Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Jag hade exakt, exakt likadant. Varje mens var ett helvete. Men när jag bodde i Spanien köpte jag på Apoteket en smärtstillande just för mensvärk. Den heter Seldeva och jag har ett lager här hemma med. Varje gång jag eller någon annan jag känner åker till Spanien får det köpas med hem
Bästa ever, alla smärtorna försvinner inom en timme. Love it!

Undra om inte den finns i Tyskland också. Den är endast för mensvärk och ingen annan värk. Såååå bra. Var det enda som hjälpte när jag var tonåring. Här i Sverige så viftade läkarna bara bort mina besvär. Typ ta en panodil var den hjälpen jag fick. Detta är alltså över 20 år sedan. Vet inte om man kanske får bättre hjälp idag.

Jag hade så ont så jag inte kunde gå de första två mensdagarna. Spydde för att det gjorde så ont.

I Tyskland när jag kröp in på Apoteket och bad desperat om smärtstillande så klappade apotekaren mig på armen och sa "Lugn det här fixar vi utan problem" och hjälpte mig till en stol. Där stack hon två piller i handen på mig och gav mig en cola. Tog mindre en än timme så var all smärta som borta.

Köpte hela deras lager och beställde mer. Tror jag köpte 60 förpackningar à 30 st i varje. Receptfritt var det också. Upp till 8 per dag kunde man ta.

Tur att inte tullen kollade vad jag hade i resväskan. Hade varit lite så där att åka dit för smuggling av smärtstillande mot mensvärk :D
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Japp! Och idag fick jag kallelsen och alla "tillbehör" med posten :)

Men så bra! Lycka till nu, det kan vara jobbigt med allt vad det innebär att bli opererad, men det är ju värt det när man har det så jobbigt som du haft det !
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Har haft liknande problem dock inte lika smärtsamt.

Hade så fruktansvärd mensvärk i flera dagar så jag låg i säng hela skolveckan. Har dock haft det sen 2009, ett år efter att jag fick första mensen, är alltså ganska ung.

Började använda P-ring för ett år sen, en P-metod med färre mängd hormoner, känner endast lite tryck i magen nu men låter som att du har problem med någonting i ditt kön.
Läser medicin men är ej utbildad så jag kan bara ge tips och råd, tänker inte sga vad jag tror det är eftersom det kan bli hur fel som helst.
1. Byt gynekolog
2. Gör en grundlig undersökning, sök efter cystor på äggstockar och i livmoder.
3. Prata med gyn om eventuell P-metod

Du ska kräva en undersökning för någonting är helt klart fel.
Om de vägrar eller säger att det inte är nödvändigt så anmäl, inte bara för att de inte följer din vilja utan för att vården i Sverige ska bli bättre för alla.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Välment tips från coachen: Om man nu inte tänker läsa hela tråden innan man svarar, så är det åtminstone bra om man skummar av tråden i slutet lite så kan man kanske få en uppfattning om saker och ting har förändrats sedan trådstarten.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

30 januari är det dags :banana:
Hon hade precis fått in nya operationstider. Hon kunde sätta in mig på en avbokning annars, så hon fattade ju att det var "panik" :) Så lättad, så lättad att jag grinade en tår. Trodde aldrig att jag skulle se fram emot en operation, men detta ska bli så skönt!

Härligt! Då är det bara att räkna ner dagarna nu då :)
Skönt att du kunde fixa smidigt med jobbet också nu när du vet lite i förväg att du kommer vara borta.
Lycka till med allt nu och var inte rädd för att be om smärtlindring om du skulle ha ont när du vaknar. Det är inte meningen att du ska ligga och ha ont utan säg till genast så får du hjälp. De finns ju där för din skull.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Jag är mest orolig för att lugnandet jag kommer få innan narkosen inte kommer verka :o Kan man få dubbel dos då?
Alltså jag är redan så uppskruvad att jag skakar bara jag pratar om operationen :(
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Du behöver inte oroa dig. Man får sköna saker som verkar väldigt snabbt. :D

Säg bara till innan.

När jag opererade mina händer så var jag såååååå rädd. Sköterskan bara log och klappade mig på axeln och sa "Det här fixar vi". "Eller hur tänkte jag", jag låg ju där och grät och hyperventilerade. Fick en kanyl och något i blodet. Tog max tre sekunder så hade jag inga bekymmer i världen längre :D.

När dom la bedövningen i handen så tänkte jag inte ens på det och under den halvtimmes långa operationen så låg jag bara där och njöt av hur underbart allt var (var då ej sövd).

Inte ens att bedövningen i slutet inte räckte till och det gjorde riktigt ont någon minut spelade någon roll. Det var bara "Ja, ja vi är ju färdiga snart". :D
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Jag har opererats för myom och då funkade det lugnande fint. De är jättegulliga och har verkligen koll på en.

Nu opererades jag vaken med ryggmärgsbedövning och höll på att dö av tristess på uppvaket då jag inte fick flyttas därifrån förrän jag kunde röra på fötterna igen. ;)
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Fick bara narkos jag, tack och hej innan hela sprutan var intryckt :p Och då låg jag ändå på bordet 10min efter besked efter ett dygns väntan.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Kl
Ni som vet: läkaren som opererar, kan jag be denne skriva ut bättre smärtstillande? Har fått Citodon utskrivet, men det tar inte alls värsta dagen. Eller ska jag istället gå till min gynekolog och be henne skriva ut?

Imorgon ska jag ha min värsta dag, och nästvärsta dagen blir operationsdagen. Kommer bli extra tufft pga det, hoppas att sjukhuset har fyllt på sitt morfinlager för jag lär länsa det :crazy: Tanken är ju att jag ska åka hem efter operation, men operation + näst värsta dagen = jag räknar med att jag kommer vara inlagd över natten pga smärtor.
 
Senast ändrad:
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Ännu en fråga: är jag i riskzonen för fler autoimmuna sjukdomar pga detta? Detta är min andra kroniska autoimmuna sjukdom.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Försök att slappna av och inte stressa upp dig.
När du ligger på operationsbordet kommer det gå så himla fort innan du sover gott :D

Du kommer inte hinna oroa dig och det kommer att finnas både sköterskor och läkare på plats som tar hand om dig, du kommer att bli behandlad som en prinsessa :)
Dessutom är det SÅÅ skönt att få sova!

Jag ska sövas nästa vecka och längtar nästan :o

Läkarna ser även till att du har smärtstillande så att du klarar dig, man brukar inte behöva ha ont i onödan :)

Vad gäller autoimmuna sjukdomar så vet jag inte, jag har också autoimmuna sjukdomar men ingen har sagt att jag löper större risk att få fler pga dem.
Min andra autoimmuna sjukdom kom mest troligt som en biverkning av en medicin till den första sjukdomen.
Men passa på att fråga doktorn om det, den borde ju veta :)
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Jag tycker att du ska ringa din ordinarie gynekolog om du behöver något starkare men ta inget som ni inte har kommit överens om innan på operationsdagen för det kan krångla till din fortsatta medicinering och det är ju dumt. Det brukar vara svårt att få något utskrivet efter operationen eftersom den läkaren vanligtvis opererar hela dagen och oftast inte har tid till att skriva recept och så mer än på det som man ev. har kommit överens om innan. Man brukar få med sig en apodospåse hem men däri brukar det bara vara alvedon och diklofenak och det räcker ju inte långt för dig om inte citodon hjälper tillräckligt.

Vad gäller det lugnande så kan du direkt när du kommer till uppvaket på operation, alltså dit du går när du kommer till sjukhuset, säga att du är väldigt orolig så kan du säkert få något på en gång. Fråga och be efter smärtlindring direkt när du har ont. Vänta inte och känn dig inte besvärlig. De är till för dig.

Lycka till!
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Ta upp det antingen med din gynekolog eller med din vårdcentralsläkare. De borde kunna förklara om du är i riskzonen för fler autonoma sjukdomar.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Jag är mest orolig för att lugnandet jag kommer få innan narkosen inte kommer verka :o Kan man få dubbel dos då?
Alltså jag är redan så uppskruvad att jag skakar bara jag pratar om operationen :(

Ja om du behöver dubbel dos så får du säkert det.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Fick bara narkos jag, tack och hej innan hela sprutan var intryckt :p Och då låg jag ändå på bordet 10min efter besked efter ett dygns väntan.

Ja behöver man inget lugnande så får man ju inget. Samma om man opereras akut så är det inte säkert att det lugnande hade hunnit verka innan du redan var sövd. Det är ju tabletter man får i första hand om man är orolig inför en operation och det tar ju några minuter innan dess effekt kommer.
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Att vara orolig inför op är normalt. Jag är sövd 4 gånger och berättar mina önskningar för familjen varje gång... Ifall jag inte vaknar.

Berätta för personalen om din oro för sövingen och din oro för smärtan.
Brukar du bli illamående så fixar de även det. effedrin är fantastiskt ihop med smärtstillande.

Lycka till!
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Jag hade exakt, exakt likadant. Varje mens var ett helvete. Men när jag bodde i Spanien köpte jag på Apoteket en smärtstillande just för mensvärk. Den heter Seldeva och jag har ett lager här hemma med. Varje gång jag eller någon annan jag känner åker till Spanien får det köpas med hem
Bästa ever, alla smärtorna försvinner inom en timme. Love it!
Vad är det för verksam substans i Seldeva?
 
Sv: Värsta intima frågan, men: Vad är det för fel på mig?!

Nu är jag opererad! Det var faktiskt helt okej och jag var faktiskt inte rädd, ville mest bara få det överstökat. Opererades kl 10.30 och åkte hem kl 15.
Dock så var överläkaren inte glad :( Hennes mungipor nådde typ golvet. Hon sa att hon förstod att jag haft mycket ont: min livmoder är sammanväxt med tarmen. Och man kunde inte dela på detta (nu?). Ska göra ett ultraljud av tarmen och eventuellt en magnetröntgen, men det kommer dröja för de hade lååångväntelista (5-6 månader). Sedan får man se hur det ser ut. Kanske blir operation igen, kanske inte - jag glömde fråga. Men jag tror inte det för hon sa att jag kommer ha fortsatt ont :( Bad dock henne att skriva ut starkare smärtlindring än Citodon, hoppas hon gör det (jag var fortfarande väldigt trött när hon kom). Äggstockarna var inte sammanväxta, äggledarna såg fina ut. Men där var blod i buken. From nästa mens ska jag ta en nässpray som gör att jag hamnar i klimakteriet och där ska jag vara i ett halvår.

Tusen tack för att ni fick mig att söka hjälp!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 622
Senast: tott
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 618
Senast: Tora
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
3 255
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp