Bukefalos 28 år!

Värdesatser och sakpåståenden? [plugghjälp!]

DeadSerious

Trådstartare
Håller på med en uppgift som handlar om semantik, där den ena delen handlar om värdesatser och sakpåståenden. Jag är helt med på alla frågor utom en del av G-frågan :p

Frågan lyder såhär:
Vad menas med värdesats respektive sak- eller faktapåstående? Vad har de gemensamt och vad skiljer dem åt? Exemplifiera! Vilka typer av värdesatser och sak- eller faktapåståenden finns det?

Känns som en enkel fråga ställd på ett enkelt sätt, så jag reflekterade inte speciellt över den först. Nu inser jag dock att det inte står någonting varken i boken eller i någon annan information som tillhör kursen om att det finns olika typer av sakpåståenden och värdesatser, inte ens google kan hjälpa mig (:eek:) och jag kan själv inte komma på vad som menas.

Hjälp? :D
 
Sv: Värdesatser och sakpåståenden? [plugghjälp!]

Har du letat efter teoretiska och ateoretiska satser?
Det är vad jag spontant tror att din lärare syftar på, men jag är inte hemma hos mina böcker så jag kan inte kontrollera saken :p
 
Sv: Värdesatser och sakpåståenden? [plugghjälp!]

Det är inte möjligtvis en gymnasie-filosofi-kurs?

Jag känner igen det där väldigt från filosofi A på gymnasiet nämligen.
Ett värdepåstående ska då vara just en värdering, något som egentligen inte går att bevisa, medan ett sakpåstående är något som blir eller inte blir ett faktum.

T ex sakpåstående: Det är 20 grader ute. Detta går att kontrollera med hjälp av en temperaturmätare; antingen är det 20 grader och då stämmer påståendet, eller så är det inte det och då stämmer det inte.

Värdepåstående handlar vad jag vill minnas mer om åsikter eller värderingar utan något egentligen rätt eller fel, t ex "det är fult med gråa byxor".

Kan det vara något sådant de är ute efter?
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 856
Senast: Enya
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 504
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 807
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 237
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp