Värk i käken, vad göra?

Nej jag vet. Men jag kände att en nog inte skulle vara så hemskt så det var därför jag fick tre av mamma. Och den hjälpte genast.

Ipren och Alvedon hjälper inte på samma vis. Det dämpar värken lite, men tar inte bort den så som Tramadol gjorde. Jag har dock i dag bara tagit värktabletter i morse och har mest ont i pannan och käkleden nu. Antar att jag inte har ont alls i kväll. Tills nästa gång det kommer.

Vilket mög ändå!
Självklart hjälper det inte på samma sätt. Tramadol tillhör gruppen opiater o man kan bli beroende väldigt fort o de ger en inte så trevlig abstinens.
http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20010406000058
FASS texten anser jag vara vilseledande.
 
Självklart hjälper det inte på samma sätt. Tramadol tillhör gruppen opiater o man kan bli beroende väldigt fort o de ger en inte så trevlig abstinens.
http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20010406000058
FASS texten anser jag vara vilseledande.
Beroende eller abstinens är väl inte the issue r/t epilepsin, utan dess biverkningar som jag tror ligger i spektrat 'ovanliga' som ju är krampanfall. Då ska man veta att biverkningar utgår från biverkningdrapporter på människor som inte redan har epilepsi. Nu är jag inte tillräckligt påläst kanske men har man epilepsi och äter en sån här medicin så ökar rimligen risken enormt för att utlösa krampanfall.
 
Självklart hjälper det inte på samma sätt. Tramadol tillhör gruppen opiater o man kan bli beroende väldigt fort o de ger en inte så trevlig abstinens.
http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20010406000058
FASS texten anser jag vara vilseledande.
Jag vet att de inte hjälper på samma vis, jag menade att nu när jag tar Ipren och Alvedon så får jag intelika stor smärtlindring som av Tramadol. Det var p.g.a. den bättre effekten mot smärtan jag fick 3 Tramadoltabletter av mamma.

Jag har som sagt fått dem utskriva förut och har varken haft några biverkningar eller problem med beroende eller abstinens. Jag har tagit dem när jag haft ont och inte tagit dem när jag inte haft ont. Det enda jag känt av när jag tagit dem är att smärtan gått bort och ingen smärta har gjort att jag inte heller har tagit några fler tabletter så länge jag inte fått ont igen.
Punkt.
 
Jag hade svårt för att sova i natt och låg och funderade på det här med käken.

Lite irriterad kände jag mig, att det är så lätt att tro att det är tänderna och att jag har fel för mig. Det är just den här mistron som ju gör att jag delvis har svårt för att dra igång något igen. Men i natt tänkte jag att jag ska samla mod, prata med min tandläkare för att få en remiss till nåt ställe här och försöka envist stå på mig. Det finns ju redan en utredning gjord så mina journaler ska jag begära ut och ta med dit sedan. Det kanske kan få dem att lyssna bättre på mig (man gjorde inte det först förra gången).

Jag är tandläkarrädd och det blir väldigt lätt för mycket med en massa nya människor som ska röra mina tänder och som jag inte känner och vet om de är "snälla", det är en anledning till att jag drar mig för att dra igång något. Den som vill följa med och hålla handen kan anmäla sig till mig! :p

Det verkar vara på väg över för den här gången, värk i huvudet har jag kvar och det "kittlas" i ansiktet och spänner i örat, men värken i käken kan liksom bara anas då och då. Nästa gång blir det kanske värre. Men då ska jag förhoppningsvis ha fått i väg en remiss. Ska dessutom träffa min nya epilepsiläkare, men får avboka den tiden jag fått nästa vecka, men hoppas på en ny tid snart. Borde jag ta upp käkproblemet och smärtan med henne också?
 
@Enya min sambo hade liknande i ungefär ett halvår för 15 år sedan. Han sa att det var fruktansvärt. Han fick ta starka värktabletter och kunde knappt gå till skolan. Han blev utredd på längden och tvären och var även på öron-näs-halsmottagningen för koll men ingen hittade något men man trodde att det var en nerv som hamnat i kläm. Så småningom försvann det av sig själv.
 
@Enya min sambo hade liknande i ungefär ett halvår för 15 år sedan. Han sa att det var fruktansvärt. Han fick ta starka värktabletter och kunde knappt gå till skolan. Han blev utredd på längden och tvären och var även på öron-näs-halsmottagningen för koll men ingen hittade något men man trodde att det var en nerv som hamnat i kläm. Så småningom försvann det av sig själv.
Åh äntligen en som har haft liknande! Stackars din sambo! Det Är fruktansvärt, riktigt vidrigt. Det är en sådan smärta som stiger direkt åt skallen och gör mig desperat för att slippa den. Riktigt illa med andra ord.

Jag tror också på en nerv i kläm eftersom käken förändrats under den här tiden. Det tog tid att övertyga läkarna om det, men sedan tyckte även de att det kunde vara en förklaring till smärtan.

Upplevde din sambo att smärtan blev kraftigare av att anstränga sig, röra sig?
 
Åh äntligen en som har haft liknande! Stackars din sambo! Det Är fruktansvärt, riktigt vidrigt. Det är en sådan smärta som stiger direkt åt skallen och gör mig desperat för att slippa den. Riktigt illa med andra ord.

Jag tror också på en nerv i kläm eftersom käken förändrats under den här tiden. Det tog tid att övertyga läkarna om det, men sedan tyckte även de att det kunde vara en förklaring till smärtan.

Upplevde din sambo att smärtan blev kraftigare av att anstränga sig, röra sig?
Vet inte, jag ska fråga honom.
 
Självklart hjälper det inte på samma sätt. Tramadol tillhör gruppen opiater o man kan bli beroende väldigt fort

Nu kommer nyfikna jag då :angel:

Har ju haft tradolan i "en halv evighet" sen ländryggen hade en dejt med en baggskalle och om än jag numera sällan tar dem så åt jag ju maxdos på 4 tradolan (1+2 alvedon *4) dagligen under de första åren bara för att fungera, men aldrig någonsin har jag haft ett sug efter tabletterna eller fått nån typ av abstinens när jag inte tagit dem, fast jag har ju alltid hört och läst om hur beroendeframkallande de är men det måste ju bero en del på om man har en benägenhet för missbruk av något slag hur mottaglig man är för just beroendet, eller tänker jag fel?

Eftersom det enda de gör för mig är att ta bort smärtan och inget mer än så har jag ju alltså lite svårt att sätta mig in i och förstå varför någon tar dem om det inte finns en hemsk smärta att dämpa alltså, men som jag förstått det så får en del som ett rus/välbefinnande av något slag av dem, men hur kan det vara så olika vilken effekt de har på olika människor :confused:
 
Åh äntligen en som har haft liknande! Stackars din sambo! Det Är fruktansvärt, riktigt vidrigt. Det är en sådan smärta som stiger direkt åt skallen och gör mig desperat för att slippa den. Riktigt illa med andra ord.

Jag tror också på en nerv i kläm eftersom käken förändrats under den här tiden. Det tog tid att övertyga läkarna om det, men sedan tyckte även de att det kunde vara en förklaring till smärtan.

Upplevde din sambo att smärtan blev kraftigare av att anstränga sig, röra sig?

Nu har jag pratat med honom och han upplevde inte att smärtan blev värre av ansträngning, däremot blev det ofta värre på kvällarna.
 
Jag tycker verkligen att du ska försöka få en utredning som tar ett bättre helhetsgrepp om dina käkproblem. Och oavsett om roten till problemet sitter i käken eller någon annan stans behöver du få hjälp med alla kringproblem som på ett eller annat sätt kan ha samband med det (nacken et c). Jag tycker att du ska kontakta en bra sjukgymnast. Det behöver du ingen remiss för utan kan boka själv, och om det är en landstingsansluten sjukgymnast behöver det dels inte bli så dyrt, dels finns det högkostnadsskydd. Sjukgymnaster kan ha lite olika sätt att jobba, så ge inte upp om den första du går till inte funkar.
 
Nu har jag pratat med honom och han upplevde inte att smärtan blev värre av ansträngning, däremot blev det ofta värre på kvällarna.
Aha, ja det kan jag hålla med om!

Jag har inte ont i käken längre med huvudvärken sitter fortfarande i dygnet runt. Ska till EPläkaren den 28 oktober så då ska jag nämna för henne om käken. Har inte bokat av min tandläkartid ännu, men GAAAAH!!! jag hatar ju att ringa och drar mig för det.
 
Jag tycker verkligen att du ska försöka få en utredning som tar ett bättre helhetsgrepp om dina käkproblem. Och oavsett om roten till problemet sitter i käken eller någon annan stans behöver du få hjälp med alla kringproblem som på ett eller annat sätt kan ha samband med det (nacken et c). Jag tycker att du ska kontakta en bra sjukgymnast. Det behöver du ingen remiss för utan kan boka själv, och om det är en landstingsansluten sjukgymnast behöver det dels inte bli så dyrt, dels finns det högkostnadsskydd. Sjukgymnaster kan ha lite olika sätt att jobba, så ge inte upp om den första du går till inte funkar.
Nacken får jag ju mer ont i när jag har ont i käken eftersom jag spänner mig så för att det gör ont. Så sjukgymnast kan ju inte göra något åt det om det går att få ordning på käken (då har jag ju inte ont pga det).

Problemet sitter i käken eftersom den har förändrats. Den har verkligen det, jag studerade nu närmare i dag och det syns tydligare nu. Folk ser nog inte det om man inte glor på mig noga, men jag ser ju det när jag biter ihop och tittar på tänderna. En sådan förändring blir det inte om man inte använder våld sa käkkirurgen först.

Vi år se vad som sägs sedan, det är så konstigt allt ju. Men skönt är det att inte ha ont nu :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 943
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Har under en period fått konstig värk eller som mindre kramp/spänningar i halsen, tungan, käken. Svårt att beskriva känslan, men började...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Marvin
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 875
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp