"Värk" höger sida

M

Magrinette

Jag är gravid i v 19+5 men första barnet och har senaste veckan fått en konstig stickande värk på höger sida precis under revbenen.

Oftast försvinner det när jag sträckt på mig en stund. Det är alltid på höger sida aldrig på vänster.

Någon som känner igen det eller haft något liknande?
 
Sv: "Värk" höger sida

Tillägg; det är i stort sett bara när jag sitter, jag har sittande jobb vid dator.
 
Sv: "Värk" höger sida

På magen eller ryggen?

Tydligen vanligt att få smärta under revbenen på högersidan. kan det ha något med gallsten att göra? Själv fick jag problem med njuren (dock i slutet av grav), också på högersidan. Har också hört att det är vanligt att det gör ondast när man sitter (var även så för mig med njuren).

Hör med din BM om vad det kan vara och hur du kan få hjälp.

//Julia
 
Sv: "Värk" höger sida

Det är lite runt om typ. Svårt att förklara. Men det är liksom inte hela tiden, sitter jag rakryggad så är det oftast inga problem.
 
Sv: "Värk" höger sida

Lite off topic men jag måste bara berätta..

Har just legat fyra dagar på förlossningsavdelningen på sjukhuset där jag planerar att föda om tre månader. Blev inlagd där på grund av fruktansvärda smärtor i magen som dock inte hörde till livmodern. Efter några timmar satte sig smärtan till höger och läkarna diskuterade vad det kunde vara. Gallblåsan? Njurarna? Blindtarmen?

Blev efter mååånga timmar skickad på UL av dessa organ och PANG, när jag ligger där så slår det mig att du hade problem med njuren och plötsligt blir jag ännu mer matt i kroppen än jag redan var. Såg framför mig hur jag skulle gå med denna smärta i 13-14 veckor till. :D Hade ju läst hur ont du hade.

Nu släppte min smärta, det var förmodligen in inflamation i blindtarmen men paniken när jag tänkte att det aldrig skulle gå över... Inte roligt. :p
 
Sv: "Värk" höger sida

Kan säkert vara levern som det gör ont i. Att det blir tryck från bebisen den börjar ju bli ganska så stor nu. Gallan tycker jag ganska många verkar ha problem med under graviditeten.
 
Sv: "Värk" höger sida

Det var en sjuk smärta! Gjorde jätteont och var värst när jag satt eller låg ner. Om jag (eller någon annan) dunkade med kanten av handen på ryggen över njuren gjorde det jätteont!

Smärtan är svår att förklara... den påverkade mig mycket, både andning och värme i kroppen. Ont gjorde det!!

Har du ont?
 
Sv: "Värk" höger sida

Det är lite runt om typ. Svårt att förklara. Men det är liksom inte hela tiden, sitter jag rakryggad så är det oftast inga problem.

Säger som en del andra, det kan vara njuren. Kan vara svårt att precisera var den smärtan kommer ifrån, men om du ber nån att "knacka" dig (försiktigt!) på ryggen där höger njure sitter så lovar jag att du märker om det är där det gör ont...

Om det är njuren kan det hjälpa att stå på alla fyra och liksom gunga fram och tillbaka. Även massera/gnugga försiktigt på ryggen över njuren. Värme ska oxå vara bra. Det var tips jag fick från läkaren på gyn-jouren.

Hoppas det går över!
 
Sv: "Värk" höger sida

Ja jag har jätte ont på högersida "under" revbenen, jag sover jättedåligt och mår illa igen :(

Ont i huvudet, ryggvärk, halsbränna från helvettet och en jäkla massa förvärkar ... URK
 
Sv: "Värk" höger sida

svarar alla:

Nu i morse stack det till lite även på vänster sida, men det som känns lustigt är att det är bara på jobb jag har ont. När jag är på väg hem så släpper värken och sen känner jag ingenting under resten av kvällen när jag är hemma eller i stallet.

Nu på morgonen sitter det mer mellan revbenen mitt fram så att säga. Ska ringa BM nu på morgonen och höra mig för vad det kan vara för nåt.
 
Sv: "Värk" höger sida

Jag har haft precis samma sak, har ringt BM massvis med ggr men dom har försäkrat mig om att det inte är någon fara. Hon sa att det kunde vara magmusklerna som började tänja ut sig och gjorde ont, eller bebisen som låg och tryckte på.
Hur som helst så hade jag precis samma symtom som dig, värken kom när jag satt och jobbade vid datorn och det enda som hjälpte var att lägga sig ner och sträcka ut sig. Till slut gjorde det ont att stäcka på sig och värken försvann inte ens om jag vilade,

Så en dag när jag satt på jobbet och väntade på att värken skulle komma som den alltid gör. Så gjorde den inte det. Helt plötsligt var den borta:bump: Bebisen måste ha flyttat på sig och efter det har jag sluppit ha ont.

Så ha förtröstan och håll tummarna att bebis behagar flytta på sig snart.
 
Sv: "Värk" höger sida

Oh vad skönt att höra!!

Jag sitter och försöker komma fram till BM nu, de har tel.tid mellan 8.15 och 9.15 men inget kösystem tydligen. De säger bara att det är många som ringer och att jag ska ringa igen senare sen läggs det på.

Det har kommit den senaste 1,5 veckan och det är ungefär under den tiden som vår lilleman har börjat göra ordentligt väsen av sig där inne.

Då kanske lilleman kan vara så snäll och akta sig någon centimeter. :)
 
Sv: "Värk" höger sida

Nu har min BM ringt upp mig, hon lugnade mig och sa att det kan vara lilleman som ligger och trycker konstigt på en nerv eller sa.

Gallsten kunde det vara också men hon trodde inte det på mig, även om det är det så gör dom inget åt det om det inte blir väldigt akuta smärtor.

Idag har det suttit mellan revbenen och eftersom jag tidigare haft magkatarr så kan det vara en släng av det med. Men var det en ihållande smärta så skulle jag ringa igen.

Nu har det flyttat sig lite ut mot sidan men det är kanske dags att byta sittställning igen...
 
Sv: "Värk" höger sida

Om det är gallan ( syra ) som spökar så kan vanliga receptfria novaluzid hjälpa lite :)

Har du halsbränna också ?
 
Sv: "Värk" höger sida

Nä det har jag inte...

Min BM rekommenderade Losec Mups, det har suttit mellan revbenen hela dagen men nu sitter det bak i ryggen igen.

Gör inte ont när jag knackar eller trycker och försvinner direkt när jag reser mig upp typ.
 
Sv: "Värk" höger sida

Losec är dyrast och det är samma sak som omeprazol, men jag har känt bättre effekt med Novaluzid än omeprazol ..
 
Sv: "Värk" höger sida

Tänkte uppdatera lite nu.

Jag sjukskrev mig torsdag + fredag (på onsdag kväll hade jag så ont att jag knappt kunde gå)

Låg hela torsdagen och fredagen och vilade upp mig. På lördagen var vi på ett 3D ultraljud och allt såg fint ut.

Har inte känt någonting varken lördag eller söndag, men idag när jag är tillbaka i min kontorsstol så kommer det igen. :(

Hade suttit i 1,5 timme sen kom värken. Provade att stå upp och jobba lite men det hjälpte inte. Nu sitter jag med en kofta runt midjan för att se om värme hjälper, vetekudde ska inhandlas.

BM i lördags sa att jag troligen har mer smärta att utstå då jag är väldigt smal och allt ska få plats, kändes upplyftande...

Huvudet vill inte alls hänga med när man har ont... :(
 
Sv: "Värk" höger sida

Uscha stackare.

Jag fick samma "dom" från min BM, är man smalare så trycker det mer på alla organ och tja det är bara att härda ut.

Mig håller dom dock under strikt kontroll, gör dom samma med dig ?
 
Sv: "Värk" höger sida

Vet inte riktigt om dom har koll, känns inte så. Det var inte min vanliga BM som sa att jag skulle få mer ont utan hon som gjorde 3D ultraljudet, vi bokade ett sådant privat.

Men ska till min BM nu i skiftet mars/april så får se vad dom säger om det då. Skulle det bli helt överjäkligt så ska jag få en tidigare tid. Annars är det det rutinbesöket i v 25-26 som är nästa.

Fast jag trodde man träffade BM oftare, har bara varit där på inskrivningen i v 12. Men det kommer väl nu kan jag tänka mig.

Nu vaknade minsann lillkillen i magen också kände jag :D

En annan fråga i annat ämne, vad görs på de rutinbesöken mer än stick i fingret? Gör det undersökningar och så?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 128
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
505
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 762
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej! Har under senaste veckan upptäckt stora hål i gödselstacken, som att någon grävt gångar. Har inte brytt mig nämnvärt utan bara...
Svar
12
· Visningar
1 408
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp