Världens konstigaste fråga?

E

Eeiram

Hej!

Ja, jag vet att det låter jättebarnsligt, men vi har världens problem med katterna i stallet. Situationen är sådan att vi har två stallkatter som bott i stallet i cirka 2,5 år. För drygt 2 år sedan (alltså lite efter att de där två kommit dit) så flyttade en annan katt in i ett av uthusen (där vi förvarar fodret till hästarna - i en liten lada). Det var en VÄLDIGT sällskaplig och tillgiven katt, som älskade att gosa. Ägarna till stallet började därför mata den där katten - och den stannat kvar i stallet.

Nackdelen med det hela är att "nykomlingen" (som ju bott där i två år nu) bråkar med de andra katterna. Under åren har dock tre utav oss fyra personer i stallet funnit den nya mysigare än de två andra, som springer och gömmer sig så fort någon kommer i närheten. Den "nya" katten är dock HUR SNÄLL som helst mot människor, och kommer JÄMT och möter när man kommer in på stallplanen.

Sedan har vi då en fjärde person som dock tycker bättre om de andra två. Denna fjärde person tycker inte alls om nykomlingen, varför hon sparkar åt henne, kastar saker på henne och vill att den skall försvinna. Jag kanske bör tillägga att vi andra tre ger nykomlingen mat i smyg. Vi har väl alla konstaterat att det inte kan fortsätta såhär - vissa kan inte välkomna henne och en annan sparka åt henne. Det är fel mot katten!

Ja, det här problemet måste låta väldigt konstigt, men det är ett jätteproblem i stallet.

Som djurvän kan jag inte bara stå och se på. Men vad skall man egentligen göra - är det ett demokratiskt beslut som skall till är eller är "sist in - först ut"?

Tacksam för svar!

- Marie
 
Sv: Världens konstigaste fråga?

Först och främst; oavsett läge så sparkar man inte åt och kastar saker på en katt. :mad: Säg åt henne att skärpa sig och låta katterna sköta sitt, de har ju alla bott där några år nu så de verkar ju inte slåss till döddagar, direkt.
 
Sv: Världens konstigaste fråga?

Nej, absolut inte - jag håller med dig, och vi tre andra också.
Jag är så nära på att byta stall och ta katten med mig, men problemet är att det är ont om stallplatser och jag vet ju inte om jag bara kan flytta med katten. Att ta hem katten är omöjligt då jag bor i ett trafikerat område.

Jag har alltid varit en riktig djurvän - så det gör ont i mig att se någon vara dum mot den underbara katten. Jag vet ju dock inte vem som har rätt bara - vilken/vilka katter skall man behålla i stallet, vilken/vilka skall vi sätta ut annons på? Skall man gå efter vad majoriten av oss i stallet vill, eller skall vi gå efter vem som var där först?

Problemet är väl att en av de två stallkatterna har blivit så skygg att hon inte går att få tag på, och eftersom de två är honor så behöver de p-piller --> får de ej pillren så...ja, då har vi snart fler problem. "Nykomlingen" är dock steriliserad.

Kanske också bör tillägga att de som haft "nykomlingen" förut inte länge vill ha henne och har bett oss avliva henne om vi inte vill ha henne, vilken vi tre som tycker om henne inte vill.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Världens konstigaste fråga?

Jag förstår inte varför nån av katterna måste ut..? De verkar ju som sagt inte direkt ha ihjäl varandra.

Men ska man tänka logiskt så är det nog enklast att annonsera iväg den nya, eftersom den nog har större chans att trivas bland människor samt att det är alltid enklare att bli av med en katt än med två.
 
Sv: Världens konstigaste fråga?

Problemet är väl bara att det inte går att resonera med denna fjärde person, så att behålla alla tre ser inte så ljust ut. Men det är ju sant - lättare att vli av med en än två, dock är det synd eftersom majoriteten vill ha kvar den katten.

En skum fråga - kan man "lära" katter att trivas ihop? Antar att det inte går, eftersom det är rangen som spelar in, men jag frågar ändå. ;)
 
Sv: Världens konstigaste fråga?

Vad är det egentligen för konstig fjärde person? :crazy: Är det en vuxen människa som beter sig sådär?

Det är nog rätt svårt att lära katter att komma överens under de förutsättningar ni har. I ett hus eller lägenhet så kan man ju "tvinga" katterna vid att vänja sig vid varann till en viss gräns, men då två av kattern ai det här fallet bara springer så fort det kommer nån tror jag det blir ett svårt projekt.
 
Sv: Världens konstigaste fråga?

Om inte alla tre är kastrerade är det en bra start att börja där. Okastrerade hanar kommer mycket sällan överens. Tyvärr har de ju båkat såpass länge att de aldrig kan bli vänner, men acceptera varandra finns det ändå hopp om.
 
Sv: Världens konstigaste fråga?

Se till att kastrera de två honkatterna! Annars har ni snart kattungar att ta hand om också!
Tycker också att det verkar vara en himla konstig person... det är u HON som är problemet, inte katten. Kan ni inte prata med henne, när resten av er vill ha kvar katten är ddet väl bara för henne att gillla läget, katten vrkar ju inte direkt göra någon nåt ont?
 
Senast ändrad:
Sv: Världens konstigaste fråga?

Men varför kan inte katten få flytta hem till dig och bli innekatt ?
 
Sv: Världens konstigaste fråga?

Hej!

Vad gulligt av er alla att skriva!

Denna fjärde person är 40 år gammal men beter sig ju som en barnunge som inget vett har. Och tro mig - det är nästintill OMÖJLIGT att prata med henne. Vi har alla försökt få henne att förstå att det är rang det handlar om. Jag drog upp exemplet om jag skulle sparka åt min häst bara för att hon är högst i rang och visar bak öronen åt andra hästar när det är matdags ute i hagen.

Katten skulle gärna få flytta hem hit om det inte vore så att vi bor i ett väldigt trafikerat område. Att göra den här katten till innekatt tror jag inte skulle vara en så bra idé. Hon är ju van att var aute dygnet om, så jag tror inte att hon skulle trivas som innekatt. Men det är klart, det vet man ju inte heller. Det bästa vore nog ändå om katten fick bo kvar uppe i stallet som stallkatt, men att göra något åt att de inte kan samsas alla tre.

Alla tre katter är honor - de två stallkatterna är osteriliserade och får p-piller en gång i veckan, nykomlingen är steriliserad. Skulle det alltså kunna göra skillnad om man steriliserar dessa två?

- Marie
 
Sv: Världens konstigaste fråga?

Kanske. P-piller kan göra honor till riktiga små :devil: , fråga MissFideli... Dessutom har p-piller ofta dödliga biverkningar, så det är något man bara ska använda sig av om det verkligen inte finns något annat alternativ.
 
Sv: Världens konstigaste fråga?

Jag håller med Tassetass. Katterna verkar ju inte umgås med varandra. När är det katterna träffas? För det mesta är de väl ute och jagar och stöter nog inte på varann mer än i stallet? Jag tycker att ni kan ha kvar alla tre men ni får se till att den "fjärde" personen skärper till sig ordentligt!
 
Sv: Världens konstigaste fråga?

Kastrera de två okastrerade honorna. Det är ett väldigt bra första steg på många sätt och vis. Har själ erfarenhet av att p-piller kan göra honor till riktiga ragator... pest!

Vad gäller människan som sparkar åt katten och slänger saker på den så skulle jag helt sonika anmäla personen för djurplågeri. Skulle även försöka få människan bort från stallet. INGEN djurvän behandlar djur på det sättet och har därmed inget i ett stall att göra.
 
Sv: Världens konstigaste fråga?

Tack för alla svar!

Ja, jag håller fullkomligt med - en person som gör som henne borde inte få vara i närheten av djur över huvud taget. Tyvärr är det nästan omöjligt att resonera med henne, men någonting måste göras för att få henne att sluta.

De där katterna träffas bara när de går ut och in från stallet. De bor inte ens på samma ställe, då de två stallkatterna bor inne i stallet och den "nya" katten har valt att bo ute på loftet i ett av uthusen där vi förvarar foder. Hon ligger i värmeisolering, har själv bosatt sig där så det måste ju bara mysigt. :) Jag har dock ställt upp en kattkorg och gjort lite mysigt åt henne där uppe. Mat får hon utav oss andra tre.

Den nya katten jagar ibland de andra katterna, varför vet jag inte. Det är väl rang det handlar om?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 106
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt En äldre kattdam har flyttat in hos mig. Hon är minst 20. En mycket liten och späd dam, som innan bott med två andra katter. De var...
2
Svar
26
· Visningar
2 004
Senast: Nahar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp