Värt renovera

Har inget med huset som trådstarten handlade om att göra men bara nyfiken.

De ställen där hus inte kostar mer än kanske 1-2 miljoner. Hur gör man med underhåll då? För tak, fönster, kök och badrum blir ju inte billigt bara för att huset är det? Skippar man att fixa till det då eftersom man aldrig får igen det eller tar man den förlusten?
Här där jag bor så får man små hus för betydligt under 500k. Förstår inte vad de spelar för roll. Man köper ju hus för att få ett hem inte för att tjäna pengar. Skulle jag sälja mitt hus så skulle jag gå back, rejält men som sagt mitt hus är ett hem inte en investering på "börsen"
 
Hitta ett så billigt hus i området ni letar i med stora och dyra renoveringsbehov, riv och bygg ett nytt, typ modulhus. Det finns riktigt snygga numera. Och eftersom vatten, avlopp osv redan är indraget så kanske ni kan komma lite billigare undan.
Modulhus? Du menar typ kataloghus? Är ju segt om man inte får rivningslov dock, men det kanske man får rätt lätt.
 
Jo fast har du köpt för säg en miljon och det är vad huset är värt så tänker jag att man kanske inte kostar på det ytterligare en miljon i underhåll om det sen gör att om/när du ska sälja så får du inte igen ens en bråkdel av det. Men det kanske är ett ickeproblem.

Jag kan inte priserna på andra ställen än just runt mig men här skulle du aldrig betala 1 mille för ett hus som behöver lika mycket i renovering. Ett hus med så många fel som det du tog upp i trådstarten kostar kanske 500 000 och renoverar du det för 1 mille så får du lätt 1.5 för det, så ja det är ett ickeproblem här iaf
 
Här där jag bor så får man små hus för betydligt under 500k. Förstår inte vad de spelar för roll. Man köper ju hus för att få ett hem inte för att tjäna pengar. Skulle jag sälja mitt hus så skulle jag gå back, rejält men som sagt mitt hus är ett hem inte en investering på "börsen"
Men hur gör du då, om du säljer och sen har en skuld på flera hundratusen (till exempel) och betala av men inget hus längre? Alla lär ju inte casha sina billiga hus + renovering till billiga hus, det lär ju finnas några som har lån osv.
 
Jag kan inte priserna på andra ställen än just runt mig men här skulle du aldrig betala 1 mille för ett hus som behöver lika mycket i renovering. Ett hus med så många fel som det du tog upp i trådstarten kostar kanske 500 000 och renoverar du det för 1 mille så får du lätt 1.5 för det, så ja det är ett ickeproblem här iaf
Jo det är klart, man kanske kan komma ännu billigare undan med lite prutning i såna områden också. Inte samma tryck och hets som i större städer kan jag tänka mig.
 
Jo fast har du köpt för säg en miljon och det är vad huset är värt så tänker jag att man kanske inte kostar på det ytterligare en miljon i underhåll om det sen gör att om/när du ska sälja så får du inte igen ens en bråkdel av det. Men det kanske är ett ickeproblem.
Du menar så. :)
Jag vet inte om det finns riktigt så oattraktiva områden, där ett hus för en miljon som renoveras för ytterligare en miljon fortfarande bara är värt en miljon. Det kanske det finns. Men då har man åtminstone ett nyrenoverat fräscht hus att trivas och bo i, till fortfarande förhållandevis rimlig kostnad.
 
Men hur gör du då, om du säljer och sen har en skuld på flera hundratusen (till exempel) och betala av men inget hus längre? Alla lär ju inte casha sina billiga hus + renovering till billiga hus, det lär ju finnas några som har lån osv.
Man ser givetvis till att hålla lånet under marknadsvärdet precis som på andra ställen.
Renoveringar, tillbyggnader osv är rätt vanliga här men nybyggnation är extremt ovanligt. Det är dock ovanligt att man renoverar allt i sitt nyköpta hus som verkar vanligt i dyrare områden, har dock sett även det hos en granne (nej de bytte inte tak och jag vet inget om badrum men de gjorde köket), de gjorde dock jobbet helt själva med hjälp av släkt och vänner
 
Jo det är klart, man kanske kan komma ännu billigare undan med lite prutning i såna områden också. Inte samma tryck och hets som i större städer kan jag tänka mig.

Hantverkare här är dessutom billigare än i Göteborg det är jag hundra på. Inte sagt att det är billigt, för det är det inte men billigare. Dom flesta här har nog ägt sina hus i 10-20 år minst (mina grannar har bott i sitt i 46 år nu) och dom får givetvis bra mycket mer för det än dom gav då.
 
Men hur gör du då, om du säljer och sen har en skuld på flera hundratusen (till exempel) och betala av men inget hus längre? Alla lär ju inte casha sina billiga hus + renovering till billiga hus, det lär ju finnas några som har lån osv.
Om man behöver låna till hela renoveringen och landar på högre lån än husets marknadsvärde så ligger man ju litet halvrisigt till redan innan det är säljläge. Banken lär inte jubla... om man ens får låna.
 
Vi kan inte byta område hit och dit, pga skola. Eller jo vi kan byta område, EN gång, sen får vi stanna i det området tills ungen är stor nog att typ gå i gymnasiet. Vi kan inte hatta omkring och byta område och skola var 2-3 år tyvärr. Och det är ju lämpligast att gå i skola där man bor så då kan vi byta en gång, sen måste vi som sagt va kvar i området.

Hade vi inte haft barn hade vi gjort så, köpt något skit i typ ”skogen” fixat, sålt, tagit nästa halvdåliga område och gjort samma och sakta närmat oss området vi vill bo i. Men det går inte nu tyvärr. Och kraven är extremt sänkta, inga alls typ, utöver att det inte ska va massa dyra skador osv utan hyfsat välbehållet.
Förstår dock inte varför man bara kan byta skola en gång under grundskolan? För min del känns det som att man begränsar ganska många saker i sitt liv, inte bara boende utan även jobb om man beslutar att man inte kan flytta ifrån ett visst område. Visst, jag förstår att man kan vilja undvika skolbyte men att det inte går hänger jag inte helt med på. Nu har jag inte barn men att i förväg bestämma att det inte går känns som att sätta begränsningar på sig själv.

Sen finns det ju vissa perioder då skolbyte blir logiskt, en del måste ju göra det när de börjar 4:an samt de allra flesta när de ska börja högstadiet. Undantaget såklart om man inte går på en skola som har alla klasser i grundskolan, men det är väl rätt ovanligt i större städer. Visst bor ni i/utanför Göteborg?
 
Boende är dyrt, oavsett om det är ett hus eller bostadsrätt. Därav bör man köpa för att bo främst och inte som investering.
 
Har inget med huset som trådstarten handlade om att göra men bara nyfiken.

De ställen där hus inte kostar mer än kanske 1-2 miljoner. Hur gör man med underhåll då? För tak, fönster, kök och badrum blir ju inte billigt bara för att huset är det? Skippar man att fixa till det då eftersom man aldrig får igen det eller tar man den förlusten?
Vårt hus kostade 675. Det har gått upp 50% på fem år, då är det enligt standarden som när vi köpte det. Våra renoveringar är inte inräknade i de 50%:en eftersom vi inte värderat om huset, finns inget behov - huset kostar 1500:- i månaden i amortering och ränta, så vi har sparat ihop till all vår renovering. När vi är klara med renoveringen (första etappen) så ska vi värdera om och räknar då med ytterligare cirka 30% i värdeökning, så vi hamnar på runt 80% i värdeökning. Då säljs nästan samtliga hus här innan visning för marknaden är helt galen. Bara för att husen är billiga vid inköp så betyder det inte att de inte är värda mer efter renovering. Man får oftast igen det man renoverat för - OM - man har en någorlunda neutral smak och det är gjort ordentligt.
 
Det är nog olika med olika försäkringsbolag. Ett tak som är 40 år ska enligt mig inte vara för gammalt och mitt försäkringsbolag när jag försäkrade huset typ -04 frågade inte om tak. Ett annat av de jag kontaktade tjatade med frågor i typ 30 min innan de frågade om avlopp och konstaterade att med avlopp äldre än 1950 var underkända per automatik. Mitt hus färdigställdes dec -49. Det var enda måste kravet det bolaget ställde.
De kanske är mycket petigare idag, vad vet jag.
Det är säkert olika. Och att nuförtiden gör väl alla försäkringsbolag en besiktning när en nyförsäkrar. Så tror det är svårt att komma undan sånt som är fel eller ”för gammalt” bara.
 
Ännu en köpa hus tråd, jaaa vad kul tänker alla.

Har tittat på ett hus som ser helt okej ut. Börjar bli dags renovera typ allt men om inte budgivningen sticker iväg över 5.5 så är det ändå vettigt pris/köp + rätt stor plan tomt, förutsatt att det inte är galet dyrt fixa allt.

Men besiktningen säger bla

Taket är för gammalt 40+ år + gick inte att besikta pga snö
Fukt i krypgrunden påbörjan till mikrobiella påväxt
Badrum för gammalt (40 år)
Tvättstuga haft en gammal vattenskada som är halvdant lagad enligt besiktningen
Fönsterbleck lutar åt fel håll så vatten rinner mot fönstrena
Alla fönster bör bytas för de höll inte tätt och det var missfärgat på nått sätt mellan fönstrena

Köket är okej skick, mest bara fult

Vad är realistiskt att räkna med att allt detta kostar? Kök kan ju vänta men inte det andra egentligen.

Så vad skulle följande gå på ca?
- tak (200k?)
- fukt i grund (?)
- nytt badrum (150-200k)
- tvättstuga (50-100k?)
- nya fönster och fönsterbleck (potentiellt svindyrt?)
Jag som är hemnetknarkare vet nog vilket hus du menar. Jag hade nog inte dragit öronen åt mig med tanke på pris/budgivning nu. Men ska inte heja på för mycket, men bra läge och fin tomt!
 
Ännu en köpa hus tråd, jaaa vad kul tänker alla.

Har tittat på ett hus som ser helt okej ut. Börjar bli dags renovera typ allt men om inte budgivningen sticker iväg över 5.5 så är det ändå vettigt pris/köp + rätt stor plan tomt, förutsatt att det inte är galet dyrt fixa allt.

Men besiktningen säger bla

Taket är för gammalt 40+ år + gick inte att besikta pga snö
Fukt i krypgrunden påbörjan till mikrobiella påväxt
Badrum för gammalt (40 år)
Tvättstuga haft en gammal vattenskada som är halvdant lagad enligt besiktningen
Fönsterbleck lutar åt fel håll så vatten rinner mot fönstrena
Alla fönster bör bytas för de höll inte tätt och det var missfärgat på nått sätt mellan fönstrena

Köket är okej skick, mest bara fult

Vad är realistiskt att räkna med att allt detta kostar? Kök kan ju vänta men inte det andra egentligen.

Så vad skulle följande gå på ca?
- tak (200k?)
- fukt i grund (?)
- nytt badrum (150-200k)
- tvättstuga (50-100k?)
- nya fönster och fönsterbleck (potentiellt svindyrt?)
Tak är ju inte säkert att ni behöver göra något åt på ett tag. Vårt hus var 58år när vi köpte det, originaltak men fick ok vid besiktningen. Då fick vi rådet att byta takpappen inom 10år men vi kunde återanvända pannorna om vi ville. Nu byggde vi till efter några år och bytte även pannorna då för att matcha.

Vad det gäller fönster så rekommenderar jag att beställa från Polen om inte huset av kulturminnesskäl behöver något extra. Vi har köpt till hela vårt hus till en bråkdel av vad det kostar i Sverige. Skandinavisk kundtjänst. Skicka pm om du vill ha namn på företaget.
 
Men hur gör du då, om du säljer och sen har en skuld på flera hundratusen (till exempel) och betala av men inget hus längre? Alla lär ju inte casha sina billiga hus + renovering till billiga hus, det lär ju finnas några som har lån osv.
De vi köpte vårt hus från hade levt på huset dvs maxbelånat det för att köpa ny bil, åka till USA osv 🤦‍♀️ de fick inte så mycket pengar som de hade lån på. Banken omvandlade mellanskillnaden till blankolån. Tror det rörde sig om drygt 400 000kr så det var nog inte så kul men det går ju
 
De vi köpte vårt hus från hade levt på huset dvs maxbelånat det för att köpa ny bil, åka till USA osv 🤦‍♀️ de fick inte så mycket pengar som de hade lån på. Banken omvandlade mellanskillnaden till blankolån. Tror det rörde sig om drygt 400 000kr så det var nog inte så kul men det går ju
Man får hoppas att de iaf hade jävligt kul under tiden 😄 400 är ju inte jättefarligt i blanco om man iaf är två med hyfsade löner meeeen 0 hade ju varit bättre och gå + hade varit allra bäst.
 
Tak är ju inte säkert att ni behöver göra något åt på ett tag. Vårt hus var 58år när vi köpte det, originaltak men fick ok vid besiktningen. Då fick vi rådet att byta takpappen inom 10år men vi kunde återanvända pannorna om vi ville. Nu byggde vi till efter några år och bytte även pannorna då för att matcha.

Vad det gäller fönster så rekommenderar jag att beställa från Polen om inte huset av kulturminnesskäl behöver något extra. Vi har köpt till hela vårt hus till en bråkdel av vad det kostar i Sverige. Skandinavisk kundtjänst. Skicka pm om du vill ha namn på företaget.
Jaa men gärna, även om det inte blir detta hus lär vi säkert behöva byta fönster nån gång på det hus det väl blir.
 
Man får hoppas att de iaf hade jävligt kul under tiden 😄 400 är ju inte jättefarligt i blanco om man iaf är två med hyfsade löner meeeen 0 hade ju varit bättre och gå + hade varit allra bäst.
Alltså jag gick ju in och kollade vad de hade köpt huset för. Det var köpt för ca 400 000kr. Inga investeringar hade gjorts och lånen låg på 1,7Mkr. De hade alltså roat sig för 1,3Mkr om man inte räknar in amorteringarna 🤦‍♀️🤦‍♀️
Sedan en liten vinstskatt på huset på det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp