Bukefalos 28 år!

Gallor - kylande eller värmande liniment?

M

marer

Ja, vad använder man igentligen till gallor? Gallorna ifråga har funnits någon vecka.

Om man läser på olika liniment, både värmande och kylande, så värkar det som om båda har effekt på gallor - är det så? Hur vet man då vilket man ska välja?

Bästa sätt att behandla gallor? Har tidigare bra erfarenhet av arnika och lindor på det, kanske finns det något bättre? (Förutom BoT, som många använder idag)
 
Sv: Gallor - kylande eller värmande liniment?

Rätta mig om jag har fel men... Enligt min erfarenhet är det värme som funkar bäst på just gallor, BoT är bra men det vill du alltså inte använda(?). Cirkulationen behöver förbättras och den förbättras ju knappast med kyla. Skillnad är det med typ slag/sparkskador,svullnader.
 
Sv: Gallor - kylande eller värmande liniment?

på gallor brukar jag använda legpaint, och ev. lindor. kanske inte så fint på vita ben, då legpainten är samma färg som jodopax. annars tycker jag att arnika funkar bra.
 
Sv: Gallor - kylande eller värmande liniment?

Har inget emot BoT, många säger att de är väldigt bra, men har själv aldrig provat.

Denna häst har vanligen inte galliga ben och därför känns det lite överflödigt att springa och köpa paddar för x tusen kr. Tänkte om det fanns ngt billigare alternativ när han (förhoppningsvis) inte kommer ha dessa besvär under längre tid.
 
Sv: Gallor - kylande eller värmande liniment?

Om gallorna är mjuka så kan du massera bort dem. Jag skulle välja att massera med Arnika, då det är lite mildare.
Bara att gnugga på.
 
Sv: Gallor - kylande eller värmande liniment?

Det har jag full förståelse för, det är inte billigt direkt.
 
Sv: Gallor - kylande eller värmande liniment?

Jasså, det har jag inte hört förut faktiskt. Måste genast åka och köpa liniment och arnika imorg och testa :)
 
Sv: Gallor - kylande eller värmande liniment?

Jobbade lite i ett travstall för en massa år sedan. :) Där brukade de använda arnika på gallor.
 
Sv: Gallor - kylande eller värmande liniment?

jag skulle lindat hästen med stallbandage över nätterna tills det försvann om det nu är så att det bara hade kommit nyss!
 

Liknande trådar

Hästvård Trots många år i hästbranschen har jag aldrig riktigt anammat konceptet liniment. Tycker mest arnika blir tufsigt i pälsen, det röda...
Svar
13
· Visningar
1 355
Senast: Emma-pemma
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 867
Senast: Takire
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 340
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 437
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp