inte alls... är en rätt stadig dam detta, hon är het enkelt hungrig!

Växtperiod? Var en lång sådan i sånna fall men jag hoppas fortarande på att det ska gå över :)
 
Sv: Vällingsfrågor/problem- hjälp!

På BVC sa de att rån och majskrokar är något man kan ta till som underhållning när vuxna ska äta, men det kan inte räknas som mellanmål. De är nästan bara bukfylla och innehåller nästan ingen energi. Jag gjorde en överslagsräkning mellan tummen och pekfingret och fann att bebis måste äta en nästan halv påse krokar för att få i sig lika mycket energi som 2 dl välling.
 
Sv: Vällingsfrågor/problem- hjälp!

A ammade ju när han var i den åldern men vi började räkna det lite som att dricka :p

Så visst ammade han till frukost, sedan fick han smörgås när jag eller min man åt frukost (ex, A ammar klockan 6, mamma sticker till jobbet klockan 7, då går pappa upp och A får en smörgås med smör och ost att pilla med, eller en portion gröt.)

När han var tio månader och vi gick över till välling (för att det var mysigt) så är det samma sak, välling klockan 6 eller så, mysig frukost. Sedan när jag diskat lite på helgmorgonen eller min man vaknat till nog för frukost så får han en smörgås. tex,

Nattamningen klockan drog jag långsamt ned bara och ersatte med napp. De behöver ju egentligen inte äta då enl BVC. Du kanske kan minska och minska på vällingen tills den försvinner helt och blir napp. Dra bort en halv dl varje natt ;) och när vällingen är slut ge napp? (eller är det en knäpp idé? det var enkelt med bröstet, gav-fick äta ett halvt av varje-napp-sova (kanske gråta lite lite ngn gång när han ville suga mer men så trött att han slocknade ändå).
 
Sv: Vällingsfrågor/problem- hjälp!

Saken är den att jag tror kanske inte mer mättande välling är lösningen helt enkelt. A var riktigt stadig men klarade sig ändå på 6 månaders välling tills han var 10 månader, 8 månaders välling tills han var 13 månader och nu ettårs. (ville inte ha för mycket fullkorn).

Utan jag tror som övriga ovan att några mellanmål med frukt o smörgås o mat till under dagen kanske hjälper snarare, samtidigt som man minskar mängden välling på natten. Om hon är hungrigare och hungrigare måste hon ju äta mer någon gång på dygnet onekligen, man kanske föredrar dagtid. :p

Precis som övriga har jag räknat rån o majskrokar som luft som är farligt för tänderna :p dvs kul att pyssla med, "ingen" näring/energi och inte småäta dem.
 
Sv: Vällingsfrågor/problem- hjälp!

Vad hander om du erbjuder vatten?

Jag har valt att inte ta nagon fajt med mina barn, som bada haft en nattatningsperiod i niomanadersaldern. Det gar over forr eller senare.

Det vrider sig i hela min kropp nar du sager Nestle, jag totalundviker dem och ater inte ens KitKat pga deras antiamning-proersattningspolitik i Afrika och andra u-lander.
 
Sv: Vällingsfrågor/problem- hjälp!

Tror också på det där att kanske skära ner på vällingen. Ska pröva det men i natt hände något otroligt! Hon sov fram till kl 2 och sedan somnade hon om och sov till kl 7 i morse! Håller mina tummar och tår för att det inte var en engångsgrej :)

Vatten spottar hon och fräser och vrålar ännu mer tills hon får välling!

Är nog inne lite på samma spår som Vindvissla att de äter så länge de behöver det, men just nu börjar det bli för intensivt och för mycket!

Nestlé har jag aldrig heller gillat, kanske inte på samma vis som Vindvissla beskriver ;) men jag tycker bara det luktar och smakar illa! Dock har vi aldrig prövat deras välling...
 
Sv: Vällingsfrågor/problem- hjälp!

Nestle välling älskar lilltösen! Hon blir dålig av Sempers, hennes mage vänder sig upp och ner!
Fortfarande att vi blandar upp med annan välling men hon vill ha välling morgon och kväll.
När hon ska på dagis så äter hon fil och smörgås där till frukost. Men vällingen vill hon ha innan hon ska sova och när hon har vaknat.
Om barnet inte accepterar direkt den vällingen för äldre, så blanda upp den tid med den för den lite yngre. Då står de sig lite bättre än för enbart den yngre och för lilltösen har det funkat. Visst lite pyssel men en del barn tycker inte om direkt råg och korn som det är i vällingen från 1 År.
 
Senast ändrad:
Sv: Vällingsfrågor/problem- hjälp!

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
 
Senast ändrad:
Sv: Vällingsfrågor/problem- hjälp!

Vad hander om du erbjuder vatten?

Jag har valt att inte ta nagon fajt med mina barn, som bada haft en nattatningsperiod i niomanadersaldern. Det gar over forr eller senare.

Det vrider sig i hela min kropp nar du sager Nestle, jag totalundviker dem och ater inte ens KitKat pga deras antiamning-proersattningspolitik i Afrika och andra u-lander.

*OT*
Jag har också bojkottat Nestlés barnmatsprodukter. Men nu jobbar jag på ett livsmedelsnära företag, och har insett vad stora Nestlé är. De har Zoegas, After Eight och Hemglass, för att nämna några... :(
Men bojkottar gör jag fortfarande (fast jag gillar Zoegas, så jag gör det med viss sorg i kaffehjärtat).
 
Sv: Vällingsfrågor/problem- hjälp!

Jag var länge inne på din linje, att inte ta någon fight och att det går över förr eller senare.

Men på min dotter eskalerade det och tillslut blev det så mycket välling på nätterna att hon i princip slutade äta på dagen ( åt men väldigt dåligt ). Så jag fick iaf ta en "fight" och det gick så mycket lättare och bättre än förväntat.

Mitt tips till TS är ändå att stävja vällingdrickandet om man känner att det bara ökar på bekostnad av mat på dagen.
 
Sv: Vällingsfrågor/problem- hjälp!

Jag har helt missat det med Nestlé. Varför ska man undvika produkter därifrån?
 
Sv: Vällingsfrågor/problem- hjälp!

Nestle välling är den enda vällingen som funkar på lillfröken! Jag försökte med mjölkersättning då fröken inte ville bli mätt när hon var baby, men hon ratade vad jag än serverade. Tyckte alla luktade skunk!
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 492
Senast: Blyger
·
Småbarn Min dotter är drygt ett år och jag har ammat fritt på nätterna fram till nu. Oftast har det gått bra, vi samsover och liggammar och det...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 422
Senast: zassoo
·
Övr. Katt Hej alla! Jag har en gammal katt. Hon har alltid varit lite speciell och som liten tippade jag på att hon inte skulle bli särskilt...
Svar
5
· Visningar
1 719
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 752
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp