Värk i käken, vad göra?

Enya

Trådstartare
Lite bakgrundsinfo:

Under 2007 började jag få en fruktansvärd smärta i käken, mest koncentrerad till vänster sida. Efter mycket om och men lyckades jag ett år senare faktiskt söka vård hos tandläkare som skickade remiss till käkkirurg och som lagade de hål jag hade. Jag har inte haft hål sedan 2008, men känt av värken i käken vid flera tillfällen efter det, dock inte under en längre tid och inte så intensivt.

Jag undersöktes grundligt av käkkirurgen och vi insåg att under tiden jag haft så ont så hade min käke förändrats. Från fullständigt normal och fint bett till öppet bett där endast de sista tänderna i tandraderna tog emot när jag bet ihop, det blev tal om operation och tandställning, men endast om käken inte förändrades mer.

Under utredningen av käken fick jag utskrivet Tramadol mot smärtan, för ont hade jag. Inget annat kunde göras. Sedan försvann smärtan och käken verkade inte ändras mer.

Nu känner jag samma smärta igen. Det börjar smygande och ökar på. Blir värre när jag anstränger mig och lugnar sig lite när jag inte anstränger mig. Jag proppar i mig värktabletter och jag känner igen mig i känslan under 2007 och 2008 när jag hade så ont. Jag har än så länge inte ont varje dag, men jag börja tycka att det är mer och mer ofta nu, från någon gång om året till en gång i månaden och nu flera gånger i månaden några dagar per gång. Jag har inte haft lika ont som under 2007, förrän i dag, i dag var det fruktansvärt. Det började sent i går kväll/natt och har smygit sig värre och värre i dag, för att efter en promenad till affären och hem igen vara så smärtsamt att jag knappt kunde låta bli att stortjuta inför barnen medan jag intensivt rotade efter värktabletterna jag nyss köpte.

Men vad ska jag egentligen göra åt det? Man gör ju inget under tiden käken förändras och jag känner att den har gjort det, mellanrummet mellan käkarna har förändrats, men jag kan ju inte gå med ett ansikte som missbildar sig så själv? De hittar ingen orsak till varför käken förändras men de tror att värken är nervvärk som kommer sig av att käken trycker på någon nerv eller liknande. Det är min teori också, men man måste ju göra något för att förhindra att käken ändras? Tänk om den fortsätter ändra sig hela livet?

Just nu känner jag mig olycklig, smärtpåverkad, gnällig och hemskt rädd för dels smärtan och dels för att jag inte vet hur jag ska lösa det här. Någon har upplevt något liknande, någon som vet någon som vet någon som kan känna igen sig?????
 
Gå till tandläkaren. På sju år kan ju käken ha förändrats så mycket att det nu är dags att göra nått åt det. Kan också vara en tand som du har hål i som gör ont för att inflammationen har gått ner i käkbenet.
 
Någon tand är det inte. Jag går hos tandläkare en gång om året och hos tandsköterska en gång om året, just för att jag vill ha koll så att inget händer i "tysthet". Han är mycket noga med att kolla alla tänder, lagningar och röntgenbilder så inget konstigt finns, så jag tror inte på någon tand.

Smärtan känns precis som de gjorde förut och då gjordes grundliga undersökningar av mina tänder för att vara säker på att något där inte orsakade smärtan.

Så nej, det är verkligen inget tandrelaterat.

Förra gången sa de att de inte kunde operera så läge käken förändrades, men VAD kan man göra då för att få den att sluta förändras? För ja, jag känner ju att den har förändrats mer nu igen.

Vilket skit :cry: Det känns så dumt att dra igång något igen, för det blir på ett helt nytt ställe denna gången, och bara få veta att jag får vänta och vänta. :(
 
Förra gången sa de att de inte kunde operera så läge käken förändrades, men VAD kan man göra då för att få den att sluta förändras? För ja, jag känner ju att den har förändrats mer nu igen.

Vilket skit :cry: Det känns så dumt att dra igång något igen, för det blir på ett helt nytt ställe denna gången, och bara få veta att jag får vänta och vänta. :(

Det vet du ju inte om det är det svar du kommer få idag och av en ny vårdgivare. Och den nya vårdgivaren har kanske förstånd att ge dig rätt typ av smärtlindring till att börja med. Jag tycker absolut att du ska söka igen, men nu i det landsting du idag tillhör.
 
Någon tand är det inte. Jag går hos tandläkare en gång om året och hos tandsköterska en gång om året, just för att jag vill ha koll så att inget händer i "tysthet". Han är mycket noga med att kolla alla tänder, lagningar och röntgenbilder så inget konstigt finns, så jag tror inte på någon tand.

Smärtan känns precis som de gjorde förut och då gjordes grundliga undersökningar av mina tänder för att vara säker på att något där inte orsakade smärtan.

Så nej, det är verkligen inget tandrelaterat.

Förra gången sa de att de inte kunde operera så läge käken förändrades, men VAD kan man göra då för att få den att sluta förändras? För ja, jag känner ju att den har förändrats mer nu igen.

Vilket skit :cry: Det känns så dumt att dra igång något igen, för det blir på ett helt nytt ställe denna gången, och bara få veta att jag får vänta och vänta. :(
Min man drog ut en tand för några veckor sedan.

Han hade rotfyllt den en gång redan. Enligt röntgenplåten så kunde man chansa och rotfylla igen.

Nu hade min man ingen lust att betala 10 000 för det så han sa "Dra ut den".
Det tog 1,5 timme att dra ut tandeländet. Roten var så lång och infektionen hade gått så långt ner i roten så det hade aldrig blivit bra utan det hade kommit tillbaka förr eller senare.

Detta syntes dock inte på röntgen utan upptäcktes först när tanden drogs ut.

Så alla problem syns inte på röntgen. Kan det vara något sådant?
 
Min man drog ut en tand för några veckor sedan.

Han hade rotfyllt den en gång redan. Enligt röntgenplåten så kunde man chansa och rotfylla igen.

Nu hade min man ingen lust att betala 10 000 för det så han sa "Dra ut den".
Det tog 1,5 timme att dra ut tandeländet. Roten var så lång och infektionen hade gått så långt ner i roten så det hade aldrig blivit bra utan det hade kommit tillbaka förr eller senare.

Detta syntes dock inte på röntgen utan upptäcktes först när tanden drogs ut.

Så alla problem syns inte på röntgen. Kan det vara något sådant?
Med största sannolikhet är det itne samma hos mig. I så fall skullej ag haft samma från och till i 7 år och i båda käkarna samt på båda sidorna, för värken är inte koncentrerad till ett ställe enbart utan hoppar runt, dock är vänster sida mest påverkad. Precis som vänster öra också är, som jag har ont i i bland utan anledning, och på käkröntgen syntes ett litet typ glapp eller liknande på den sidans käkled också. Det har inte funnits tidigare utan kom då under 2007 troligen.

Smärtan jag har är exakt som då också. Precis som jag känner igen en öroninflammation när jag får en, precis som jag känner igen migränvärk när det är på gång och precis som jag känner igen detta, det är därför jag är så envis faktiskt. Jag var det då också, så många var övertygade om att det var tandlrelaterat, tandläkarna också, tills de faktiskt insåg att jag hade rätt och tänderna var det inga fel på. Jag är inte trycköm, kan äta och dricka både kallt och varmt utan problem och har inte ont på ett och samma ställe heller. Värken sprider sig mot örat och upp mot näsan och vidare till pannan. Jag har haft ordentlig tandvärk tidigare och det har inte känts så hemskt som detta kändes. När det var som värst överdoserade jag 4-5 värktabletter upp till 8 gånger per dygn (t.ex paracetamol tog jag dygnsdosen 8 gånger per dygn+ plus flera olika receptfria värktabletter som också överdoserades rejält), allt för att dämpa värken, vilket lyckades, till överlevnadsbar nivå. Jag är tandläkarrädd och vågade inte gå dit och jag var desperat och alldeles redo för en snara i stallet till slut. Jag tog den mängden i tre dygn i sträck, sedan var jag så yr och liksom borta att jag var tvungen att ta nästan inget i två dygn och nyktrade till, och kunde göra om det igen i tre dygn i taget. Så desperat var jag alltså.

Jag är inte där ännu, men har i dag tagit Ipren och Alvedon regelbundet. I kväll bytte jag ut Ipren mot Treo, trots att jag inte tål det, men med astmamedicin så går det bra, och Treo hjälper längre åt gången. Nu värker käkleden och pannan bara och det överlever jag och jag gissar att allt är borta i morgon, så som det brukar vara.

Men det skrämmer mig att mitt öppna bett blivit mer öppet och att överbettet jag också fick då har blivit större. Det SKA ju liksom inte förändras utan anledning! :cry:
 
Det vet du ju inte om det är det svar du kommer få idag och av en ny vårdgivare. Och den nya vårdgivaren har kanske förstånd att ge dig rätt typ av smärtlindring till att börja med. Jag tycker absolut att du ska söka igen, men nu i det landsting du idag tillhör.
Nej jag vet ju inte, tyvärr. Eller kanske är det tur att jag inte vet, jag blir då kanske överraskad.

Jag får antagligen gå genom min tandläkare och han är i Skåne och jag byter inte. Jag får be honom om en remiss i alla fall. Jag ska ringa och avboka min tid där, får be att få prata med honom då och ta upp detta.

Är inte Tramadol rätt? Det funkade bra tidigare och för en månad sedan när värken inte gick över med Ipren och Alvedon så tog jag en Tramadol jag fått av mamma för ett tag sedan och då släppte det mesta, efter ett antal timmar tog jag en till och dagen efter underhöll jag med Ipren och Alvedon, och så hade jag liksom inte ont mer, värken försvann lika lätt som den kom. Dock vet jag att Tramadol är aja baja eftersom jag har epilepsi, som dessutom inte är stabil ännu, men jag vet inte annars vad som skulle funka med den sjukdomen. :(

Jag vet ju att du har rätt, jag är inte dummare än att jag förstår att jag ska söka igen, men jag är rädd för att göra det.:cry::cry: Jag hade hoppats att någon här känner igen sig eller vet någon som haft lika och som kunde svara på vad man gör för att få käken att inte ändra på sig. Du vet, hoppet om att någon kan ge ett positivt svar så jag slipper det där skrämmande och hemska tandläkar- och käkkirurgsbesöken och den där väntan som var så jobbig.
 
Kan det vara en visdomstand som orsakar smärtan?
Hur som helst lär du inte få bättre hjälp på buke än hos tandläkaren.
 
Bara en allmän undran, men du har aldrig blivit skickad till öron/näsa/hals tex?

Eller är man helt säker på att käken är problemet?
 
Jag har också problem med käken. Det är inte tänderna, även om de sitter på samma plats som där värken är. Mitt fall är kopplat till stress.

Jag går till tandläkare och sen går jag på akupunktur. Det hjälper för mig. En timmes behandling med nålar och farbrorn underbara massage av min nacke. De lugnar ned min lite oroliga själ för tillfället.
Jag säger inte att du ska göra så själv, men stress och ont i nacke och eller ont i käkar kan höra ihop.
Ofta biter man ihop väldigt hårt. En kompis sa till mig; lär dig hålla reda på din tunga. Var är den? Oftast väldigt hårt tryckt upp mot gommen, i stället för avslappnat i mitten.

Lycka till.
 
Bara en kort reflektion.

Du är på ett nytt ställe nu. Nytt landsting, andra läkare.
Sök vård och se vad det hittar, de där nya läkarna. Dessutom har det gått ett antal år. Diagnostik går framåt, nya rön kommer fram.

Sök vård. Sluta fundera så mycket. Du relaterar ju till det som gällde för ett rejält antal år sedan.
Kanske finns nya besked och nya behandlingar nu. :banana:
 
Nej jag vet ju inte, tyvärr. Eller kanske är det tur att jag inte vet, jag blir då kanske överraskad.

Jag får antagligen gå genom min tandläkare och han är i Skåne och jag byter inte. Jag får be honom om en remiss i alla fall. Jag ska ringa och avboka min tid där, får be att få prata med honom då och ta upp detta.

Är inte Tramadol rätt? Det funkade bra tidigare och för en månad sedan när värken inte gick över med Ipren och Alvedon så tog jag en Tramadol jag fått av mamma för ett tag sedan och då släppte det mesta, efter ett antal timmar tog jag en till och dagen efter underhöll jag med Ipren och Alvedon, och så hade jag liksom inte ont mer, värken försvann lika lätt som den kom. Dock vet jag att Tramadol är aja baja eftersom jag har epilepsi, som dessutom inte är stabil ännu, men jag vet inte annars vad som skulle funka med den sjukdomen. :(

Jag vet ju att du har rätt, jag är inte dummare än att jag förstår att jag ska söka igen, men jag är rädd för att göra det.:cry::cry: Jag hade hoppats att någon här känner igen sig eller vet någon som haft lika och som kunde svara på vad man gör för att få käken att inte ändra på sig. Du vet, hoppet om att någon kan ge ett positivt svar så jag slipper det där skrämmande och hemska tandläkar- och käkkirurgsbesöken och den där väntan som var så jobbig.

Ja, det var din epilepsi jag tänkte på. Viss epilepsimedicin är också smärtlindrande vid neurologisk smärta, jag tänkte mer i de banorna. Varför får du tramadol?
 
Ja, det var din epilepsi jag tänkte på. Viss epilepsimedicin är också smärtlindrande vid neurologisk smärta, jag tänkte mer i de banorna. Varför får du tramadol?
Jag vet inte om de är så positiva till att ändra på medicineringen eftersom det har ställt till det för mig vid varje förändring som gjorts i den.

Tramadol fick jag tre tabletter av mamma just eftersom jag fick ont i käken. En tog jag då och de andra två sparade jag till förra gången jag hade ont då jag tog två, så jag har inga kvar (tyvärr för de hjälpte betydligt bättre än de receptfria alternativen).

Tramadol av käkkirurgen fick jag då jag inte tål Citodon. Jag hade inte fått min epilepsidiagnos när jag fick det utskrivet.
 
Bara en kort reflektion.

Du är på ett nytt ställe nu. Nytt landsting, andra läkare.
Sök vård och se vad det hittar, de där nya läkarna. Dessutom har det gått ett antal år. Diagnostik går framåt, nya rön kommer fram.

Sök vård. Sluta fundera så mycket. Du relaterar ju till det som gällde för ett rejält antal år sedan.
Kanske finns nya besked och nya behandlingar nu. :banana:
Åh, varför ska du ha så rätt för? :( :)
 
Jag har också problem med käken. Det är inte tänderna, även om de sitter på samma plats som där värken är. Mitt fall är kopplat till stress.

Jag går till tandläkare och sen går jag på akupunktur. Det hjälper för mig. En timmes behandling med nålar och farbrorn underbara massage av min nacke. De lugnar ned min lite oroliga själ för tillfället.
Jag säger inte att du ska göra så själv, men stress och ont i nacke och eller ont i käkar kan höra ihop.
Ofta biter man ihop väldigt hårt. En kompis sa till mig; lär dig hålla reda på din tunga. Var är den? Oftast väldigt hårt tryckt upp mot gommen, i stället för avslappnat i mitten.

Lycka till.
Stress misstänkte de också först så jag har gått igenom undersökningar om just var jag har tungan, hur jag biter och allt sådant, jag gör inget konstigt och de fann ingen orsak till varken smärtan eller käkförändringen där.

Jag skulle verkligen behöva massage av min nacke, jag är spänd där, även axlarna. Jag känner av det mer nu när jag har ont eftersom just den här smärtan stressar resten av kroppen också.

Vad bra att det hjälper mot din värk i käken. Skulle akupuntur hjälpa mot nervsmärta? Det vore en grej att testa kanske! :)
 
Bara en allmän undran, men du har aldrig blivit skickad till öron/näsa/hals tex?

Eller är man helt säker på att käken är problemet?
Nej, där har jag bara hamnat pga min hörselskada och mina öroninflammation där jag har kroniska besvär och dagligen tar Rinexin. Annars får jag vätska i hörselgångarna som trycker sönder trumhinnorna om det inte blir behandlat. Men mitt sämsta öra är på samma sida som där jag har mest värk och på samma sida som ögat jag har sämst syn på.... Jag funderade för flera år sedan på om ögat, örat, käken och min epilepsi faktiskt har något gemensamt, men ingen ville kolla upp det. Det skulle inte förvåna mig om det finns något som orsakar alla problemen, men svårigheterna är ju att få läkarna att tänka i de banorna utan att envist bara koncentrera sig på en av sakerna.

Hade jag inte tagit Rinexin hade jag nog haft öroninflammation 4 gånger i år än så länge, senast för en vecka sedan hade jag ont i örat, men värken försvann precis innan den gick över till öroninflamationont igen, så jag har sluppit öroninflammation.

Varför undrar du om jag fått gå dit? Har du nån tanke?

Käken är ju problemet på så vis att det finns en förändring, ganska stor sådan i mitt bett, så något har fått käken att ändra på sig när jag var 27-28 r gammal och färdigvuxen. Smärtan vet de ju inte, men de tror det beror på nerverna i/runt käken, men som sagt, de koncentrerar ju sig enbart på det var och en läkare gör så de tror inte på något samband egentligen.
 
Kan det vara en visdomstand som orsakar smärtan?
Hur som helst lär du inte få bättre hjälp på buke än hos tandläkaren.
Jag har inga visdomständer sedan 20011 :) De opererades ut som en förberedlese till operationen av käken som var planerad men aldrig utfördes eftersom jag inte ville genomgå tandställningsutredning eftersom det kostade många tusenlappar som jag fått betala om hon som gjorde den kommit fram till att det inte var sjukdomsorsakad (som käkkirurgerna ansåg att det var och därmed skulle operation och tandställning inte kosta mig något).
 
Nej jag vet. Men jag kände att en nog inte skulle vara så hemskt så det var därför jag fick tre av mamma. Och den hjälpte genast.

Ipren och Alvedon hjälper inte på samma vis. Det dämpar värken lite, men tar inte bort den så som Tramadol gjorde. Jag har dock i dag bara tagit värktabletter i morse och har mest ont i pannan och käkleden nu. Antar att jag inte har ont alls i kväll. Tills nästa gång det kommer.

Vilket mög ändå!
 
Nej, där har jag bara hamnat pga min hörselskada och mina öroninflammation där jag har kroniska besvär och dagligen tar Rinexin. Annars får jag vätska i hörselgångarna som trycker sönder trumhinnorna om det inte blir behandlat. Men mitt sämsta öra är på samma sida som där jag har mest värk och på samma sida som ögat jag har sämst syn på.... Jag funderade för flera år sedan på om ögat, örat, käken och min epilepsi faktiskt har något gemensamt, men ingen ville kolla upp det. Det skulle inte förvåna mig om det finns något som orsakar alla problemen, men svårigheterna är ju att få läkarna att tänka i de banorna utan att envist bara koncentrera sig på en av sakerna.

Hade jag inte tagit Rinexin hade jag nog haft öroninflammation 4 gånger i år än så länge, senast för en vecka sedan hade jag ont i örat, men värken försvann precis innan den gick över till öroninflamationont igen, så jag har sluppit öroninflammation.

Varför undrar du om jag fått gå dit? Har du nån tanke?

Käken är ju problemet på så vis att det finns en förändring, ganska stor sådan i mitt bett, så något har fått käken att ändra på sig när jag var 27-28 r gammal och färdigvuxen. Smärtan vet de ju inte, men de tror det beror på nerverna i/runt käken, men som sagt, de koncentrerar ju sig enbart på det var och en läkare gör så de tror inte på något samband egentligen.

Jag bara undrande allmänt så att man inte missat andra saker som ev kunnat påverka, tex att käkarna kanske inte skulle vara problemet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 942
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Har under en period fått konstig värk eller som mindre kramp/spänningar i halsen, tungan, käken. Svårt att beskriva känslan, men började...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Marvin
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 873
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp