Bukefalos 28 år!

Värmande respektive kylande effekt?

Rumpnissen

Trådstartare
När vill ni kyla respektive värma hästens ben och vad har ni för syfte med det hela? Meningarna är väldigt skilda i den här frågan, vad jag har hört i alla fall.
Om man ser på olika preparats beskrivngar t.ex.
Kyllera från Eclips: Ska användas efter hård träning.
Liniment Blue (?): Ska användas före ansträngning
Radital liniment (först kylande och sedan värmande): Ska användas efter ansträning.

Tycker det hela är ett ända stort virrvarr! :confused:
 
Jag använder kylande produkter bara om jag vet att en skada är färsk. Jag kan också använda det efter hoppträning "för säkerhets skull" ifall hästen fått slag på benen eller någon lindrig skada. Värmande liniment använder jag vid massage.
 
Jag blir också lite förvirrad av detta när man skall värma respektive kyla.
Någon som är lite haj kanske kan förklara dess för och nackdelar, innan eller efter träning.
:confused:
 
detta är vad jag har uppfattat:
kyla vill man ha om man vill dämpa en svullnad, sedan värme på för att blodet ska kunna transporteras lättare runt i benet/kroppen.
efter hård ansträngning används tex lera på hästens ben som har först kylande effekt, sedan värmande, sedan kylande osv...
jag brukar efter hård ansträngning av min häst ta först kallt på benen, sedan linda dem med något varmt.
innan träning kan man ta tex liniment blue o massera in, det har en värmande effekt och är bra på hästar med känsliga ben, speciellt om det är kallt ute o knöligt i backen. detta för att förebygga skada.

värmande har jag på om hästen har svullet ben eller liknande.

det finns nog många olika sätt. men detta har jag lärt mig från tränare till travhästar och de brukar ju ha bra koll på hästarnas ben :)
 
En gammal grundregel är: Kyla på nya skador & värme på gamla.
Kyler gör man bara akut (d v s direkt efter träning/tävlig eller skada). Värma kan man dock göra för att öka blodcirkulation, förhindra stelhet o s v även i efterhand.
 
Om hästen har gått ett hårdare pass, eller på dåligt underlag (väldigt hårt eller djupt) eller om jag misstänker en skada, så använder jag kylgele på benen. Obs att vissa hästar inte tål kylgele!!

Värme använder jag senare, om jag vill öka cirkulationen. Ofta på musklar som är stela och ömma. Då använder jag endast arnica, inget annat. Blue Lotion blistrar som tusan om man lindar över det!

Använder inget före träning, på min 23-åring händer det jag masserar skuldran lite innan vi går ut.
 
Jag kyler benen med kallvatten efter "normala" arbetspass tills det börjar närma sig minusgrader utomhus.

Året om kyler jag benen med kylgelé när jag ridit hårdare pass, tex tävlat eller tränat hoppning.

Jag vill kyla benen för att kyla stoppar ev små skavanker att utvecklas till skador. Men det kylande ska då vara direkt efter det hårda arbetet.

Efter kylningen vill jag öka blodgenomströmningen. Vilket jag ibland även kan göra efter dressyrpass som blivit lite hårdare vintertid.
Då lindar jag pållen med Back-on-track underlägg, som värmer så pass mkt att blodgenomströmningen ökar rejält.
Ökad blodgenomströmning = eventuella skador läker snabbare, alternativt senor och muskler återhämtar sig fortare.
 
jag kyler benen med kyllera efter ansträngning och lindar på tindningspapper och bandage+dukar.
då hästen har vilat efter ansträngning (utan lera) tex då man fixar dom på kvällen brukar jag gnugga in arnika eller om dom är välldigt gallig eller lite stel speedway och bandage så klart! :bump:
 
Tack, :bow: :bow: :bow: du gav mig just ett supertips.
Jag har alltid tagit på kyllera när jag har kommit hem från tävlingar eftersom det inte är så kul att ha hela transportskydden fulla av lera. Men om jag gör som du (tidningspapper på leran) så kan jag ju lägga på leran direkt efter ansträngningen på tävlingsplatsen o sen ta på skydden med ett :smirk: på läpparna eftersom skydden inte kommer att vara kladdiga efteråt.

Har länge funderat på hur jag skulle göra, tankarna började glida iväg mot hushållsplast, men detta var ju super.
 

Liknande trådar

Hästvård Ja, hur gör ni? Jag tycker att det finns tusen olika läror om hur man på bästa sätt vårdar hästens ben och muskler efter träning...
Svar
11
· Visningar
5 062
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Hur och när använder ni kyllera resp liniment? Om hästen gått ett hårt pass borde väl kyllera användas om man vill kyla, och inte...
Svar
10
· Visningar
4 090
Senast: stjarnfrugt
·
Hästvård Vad är bra att använda efter en hård hoppträning? Ska jag bara linda för värmens skull? Ska jag använda något liniment? Isf vilket...
Svar
12
· Visningar
1 189
Senast: Olympus
·
M
Hästvård Ja, vad använder man igentligen till gallor? Gallorna ifråga har funnits någon vecka. Om man läser på olika liniment, både värmande...
Svar
8
· Visningar
2 765
Senast: Diva_93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp