Vänja Hund vid Katt. HJÄLP !

Smirren

Trådstartare
Hej ! Det är så här att jag har idag fått hem min bordercollie kille på 6 år till min lägenhet (har bott hemma hos mamma och pappa innan) Det är så här att jag har en katt på snart 5 månader. Min hund är inte van vid katter och jag är rädd att han ska bita min katt. Är det någon som har något tips på hur man steg för steg vänjer hunden vid katten ? Han visar lite aggressivitet men även mkt nyfikenhet. Han spänner kroppen när katten är i närheten, dem stod även o "stirra ut" varandra ett bra tag utan att släppa blicken när han precis kom hit för några timmar sedan. och han försökte även göra utfall när katten var nära hans mat skålar vilket inte är okej ! :( Vore tacksam om någon snäll själ kunde hjälpa mig att få min hund att acceptera katten som en i flocken. Tack på förhand.
 
Sv: Vänja Hund vid Katt. HJÄLP !

Kompostgaller/barngrindar där katten kan ta sig under/igenom men inte hunden. Klätterställningar/platser dit hunden inte kommer åt katten.
 
Sv: Vänja Hund vid Katt. HJÄLP !

Men går det inte att få dem att gå ihop så att dem blir "vänner" ?
 
Sv: Vänja Hund vid Katt. HJÄLP !

Varför har man en hund på 6år och inte har den hemma och varför tar du hem den just nu? Var det speciellt smart att köpa en katt när du har hund?
 
Sv: Vänja Hund vid Katt. HJÄLP !

Varför har man en hund på 6år och inte har den hemma och varför tar du hem den just nu? Var det speciellt smart att köpa en katt när du har hund?

???????? :mad:

Det var väl knappast det TS frågade om ?

Ts..jag kan känna rent spontant att du har mycket jobb, spec en BC som gärna vallar o ställer och inte alls är van med katter som kanske flyr...låt inte hunden ställa katten utan bryt direkt och visa att katten hör till dig/er.
 
Sv: Vänja Hund vid Katt. HJÄLP !

Så länge katten har "skyddat boende" i en lättillgänglig hylla någonstans brukar det inte vara några större problem.

Gör tydligt klart för hunden att katten är fridlyst, och lämna dem inte själva ihop på ett tag.



Liten association:
Jag hade en bondkatt för länge sedan som kunde stirra ut varenda hund vi hade - hon satte sig råglodde på någon av dem när hon ville ha en uppvämd sovplats. Hunden reste sig alltid inom tio minuter och övergav sin plats till henne.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 062
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 418
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 074
Senast: Bexzor
·
Övr. Hund Sen jag flyttade ut på landet har jag blivit väldigt hundsugen igen. Det som hållit mig från att skaffa hund är att min katt inte klarar...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 153
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp