Värmande strumpor/sulor

På Jula finns batterivärmda sulor för 149kr. De är varma så det nästan steker efter ett tag. Inte världens bästa och allt det där, men för det priset är de toppen!!!
 
Jag har faktiskt också alltid frysit om fötterna, tills jag köpte mina Mountain Horse vinterstövlar. De finns inte på hemsidan nu, tror de kanske har utgått? Jag köpte dem på rea i somras.
Men de är väldigt varma, jag har numera bara ett eller två par vanliga strumpor under och fryser aldrig.

När jag bara är i stallet och inte rider har jag typ Uggs. Fula men ack så varma.
 
Jag har batteridrivna sulor från Clas Ohlson som jag fick i julklapp. Kan inte tycka 300 kr är dyrt. Och jag fryser aldrig någonsin om fötterna, tvärtom blir det väl varmt och gosigt ibland. Minus 20, ofodrade skor och vanliga tunna strumpor är nada problem längre (ja, jag var tvungen att testa). Två värmelägen, det varmaste vet jag inte vem som behöver - den som gillar att gå ute i arktisk kyla i gympaskor kanske..

Sen lite drygt med sladdar och batterierna, skulle helst ha dyra sladdlösa. Men, står det mellan frysa eller 300 kr och sladdar så ;)
 
Var det riktat till mig?

I så fall ja. På själva batteripacket finns av/på-knapp samt de olika lägena. Ja det går bra med höga stövlar, det är lång sladd. Batterigrejset sätter du på kanten av stöveln/skon eller runt benet med en rem
Det är ju kanonbra! Då kan man ju spara batteri ett tag och sen elda på igen när tårna känns blå/lila igen! (Drar de mycket batteri?)
 
Tack för tipset :bow: Ska absolut testa dessa. Uppladdningsbara batterier är ett plus tycker jag.

Till alla:

Jag har testat ett par engångs-värmesulor. Dom aktiveras av syre, alltså direkt när man öppnar påsen. Värmer i 5 timmar står det, och ja, det gjorde dom faktiskt! Det var förvisso bara -2 när jag testade men jag hade vanliga bomullsstrumpor och vanliga ofodrade läderridstövlar. Jag hade frusit väldigt om tårna om jag inte hade haft dessa med andra ord. Jag var väldigt nöjd med dom! Men även om 29 kr/par är billigt så går det ju åt ett par såna på en vinter. Jag tror man kanske drar sig lite för att använda dom tyvärr. På onsdag ska jag testa ett par liknande fast bara tåvärmare och på fredag testar jag dom elektriska jag köpte för några dagar sedan :D
 
Testade också engångs-tåvärmare häromdagen, funkade inte så bra som jag ville i -30 men höll sig ändå ljumma hela ridturen :) Får nog införskaffa såna där batteridrivna sulor och testa :)
Annars funkar dubbla/trippla tjocksockar (Heat warmers eller vad dom heter från j*la är jättebra) i ett par för stora skor jättebra till -20 ungefär, men när det är kring -25/30 en längre period är det nog bara batteridrivet som ger önskad effekt..
 
För några år sedan var jag på en föreläsning med Ola Skinnarmo, som bl a berättade om sin expedition till Sydpolen 2003 (tillsammans med Göran Kropp - men den senare blev tvungen att avbryta.) Han berättade då om ett knep för att hålla sig varm om fötterna vid -52 grader (!!!) Han hade alltid en tunn syntetsocka närmast foten, följt av en tät plastpåse och sedan en varm ullsocka utanpå. Som jag förstod saken handlade det om att hela tiden se till att den tjocka sockan och skon inte blev fuktiga inifrån. (Ull värmer ju visserligen även när det är fuktigt, men jag antar att det värmer ÄNNU bättre torrt.)

Jag har testat detta flera vintrar med temperaturer ner till -28 och det har fungerat bra! Om jag någon gång blivit kall om tårna (man är ju så stilla med fötterna när man rider) har det räckt med att vicka lite på tårna så har jag snabbt varit varm igen.

Jag har även ett par batteriuppvätrmda sulor från Kjell & Co och tycker att de fungerar jättebra! De har ett litet batteripack som man sätter på utsidan av ridstövelns skaft och på detta kan man slå av och på samt reglera värmen i två steg. Eftersom det inte är många plusgrader där vi förvarar våra ridkläder och byter om är det jätteskönt att direkt starta värmen när jag tar på mig skorna. Så snart skorna känns varma slår jag av värmen och oftast startar jag den igen först i slutet av ridpasset när vi skrittar sista biten hem. Då jag annars brukar börja frysa om fötterna. Det är också jätteskönt att kunna ha lite "underhållsvärme" mellan hästarna ifall jag rider mer än en!
 
Jag har batteridrivna sulor från Clas Ohlson som jag fick i julklapp. Kan inte tycka 300 kr är dyrt. Och jag fryser aldrig någonsin om fötterna, tvärtom blir det väl varmt och gosigt ibland. Minus 20, ofodrade skor och vanliga tunna strumpor är nada problem längre (ja, jag var tvungen att testa). Två värmelägen, det varmaste vet jag inte vem som behöver - den som gillar att gå ute i arktisk kyla i gympaskor kanske..

Sen lite drygt med sladdar och batterierna, skulle helst ha dyra sladdlösa. Men, står det mellan frysa eller 300 kr och sladdar så ;)

Är det de som heter Springyard? Hur lång är sladden? Jag har 53 cm (på det lägsta) höga stövlar, skulle det funka tro?

Fryser trots ullsockar och fårskinnsfodrade stövlar. Och nu ska det bli -20! :arghh:
 
Nu har jag ÄNTLIGEN hittat produkter som håller mig varm när jag rider ut på vintern. Förutom tårna. Dom evigt kalla tårna :banghead:

Jag vet att det finns batteridrivna strumpor och även sulor. Men dom är dyra och helt i ärlighetens namn, alla är inte särskilt bra.. Jag betalar gärna men skulle vilja ha personliga erfarenheter från någon först.. Hur gör ni? Har ni några super-tips?

Jag köpte batterisulor till min man på Lidl. Han har sulorna när han jagar och sitter still på pass, och han är supernöjd med dem. Har för mig att dom kostade 249 kr för ett par, men det var tyvärr förra vintern, så det är nog svårt att få tag i dem nu.
 
Tack för tipset :bow: Ska absolut testa dessa. Uppladdningsbara batterier är ett plus tycker jag.

Till alla:

Jag har testat ett par engångs-värmesulor. Dom aktiveras av syre, alltså direkt när man öppnar påsen. Värmer i 5 timmar står det, och ja, det gjorde dom faktiskt! Det var förvisso bara -2 när jag testade men jag hade vanliga bomullsstrumpor och vanliga ofodrade läderridstövlar. Jag hade frusit väldigt om tårna om jag inte hade haft dessa med andra ord. Jag var väldigt nöjd med dom! Men även om 29 kr/par är billigt så går det ju åt ett par såna på en vinter. Jag tror man kanske drar sig lite för att använda dom tyvärr. På onsdag ska jag testa ett par liknande fast bara tåvärmare och på fredag testar jag dom elektriska jag köpte för några dagar sedan :D

Jag har elsulor. Nu har jag Thermacells med uppladdningsbara batterier i hälen på sulan.
Förut hade jag Thermic med uppladdningsbara batterier i en separat dosa man fäste på ankeln eller med förlängningssladd, över stöveln om man hade såna.
Jag ääälskar mina elsulor och vill aldrig igen vara utan.
Jag jobbar som tränare och avskyr kyla och fryser lätt. Mina elsulor är absolut bland det bästa köpet jag gjort någonsin(tragiskt nog.. ;)).

Jag testade engångsvärmare innan. Jag fick en jättebunt såna av en elev. De funkade över förväntan! Jättesköna! Men det kändes inte så kul för miljön att använda såna dagligen. Och skulle bli dyrt i längden också om jag själv började köpa. Då köper jag hellre dyrare sulor som jag kan ha länge.
 
Jag har elsulor. Nu har jag Thermacells med uppladdningsbara batterier i hälen på sulan.
Förut hade jag Thermic med uppladdningsbara batterier i en separat dosa man fäste på ankeln eller med förlängningssladd, över stöveln om man hade såna.
Jag ääälskar mina elsulor och vill aldrig igen vara utan.
Jag jobbar som tränare och avskyr kyla och fryser lätt. Mina elsulor är absolut bland det bästa köpet jag gjort någonsin(tragiskt nog.. ;)).

Jag testade engångsvärmare innan. Jag fick en jättebunt såna av en elev. De funkade över förväntan! Jättesköna! Men det kändes inte så kul för miljön att använda såna dagligen. Och skulle bli dyrt i längden också om jag själv började köpa. Då köper jag hellre dyrare sulor som jag kan ha länge.
Var har du köpt dem? Ska åka NU å köpa! Pris?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 060
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 433
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 027
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 817
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp