Bukefalos 28 år!

Värdena i detta hö

cactuspower

Trådstartare
Vad tycker ni om dom ?

torrsubstans 84%
Smältbart råprotoin 50
Energifode 8,1 MJ/kg foder
Kalcium 2,5
Fosfor 1,9
Magnesium 1,1
Kalium 14,8


Värderna är i g/kg foder

Kostar 1,70 kr/kg


Funderar på att ge min häst hö på em/kvällen och bara ha fri tillgång till henne på dagarna eftersom hennes mage inte verkar må bra när hon står på bara hösilage.

Vet inte riktigt exakt vad hösilaget innehåller (hon får fri tillgång i hage + ca 6 kg inne) men det är bra ts i detta och ska tydligen vara mycket protein i detta också.


Under en tid hade vi bara hösilage dagtid och så gav jag torrhö
(okända värden i höet också) em/kväll och hennes mage verkade stabilisera sig då.

Hon får även 1,5 kg kornkross, 1 kåsa betfor (torr, strimlad),
2 dl kli, vitlökspulver/granulat, ½ dl linfrö, 1 dl foderjäst också.

Hon är ett hbl 163 cm kraftig, vet inte hur mkt hon kan väga?
600-650 kg kanske ? :confused: är hur som helst lite rund för dagen men det beror nog mest på att hon inte rids just nu. Har stått minst
1½ snart 2 månader tror jag det blir..
 
Sv: Värdena i detta hö

Om du delar smrp med mj så ser du kvoten. Det är bra. Blir ju nästan 6,2. Orkar inte räkna i hop allt du skrivit men varför ger du så mycket som 1.5 kg korn? Är hon redan kraftig så kan du ju minska. Du ger 3 saker som är bra för magen. Vetekli, linfrö och foderjäst. Varför? Behöver du ge det eller? Vitlök skulle jag ta bort. Det är ju inte bra för magen.
En häst som står behöver inte så mycket mer i kvot än vad höet ger eg.
 
Sv: Värdena i detta hö

Fast jag tvivlar på att hon får i sig allt kraftfoder.. hon brukar skvätta ut en hel del när hon ska äta eftersom hon stör sig på det mesta i sin omgivning när hon äter (kraftfodret), hon är väldigt tjurig i samband med utfodringen nämligen.

Jag ger henne det mest för att hon ska få "något" alls. Våra hästar får nämligen kraftfoder morgon, middag och kväll och så dräller hon ju ut en del som sagt..
 
Sv: Värdena i detta hö

Det är ett toppenhö.
Om det bara har en god hygienisk kvalitet så är det också mycket prisvärt.

Men varför ger du betfor och linfrö till en häst som är lös i magen?
Det gör ju bara saken värre.

Du kan nog nöja dig med att ge silage på dagen och hö på natten samt något välanpassat mineralfoder till det.
Och stryka resten ur foderstaten så blir det nog bra.
 
Sv: Värdena i detta hö

Det låter bra, verkar vara bra hygiensik kvalité på det också så jag ska försöka få kontakt i personen som såld det igen då och åka dit och köpa. :)

Anledningen till att jag ger betfor och linfrö är för att alla säger olika hela tiden. Jag kan ju visserligen pröva med att sluta med det ett tag för att se om det blir bättre. Dock säger vissa att betfor (och även linfrö) är bra och har välgörande egenskaper för hästens mage.

Se bara på gejsa som svarade på mitt inlägg ovan "Du ger 3 saker som är bra för magen. Vetekli, linfrö och foderjäst".

Det är ju jätte svårt och säga vem som har rätt och vem som har fel och vem man ska lita på..
 
Sv: Värdena i detta hö

Men jag menade varför du gav 3 saker. Det borde räcka med en sak som är bra för magen. Har din häst diarre?
 
Sv: Värdena i detta hö

Betfor är bra för att hålla magen igång, men vad jag hört så har det en lätt laxerande effekt. och det kanske inte är det man vill med en häst som redan är lös.
 
Sv: Värdena i detta hö

Ok, då ska jag testa och ta ett uppehåll med betforen ett tag då så får vi se om det har någon effekt.
 
Sv: Värdena i detta hö

Jag vill ju att hon ska bli bättre i magen.. men som det ser ut verkar det till största delen bero på hösilaget.

Nej, hon har inte diarre. Är bara lös i magen.
 
Sv: Värdena i detta hö

Men du kan ju få hästen lös i magen åtminstonde få igång magen mer av både vetekli, betfor och linfrön. Har du en häst som är lös i magen skulle du nog ta bort alltihop och vänta och se. Morötter ger du det? Det är också lösgörande. Korn är bra iaf. Hösilage kan en del hästar bli lösa i magen av. Har just nu 2 hästar som är dåliga.
 
Sv: Värdena i detta hö

Fast jag har inte gett kli under någon längre tid. En vecka kanske ?
Då när jag tillfälligt bytte ut hösilaget mot torr hö på kvällen tyckte jag ändå att det blev bättre och då gav jag ändå linfrö, betfor o kli samtidigt.

Men om jag får hem det där höet jag la ut analys på så ska foderstaten göras om. Då blir det bara torrhö em/kväll och hösilage ute. Hon har börjat ridas lite lätt nu också..
 
Sv: Värdena i detta hö

Om du tycker att hästen blev bättre när du bytte ut till torrt hö. Så skulle du nog byta ut allt till torrt hö direkt. Då är det ju det som gör att hästen är lös. Hösilaget!
 
Sv: Värdena i detta hö

Jo det är sant... Eftersom jag själv inte är så duktig på just om det var bra analys på höet var det främst detta jag ville ha råd om. Men eftersom samtliga som kommenterad värdena verkar tycka att det var bra värden och bra pris på det och säljaren har även påstått att det ska vara bra kvalité på det och ett fint hö, så ska jag nog satsa på det! :)

Det troliga blir att jag ringer dit i morgon. :) Ska bara räkna på hur mycket som blir aktuellt att köpa också i så fall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 167
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 637
Senast: Jiovedi
·
Träning Lägger till en bild för orkar inte förklara hur hon ser ut 😳👌 Jag trodde att jag hade en bättre bild men jag har tydligen raderat den...
2
Svar
20
· Visningar
2 656
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 180
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp