Värma bom smalare?

maoulina

Trådstartare
Jag har tittat på en annons på en Prestige Versailles hoppsadel och det står att sadeln passat på många hästar med olika kroppbyggnad (storhäst och ponny) och att bommen är en vid mot extra vid, storlek 36 och går att värma om.

Nu är min fråga hur mycket man kan värma om en bom, alltså att göra den smalare? Den hästen jag tänkt köpa den till har normal mot vid i sin Stubben sadel som är storlek 31. Vet att storlekarna i bommen skiljer sig från olika märken men tror ni att det går att värma om en Prestige vid mot xvid till normal mot vid?

Varför jag undrar är att sadeln är långt ifrån där jag bor och priset på den gäller endast vid snabb affär!

Tacksam för svar! :)
 
Sv: Värma bom smalare?

Vad jag har hört så ska det gå. En del säger 2 storlekar antingen upp eller ner i vidd men en del andra säger att man kan ändra en 33 till en 37:a......
Tror dock att det kostar ca 1500:- att värma om (iaf i "min" affär) och det kan ju vara lite osäkert att köpa sadeln om man inte vet att den modellen passar just din häst.
 
Sv: Värma bom smalare?

Okej. Vissa säger också att den går att ändra till nästan vilken vidd som helst, att den från början är tex en 32a och kan värmas upp och ner i storlekarna hur många gånger som helst. Därför jag vill veta från några som har erfarenhet av just sin egen sadel eller liknande!
Dock så är ju Prestige känt för att passa de flesta hästar och sadeln ser ut att passa min häst om jag jämför med dem hon har.

Ska i alla fall åka ut och titta och klämma på den, mitt ögonmått hoppas jag kan se om den kanske kan passa eller ej!
 
Sv: Värma bom smalare?

Sen är väl 34 normal i prestige har jag för mig så 35-36 borde ju passa din häst då?
 
Sv: Värma bom smalare?

Jaha okej! Jag sa ju att jag inte hade koll på de olika märkena när det gäller storlekarna, men i så fall är det ju super!
 
Sv: Värma bom smalare?

Om nu sadeln behövs värmas om så vart kan man då göra det? Jag bor i Skåne och det måste finnas någonstans här man kan göra det men jag har letat som en galning på internet och inte hittat något.. Någon som vet?
 
Sv: Värma bom smalare?

Ja, du kan värma om bommen på sadeln.

Nej, Prestige Versaille passar inte "många olika hästar".
 
Sv: Värma bom smalare?

Nej, 33 är normal. 34 är normal mot vid, vilket verkar vara den stl TS behöver. Men det är inga problem att värma om en 37 till 34. Tänk bara på att det kostar minst 1500 kr så du lägger till det på priset. :)
 
Sv: Värma bom smalare?

Går att värma om i Vellinge, men borde gå att kolla med Equality Line vilka fler affärer i närheten som kan fixa det.
 

Liknande trådar

Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 765
Senast: Linda_A
·
Utrustning Bara en fundering, hur mycket brukar det kosta att få en sadelutprovare att titta på sadeln och vidga ut bommen en storlek? Jag betalade...
Svar
1
· Visningar
1 408
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
2 832
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 314
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp