Världen ÄR liten

tanten

Trådstartare
Tråden för osannolika sammanträffanden.

Jag sålde en häst till Göteborg - dvs andra sidan landet. När nya ägaren tog hästen till veterinär sa vetten - hälsa tanten. :)

En bekant från Kiruna kom in i mitt stall (i mellansverige) för första gången. Tittade på en namnskylt och frågade -har du det stoet kvar? Hon visade sig vara mamma till en häst på ridskolan där uppe

Min vedklyv blev stulen. Exet erbjöd sig flera år senare köpa en till avkomman för den behövdes. Fann en beg på nätet, ett antal mil bort. Jag åkte dit och inser att jag tittar på min gamla klyv. Köpte den för en billig peng. Kom hem och fyllde hydralolja i den (som jag regelbundet brukat göra när jag hade den. Den läckte) Sen funkade den perfekt. Det gjorde den nog inte hos säljaren :D
 
En sliten, smutsig och hungrig katt klev upp på våran dörrtrappa. Jag kollade upp öronmärkningen eftersom jag anade att den var bortsprungen. Visade sig att katten var min sambos fasters katt som sprungit bort tre månader tidigare och drygt 1 mil ifrån oss.
 
Köpte häst i närheten av Gbg. Bodde utanför Uppsala och hade den på en gård där. Gården bytte ägare, nya ägarna kom från Stockholm. En dag bjöd de hem en kompis, som visade sig vara min hästs uppfödare. Så då fick jag veta lite varför hon hette som hon gjorde etc.
 
När ridklubbens nya ridlärare gick ett varv på klubben och pekade på min ponny; VAD heter den?!
Hon var bästa kompis med storasystern i familjen som vi köpt ponnyn av - 40 mil bort.

Jag kommer från en liten ort på västkusten (ca 650-700 åretruntboende)
Vänner till familjen (de är från Skåne) var i USA och hälsade på sin dotter som pluggade i Dallas, på vägen hem mellanlandade de i New York och på flygplatsen såg de en person med en sportbag som hade ett ortsnamn på - centralorten i vår kommun. Bara det var ett sammanträffande så de gick fram och sa "åh vad roligt, vi har bekanta därifrån". Visade sig att killen de gått fram till var tillsammans med (numera gift med) min klasskompis.
 
Min favorithäst på ridskolan blev såld. Jag var nog nånstans runt 12 vid tillfället. Vi flyttade utomlands och jag släppte allt vad hästar heter.
Vi flyttade hem till Sverige när jag var 16, varpå jag tog upp kontakten med en kompis från tiden innan flytten. Vid ett tillfälle när vi umgicks, stötte vi på en person som hon lärt känna hyfsat nyligen och helt random kom vi in på ämnet hästar. Han berättade då att hans flickvän för ett litet tag sen köpt häst, en jättefin en, men som hade en ganska speciell historia bakom sig.. Visar sig vara min favorithäst från ridskoletiden :love:
Som bonus upptäckte jag, när jag skulle hälsa på favoriten, att han hamnat på samma lilla privatstall som en annan häst från ungdomens ridskola :D
 
Var på besök hos kompisar i Finland och vi var iväg till ett köpcenter i utkanten av Helsingfors.. Dit ledde en lång gångbro, jag får i andra änden syn på en kille med en jacka (på den tiden fila var det coolaste man kunde ha och typ alla hade de där blå-vit-röda jackorna) som får mig att tänka, "nämen ser ut som NN".. Döm av min förvåning när vi kommer närmare och jag ser att det faktisk ÄR han! En kille som bodde bodde i samma göteborgsförort som jag och som umgicks med samma människor som mig.. Hade ingen aning om att han var finsk ens :p
 
Satt på jobbet på morgonfikan för ett antal år sen där vi hamnade med en grupp från en annan avdelning som jag inte kände alls eller hade något samröre med. Väldigt många på mitt jobb är dessutom inflyttade från andra städer och har ingen koppling till vår ort alls egentligen. Detta var på försommaren så det blev snack om skärgården och båtliv. Var en kille som frågade mig om jag var född i skärgården vilket jag svarade ja på. Jaha, säger han men då vet du kanske vem X är? Jag: jag har växt upp med honom, det är min morfar.
 
För några år sedan var jag ute på aw (i Stockholm) och råkade sätta mig bredvid en kollega som jag aldrig tidigare hade pratat med. Det visade sig så småningom att min morfar och hans faster hade gått i samma gymnasieklass i Polen och fortfarande brukade ses på klassåterträffar.

Fick en ny granne för ett tag sedan, efter lite småprat insåg vi att vi hade bott grannar som barn för drygt 30 år sedan (det bör kanske tilläggas att det var i annan del av Göteborg än den som vi nu bor i).
 
Var på bussresa och bussen stannar för en bensträckare på en rastplats i Tyskland. Jag springer in på toa och när jag är klar och öppnar dörren till båset står min granne där.
Hon var också på bussresa men med ett annat bolag och annan destination :D
 
När vi flyttade till nuvarande bostad skulle exet tvunget testa att ta sig upp för backarna med min trötta Volvo med släp påkopplat. Detta var mitt i vintern och vägen var isbana.
Försöket ledde såklart till att han körde fast.. Så mitt ute i skogen på en helt ny ort blev vi stående.. Som tur var kom en hundrastare gående, vi fick hjälp med nummer till bonde och allt var frid och fröjd.
Inte förrän någon dag senare trillade polletten ner för mig.. Hunden, som var av ganska ovanlig ras, hade jag ju sett innan! Visar sig att hundrastaren är man till en gammal klasskompis som jag under min uppväxt bodde på samma gata som.. Så helt random hamnade vi med på-landet-mått mätt som grannar igen :D
 
Ridskolan i dalarna som jag red på köpte en häst från lidingö. Jag köpte senare den hästen och tog med henne hit till skåne. På en tävling här nere kommer en kvinna fram till oss som red henne när hon fortf bodde på lidingö. Sisådär 15 år senare. 😅

Jag och familjen bodde i sthlm när jag var liten. Jag fick en ponny och iom det så flyttade vi upp till dalarna. Första gången vi besöker nya ridskolan, i första boxen rakt innanför dörren står en ponny som är på pricken lik min egen förutom att den inte hade några tecken. Hela familjen tappade hakan! Det visar sig att det är min blivande ridlärares ponny som är halvbror till min egen. 😂

Min mormors bror var och fiskade i sjön utanför oss och ser något som blänker. Han lyckas fiska upp föremålet som visar sig vara min cykel som jag inte ens har hunnit märka att den var borta! Den var stöldmärkt så han visste direkt var den hörde hemma. Den fungerade fint i flera år efter det trots badet! 🥳
 
Vi flyttade till en by (fyra bofasta hushåll idag) i ett län vi inte har någon koppling till. Det är två mil till närmsta samhälle (som upplysning för att ni ska förstå graden av lantlighet) och i början av 1900-talet bodde här kanske 5 familjer i varje by. En släkting till mig släktforskar och hon upptäckte att en kusin till min farfar hade bott i grannbyn innan han utvandrade till Amerika i början av 1900-talet. Min farfars släkt kom från Kristianstad som ligger cirka 70 mil bort.
 
Hade praktik på hemtjänsten och var hos ett äldre brödrapar som bodde i skogen (utan vatten och sånna moderna saker inne) och den ena frågade vem jag var, dvs vilka mina föräldrar var och jag sa pappa är från Stockholm och mamma är från samhället och område xx och då säger han ”ja xx där känner jag bara till en person… vi kallade han för gasen i bott.” och jag bara japp det var morfar det…
 
Jag gick en digital kurs som en rikstäckande stor förening ordnade. Vi var 5 personer i gruppen och träffades varje vecka online. Det var en dam där som jag tyckte så mycket om. Vi var båda födda i samma landskap.

Av en slump kom vi på, efter flera månader, att hon är mamma till en klasskompis jag hade mellan ettan och fyran. Så vi har alltså träffats när jag var barn. Även min syster gick i samma klass som hennes dotter. Då bodde vi i ett litet samhälle på landet, där det gick 50 personer i skolan mellan årskurs 1-6. Hon bor nu i Norrland och jag i Stockholm.

Jag blev så glad över sammanträffandet, eftersom jag gillar henne så mycket.
 
Min syster satt på jobbet i lilla staden i Skaraborg. Telefonerar med en försäljare från stora Stockholm som nämner att hans mormor o morfar förr bodde i ännu mindre byn utanför lilla staden. Hon frågar vad dom hette då. Visar sig att det var en av våra 32 kusiner.
På skolresan i nian till Köpenhamn krockar min klasskompis med en person på Ströget. Det är ju ungefär 3 km långt och väldigt brett. Det visar sig vara hans vuxna syster. Ingen av dom visste att den andre skulle vara i Danmark just då. Det är slumpen det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp