Världen ÄR liten

Min familj hade vänner från USA på besök. Vi tog med dem till glasbruken i Småland, en dagsutflykt. Precis innan stängning hinner vi in på det sista glasbruket vi ville besöka. Där springer amerikanarna in i grannar från sin gata som också råkade vara i Sverige för första gången och också hade åkt till glasbruken och också hunnit in på precis samma innan stängning :D
 
Killen jag brukar bada med visade sig ha gått samma gymnasieskola som mig, 8 mil från där vi bor nu :)
Så vi har troligen träffats i korridoren!
 
Ridskolan hade en kallblodstravare som stod i spiltan bredvid min skötarhöst. Ett mysigt kallblod som jag inte hann rida innan den såldes. Var lite besviken över det.
Ett tag senare, minns inte hur länge, kan ha varit något år senare, så var jag tillfälligt på annan ort och vi skulle åka och rida på ridskolan där. Upptäckte då att kallblodstravaren var ridskolehäst där och jag bad om att få rida den och fick det. :)
 
Gick och tittade på Franz Josef-glaciären i Nya Zeeland. Dåligt väder så det var bara jag och min man plus ett annat par som var ute. Blev att vi pratade med dem och de visade sig vara svenska. Vi hade typ samma dialekt så jag frågade var de kom från.
Fyra mil från min håla och han visade sig vara gammal kompis med min kusin och hade koll på vem min bror var då han och min kusin umgicks mycket i tonåren. 😁
 
Jag flyttade till en helt annan del av landet för 12 år sedan, 20+ mil bort. Kommer en dag ca 1år in på den lilla ortens ena mataffär och möter ett bekant ansikte i kassan jag inte kan placera. Efteråt börjar jag fundera om det inte är en jag gick gymnasiet med (hästinrikting med internat), och tänkte tillbaka att jo det måste vara hon. Hon började första året när jag gick sista och hade även sin häst uppstallad i samma lilla stall som mig, så naturligtvis träffades vi en del, red ut ihop osv.

Gången efter var jag tvungen att fråga alltså ursäkta men visst är det x? Hennes svar var ja alltså jag tyckte jag kände igen dig med men blev så osäker att jag inte sa något. Frågade vad hur hon hamnat här av alla ställen (då jag visste att hon kom längre norrut ifrån från början, ca 15mil från skolan), hon hade träffat kärleken och flyttat, hur hade jag hamnat där? Träffat kärleken och flyttat :heart
 
Min mormor dog för 20 år sen.

Spola fram till förra veckan. Jag har börjat som enhetschef I kommunal verksamhet. Blir runtvisad på en av mina enheter när förra chefen sätter nycklarna i min mormors sista lägenhet och säger "här är personallägenheten".

Då var det äldreboende, nu lss-boende. Jag visste att jag skulle vistas i samma lokaler som jag gjort som liten, men inte att min personal nu skulle sova jour där jag sov över hos mormor som liten 😁
 
Just det, vårt senaste bilköp var lite lustigt. Vi provkörde en bil hos en bilhandlare 25 mil hemifrån. Bestämde oss för att vi ville ha den, men tyvärr blev den tingad medan vi provkörde.

Lite bittra står vi parkeringen vid vår gamla bil och konstaterar att det står en exakt likadan bil som den vi ville köpa bredvid oss (på kundparkeringen alltså). Ägaren till den bilen kommer och vi börjar prata med honom.

Visar sig att han har kört från samma stad som vi, 25 mil bort. Och inte nog med det, han bodde också granne med vår dåvarande hyresvärd. OCH han var där för att lösa in sin bil och köpa ny.
"Vi ger 10 000 över inlösen", sa vi, och dealen var i hamn :D några dagar senare åkte vi bara någon kilometer hemifrån, tjenixade på vår hyresvärd, och hämtade vår nya bil :D
 
På 1600-talet jobbade en av min mammas anfäder på ett järnbruk, i Norrbottens län, som ägdes av två holländska affärsmän.
På 1960-talet bodde min mamma i en lägenhet på en fastighet, i Stockholm, som på 1600-talet ägdes av de holländska affärsmännen.
Jag kände mig såhär: O_o när jag upptäckte det.
 
Jag jobbade på en hästgård i Estland som håller i ridresor/ridläger för framförallt svenskar under mina två första somrar som student. När vi satt vid lägerelden och sjöng en kväll började jag lite spontant tralla på en modifierad sångtext vi skrivit till ett spex i plugget. Döm av min förvåning när ett barn börjar sjunga med O_o. Visade sig att hen var kusin till en av mina kursare som lärt hen sångtexten :D.
 
När jag skilde mig köpte jag bostad i stadsdelen bredvid den jag bott i som gift. Första gången ena barnets kompis var här och lekte så tittade hens förälder runt om sig rätt konstigt när kompis skulle hämtas. Visade sig att hen vuxit upp i vårt boende, samma rum som mitt barn bor i nu dessutom.
 
Jag åkte upp till Kiruna för att jobba i 6månader för några år sedan och fick då lov att rida en privathäst på ridskola. En kväll när jag var klar och gick genom stallet så såg jag ett välbekant namn på en häst. Var tvungen att kolla och det visade sig va samma häst som jag tidigare stått i samma stall. De hade även haft en del kontakt med en försäljare som jag just då stod i samma stall som.

En Kirunakollegas fru kom från Bjäre vars syster bor granne med min morbror 😂

Jag bor dessutom i Skåne så att åka till Kiruna är låååångt bort för mej
 
Jag var på utbildning i Stockholm. Vi skulle lämna bagage/checka in på hotellet innan vi skulle komma till utbildningsplatsen pga fullbokad dag. När jag väl hittade till sagda hotell och höll på att lämna in bagaget hör jag att personen som höll på att checka in hade rummet bokat under samma utbildare som jag skulle till.
Så jag avvaktade och tänkte att jag skulle hälsa och se om vi skulle gå tillsammans till utbildningen.
Visade sig att denna helt okända person var från samma län som mig dock i andra änden.

Sen när första passet är påväg att starta kommer en annan person och sätter sig bredvid mig i lokalen.
När vi hälsar visar det sig att hen också kommer från samma län och till och med från grannstaden. Båda reagerade på sammanträffandet.

Så av ca 15 deltagare lyckades jag hitta dom två som var "hemifrån". :D
 
När jag var 15 år så var jag på ett läger som en liten förening för en speciell sjukdom anordnade för barn och unga. Det var i Stockholm men med folk från hela Sverige.

Och nu nyligen så fick jag veta att min systers exmakes nya fru även hon var på det lägret! Jag har dock inget minne av henne o säkert inte hon över mig heller, men det finns ett gruppfoto där vi båda är med.

Jättemärkligt, tänk om jag då skulle vetat att hon skulle bli bonusmamma till min systers barn. 😆
 
För 12 år sedan sålde jag en häst till ett par i en stad 12 mil härifrån. Nyligen var det dags för paret att skaffa ytterligare en häst, en helt annan ras och typ av häst. De letade via annonser över hela landet och fastnade till slut för ett sto. Förvåningen var stor när vägbeskrivningen var exakt samma som sist de köpte häst. Det var min inackordering som skulle sälja. Så nu har paret två hästar från mitt lilla stall, (av alla tusentals hästar och stall i landet).
 
När jag skilde mig köpte jag bostad i stadsdelen bredvid den jag bott i som gift. Första gången ena barnets kompis var här och lekte så tittade hens förälder runt om sig rätt konstigt när kompis skulle hämtas. Visade sig att hen vuxit upp i vårt boende, samma rum som mitt barn bor i nu dessutom.
Har oxå en sån historia, satt i samma styrelse som en kvinna som både visade sig vara syster till min fiskhandlare (ja, här har man en ”egen” ;)) och hade bott i exakt min lägenhet i ett helt annat område (köpte den 86 för 30000 tror jag hon sa, jag köpte den 2015 för 1,8 🙄).
 
Syrrans kompis åkte på utbytestermin till USA. Hon bor i en liten by, en gul postlåda, ingen affär eller skola (så att ni får en uppfattning om storleken).
Nåt år senare var det dags för en annan från byn att åka till USA. Han träffade en person där som sa "I know one person from Sweden!"... ja, det var ju hon från samma by. Amerikanen fick förmodligen en lite skev uppfattning om hur litet Sverige egentligen är.
 
Förresten, apropå det här med att man springer på folk utomlands. Jag har funderat på hur många gånger man precis har missat grannen/kusinen/frisören när man har varit iväg, fast det får man ju aldrig reda på. Men rent statistiskt borde det ju vara ännu fler sådana tillfällen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp