Bukefalos 28 år!

Vänja vid träns osv

Maris_

Trådstartare
Jag brukar hjälpa till lite med en tvåårig hingst. Han är tömkörd och sådär och det har gått bra. Han har varit lite rädd för selet, men så blev det bättre. Nu har han dock börjat krångla igen och är rädd både för tränset och selen. Har ni några bra tips? Jag antar att det bara är att träna och träna så att han vänjer sig, men finns det några bra knep? När vi satt på tränset så får han stå med det ett tag och då är han jätteduktig. Sist tog vi av det och skulle prova att sätta på det igen, men då visade han tydligt att det tänkte han inte gå med på. Jag tycker att han borde vänja sig mer och mer, men det kanske går upp och ner?

/ Maris
 
ja det går upp o ner :)
akta för bettet för dom e fortfarande mjuka i tänderna o gommen och fel bettsling förstör allt i munnen :crazy:
 
ja det e samma med små barn, tänderna stärks efter ett tag.
men dom e mjuka från början (inte gele aktiga ) men mjuka o känsliga :crazy:
 
Har jag? :confused:
Nej, jag har inget emot dig... varför skulle jag ha det?
Men jag tycker tydligen inte som du på 3 olika trådar.. :idea:
 
Haha, det kunde ju bli hur kul som helst... :rofl:
Du kunde t ex öppna dig för Humlan och få henne att bli en snäll och trevlig brunte.. :idea: :p
 
hahha ja :D men det brukar ta ett bra tag inte på en gg :) vet att mng inte tror på sånt men det gör jag för det funkar för mig ;) men det hade vart kul. vart bor du ngnstans?
 
Risken finns ju att hon skulle öppna dig på ett eller annat sätt... :crazy: men du är välkommen att prova... men läs först tråden "storhetsvansinne" under hantering.. :eek: :crazy:
Bor utanför Arboga..
 
Jag bytte bett till min tvååring när han blev så. Han var jättesnäll de första veckorna och sen började han bli lite bråkig när jag skulle tränsa. Då köpte jag mig ett lite smalare bett och ett sånt svart som rostar. Efter det har jag en drömhäst att hantera och tränsningen är inga problem. Sicken skillnad det gjorde.
 
Jag ska föreslå det med att byta bett till ägaren! Fast på något vis verkade det som om det var själva tränset han tyckte var obehagligt, men det kan ju iofs bero på om han knippar ihop det med bettet. Det är inga problem alls att sätta på honom grimman, så jag förstår inte varför tränset ska vara så väldigt läskigt... Men det är väl så, han är ju häst och jag människa. :)

/ Maris
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 615
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 163
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 229
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 597
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp