Värt renovera

Har inget med huset som trådstarten handlade om att göra men bara nyfiken.

De ställen där hus inte kostar mer än kanske 1-2 miljoner. Hur gör man med underhåll då? För tak, fönster, kök och badrum blir ju inte billigt bara för att huset är det? Skippar man att fixa till det då eftersom man aldrig får igen det eller tar man den förlusten?

Är inte den här förväntan om att man ska tjäna stora pengar på sin bostad (för att man behöver vinsten till sin nästa bostad) eller åtminstone bo gratis rätt mycket av ett fenomen i städer och mer attraktiva områden, och på senare år då räntorna varit låga?

Att man behöver underhålla ett hus och att det kostar pengar är ju inget annorlunda för ett eget hus eller om man bor i hyresrätt. I det senare fallet betalar man för det via hyran, och i det första fallet får man spara själv.

5 000-10 000 kr i månaden till ett huskonto ger 60 000-120 000 på ett år och det kommer man långt med under 10 år.

Nej, man går kanske inte så mycket plus då, men att bo kostar pengar helt enkelt. Det är snarare förväntan om att det INTE ska kosta något/kosta minimalt om man äger sitt hus som är märkligt.
 
Förstår dock inte varför man bara kan byta skola en gång under grundskolan? För min del känns det som att man begränsar ganska många saker i sitt liv, inte bara boende utan även jobb om man beslutar att man inte kan flytta ifrån ett visst område. Visst, jag förstår att man kan vilja undvika skolbyte men att det inte går hänger jag inte helt med på. Nu har jag inte barn men att i förväg bestämma att det inte går känns som att sätta begränsningar på sig själv.

Sen finns det ju vissa perioder då skolbyte blir logiskt, en del måste ju göra det när de börjar 4:an samt de allra flesta när de ska börja högstadiet. Undantaget såklart om man inte går på en skola som har alla klasser i grundskolan, men det är väl rätt ovanligt i större städer. Visst bor ni i/utanför Göteborg?
Kan kan man väl men jag känner att om man ska byta skola så ska det vara rätt övervägt, inte bara för att mamma och pappa vill ha ett finare hus som det var frågan om här. Jag hade tänkt likadant som. @BernT .
 
Kan kan man väl men jag känner att om man ska byta skola så ska det vara rätt övervägt, inte bara för att mamma och pappa vill ha ett finare hus som det var frågan om här. Jag hade tänkt likadant som. @BernT .
Förstår absolut tanken, vände mig mer mot perspektivet/inställning att man bara kunde byta en gång. Men absolut att det ska vara övervägt!
 
Kan kan man väl men jag känner att om man ska byta skola så ska det vara rätt övervägt, inte bara för att mamma och pappa vill ha ett finare hus som det var frågan om här. Jag hade tänkt likadant som. @BernT .
+ @Acto

Precis, klart man ska kunna flytta om det behövs. Jag överväger byta jobb så då kanske helt byta del av stan blir aktuellt. Fick dessutom ett annat jobb slutet av 2021 i en heeeelt annan stad långt bort där jag dels fick mycket högre lön och där huspriserna är normala och vi i princip kunde köpa vad vi ville. Meeen efter att ha tackat ja osv så ändrade sig min man så det var bara att sen tacka nej och bränna alla broar där forever (:

Men annars funderar jag mycket över det här med stadsdel och skolor osv. För tex Landvetter är ganska bra i pris fortfarande, där skulle vi ha råd med något bra. Men jag vill inte bo i Landvetter!! Dvs köper vi något där kommer mitt enda mål vara att komma därifrån vilket betyder att barnet behöver byta skola minst två gånger (nuvarande->Landvetter->vid nästa flytt) och det känns inte kul. Men att stanna i ett område jag inte vill bo i är inte heller kul.
 
Hur långt från centrum av Gbg kan ni tänka er? Och vilka håll är intressanta resp ointressanta. Ni vill bo i villaområde?
 
Hur långt från centrum av Gbg kan ni tänka er? Och vilka håll är intressanta resp ointressanta. Ni vill bo i villaområde?
Egentligen vill jag ju bo nära jobbet men jag tror inte jag kommer jobba här forever så den delen skiter jag lite i, byter som sagt troligtvis innan sommaren ändå.

Onsala, Kungsbacka (inte frillesås, Åsa, Fjärås), näset, önnered, hovås, långedrag, grimmered osv. Alla de områdena är områden jag känner att vi kan stanna i området och inte lämna så fort vi får råd med bättre utan vi kan byta upp oss inom området och därmed förhoppningvis inte behöva byta skola och så.
 
Som många skrev i din förra tråd så är det inte så vanlig att kunna köpa drömboende direkt. Det viktiga är att man kommer in på bostadsmarknaden alls så kan man byta upp sig efter hand.

Kan ni inte köpa en lägenhet i ett område där ni kan tänka er att bo under en längre tid framöver? Så byter ni upp er inom samma område.
 
Som många skrev i din förra tråd så är det inte så vanlig att kunna köpa drömboende direkt. Det viktiga är att man kommer in på bostadsmarknaden alls så kan man byta upp sig efter hand.

Kan ni inte köpa en lägenhet i ett område där ni kan tänka er att bo under en längre tid framöver? Så byter ni upp er inom samma område.
Jo men det förutsätter ju att det finns till rimligt pris. Hittills har vi sett massa hus vi har råd med, men det är alltid 1-1.5 miljon i renovering som väntar. Banken är ju chill med att låna ut det mesta eftersom vi tjänar bra men det känns rätt piss att ha så extremt mkt lån. Så problemet är väl egentligen inte att vi inte kan köpa (för det kan vi, vi får låna sjuk summa tycker jag) mer att det känns inte bra vara typ toppbelånad om det händer nånting, 6-7 mille för köp + 1 i renovering, det är mycket pengar att låna (ja 85 % av det då jag vet). Sen gillar jag inte ens Göteborg men det gick ju sådär att flytta när mannen vägrar lämna staden 😂

Sen förväntar vi oss inte drömboende direkt, vi får köpa sälja köpa sälja osv ett bra tag men det måste va i samma område hela tiden. Tycker det är sjukt nedlåtande att säga så. Att inte vilja köpa hus med tex vattenskada (till ändå skithögt pris) tycker inte jag är orimliga krav ändå.
 
Jo men det förutsätter ju att det finns till rimligt pris. Hittills har vi sett massa hus vi har råd med, men det är alltid 1-1.5 miljon i renovering som väntar. Banken är ju chill med att låna ut det mesta eftersom vi tjänar bra men det känns rätt piss att ha så extremt mkt lån. Så problemet är väl egentligen inte att vi inte kan köpa (för det kan vi, vi får låna sjuk summa tycker jag) mer att det känns inte bra vara typ toppbelånad om det händer nånting, 6-7 mille för köp + 1 i renovering, det är mycket pengar att låna (ja 85 % av det då jag vet). Sen gillar jag inte ens Göteborg men det gick ju sådär att flytta när mannen vägrar lämna staden 😂

Sen förväntar vi oss inte drömboende direkt, vi får köpa sälja köpa sälja osv ett bra tag men det måste va i samma område hela tiden. Tycker det är sjukt nedlåtande att säga så. Att inte vilja köpa hus med tex vattenskada (till ändå skithögt pris) tycker inte jag är orimliga krav ändå.
Trist att du tar det som att jag är nedlåtande, jag säger bara säger som det är. De flesta har inte möjlighet att köpa ett hus för 7 miljoner som första boende Utan man väljer andra vägar.

Oavsett om du tycker att ni har råd så är det ju ändå kostnaderna som stoppar er så oavsett anledning så avstår ni ju.

Jag hade inte heller velat köpa hus med vattenskada men det är ju helt irrelevant vad du eller jag tycker är rimligt, det är marknaden som bestämmer vad som är rimligt.

Om marknaden tycker att 7 msek för ett hus med vattenskada är rimligt så är det ju det.
 
Trist att du tar det som att jag är nedlåtande, jag säger bara säger som det är. De flesta har inte möjlighet att köpa ett hus för 7 miljoner som första boende Utan man väljer andra vägar.

Oavsett om du tycker att ni har råd så är det ju ändå kostnaderna som stoppar er så oavsett anledning så avstår ni ju.

Jag hade inte heller velat köpa hus med vattenskada men det är ju helt irrelevant vad du eller jag tycker är rimligt, det är marknaden som bestämmer vad som är rimligt.

Om marknaden tycker att 7 msek för ett hus med vattenskada är rimligt så är det ju det.

Trist att du tar det som att jag är nedlåtande, jag säger bara säger som det är. De flesta har inte möjlighet att köpa ett hus för 7 miljoner som första boende Utan man väljer andra vägar.

Oavsett om du tycker att ni har råd så är det ju ändå kostnaderna som stoppar er så oavsett anledning så avstår ni ju.

Jag hade inte heller velat köpa hus med vattenskada men det är ju helt irrelevant vad du eller jag tycker är rimligt, det är marknaden som bestämmer vad som är rimligt.

Om marknaden tycker att 7 msek för ett hus med vattenskada är rimligt så är det ju det.
Och det som ni tycker är orimligt idag är kanske inte orimligt om 5 år om ni köpt en lägenhet där ni bott i 5 år och som stigit i värde .
 
Trist att du tar det som att jag är nedlåtande, jag säger bara säger som det är. De flesta har inte möjlighet att köpa ett hus för 7 miljoner som första boende Utan man väljer andra vägar.

Oavsett om du tycker att ni har råd så är det ju ändå kostnaderna som stoppar er så oavsett anledning så avstår ni ju.

Jag hade inte heller velat köpa hus med vattenskada men det är ju helt irrelevant vad du eller jag tycker är rimligt, det är marknaden som bestämmer vad som är rimligt.

Om marknaden tycker att 7 msek för ett hus med vattenskada är rimligt så är det ju det.
Nä men sen är väl många typ 25 när de köper första. Jag är strax över 30 och min man 38 i år liksom…

Ja jag är orolig att vi inte kommer gå med vinst eller ens kunna sälja hus nr 1,2,3,4 vilket ju är ett måste för att ta sig vidare till drömhuset.

Ett alt är ju att köpa ett hus vi kan tänka oss bo i 10+ år men har hittills inte sett det 😅 och det går ju inte ihop med allas förmaningar om köp och sälj om och om igen.
 
Egentligen kanske ni inte ska tumma på områdena, men de du nämner är dyrare. Därmed kanske det inte går att börja med mer än lägenhet där. Om ni kunnat tänka er annat håll skulle ni få mer för pengarna och dessutom komma mycket närmre centrala Göteborg än vad det blir från tex Onsala.
 
Egentligen kanske ni inte ska tumma på områdena, men de du nämner är dyrare. Därmed kanske det inte går att börja med mer än lägenhet där. Om ni kunnat tänka er annat håll skulle ni få mer för pengarna och dessutom komma mycket närmre centrala Göteborg än vad det blir från tex Onsala.
Jag vet :/ vill faktiskt inte bo nära centrala Göteborg har jag/vi kommit fram till.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp