Bukefalos 28 år!

Värma om skaklar?

Buck

Trådstartare
Har hittat en jättefin rockard som ska få flytta hem till mig och få lite omvårdnad ^_^, problemet är bara att ena skakeln är lite skev.
det är avtagbara skaklar och fästet är rakt så är inte mycket som behöver rättas till. Men hur gör jag det bäst?

Tänkte först att man bara kunde lägga det ner på betongen och köra över med lastaren men är lite rädd att det kommer bli ännu skevare istället.

Har läst att många värmer om främre delen på skaklarna för att göra smalare/vidare, men hur värmer man dom? Med vad? Hur riktar man osv?
Ett alternativ jag överväger är att köpa nya skaklar men undviker gärna det om jag kan få dessa att fungera.
Tacksam för svar ^_^.
 
Trä in skakeln i nåt med hål i, lastarfästet tex. och så kallbockar du för hand. Hittar gu inget med hål i så använd nåt stadigt som du har som mothåll och så är det bara att ta i och bocka, eller låt skakeln sitta kvar och ta ett spännband och fixera det nånstans i ramen och fäst det innan kröken där skakeln är skev och rikta på plats. Alla sätt funkar för jag har praktiserat dom alla och senast i fredags bockade jag ett värmerör till en panninstallation genom att använda fästet på en traktorlastare.
 
Böjen är tyvärr mitt på skakeln och jag tvivlar starkt på att jag kommer lyckas böja den rak för hand..

Hur värmer man dom? Och vad värmer man med?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 785
Senast: Takire
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 205
Senast: Mabuse
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 185
Senast: mars
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 203
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp